KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Hasse63 »

Så är KG:s kammar sämre än andra/omslipade kammar eftersom man måste ha nya lyftare för att det ska hålla :?: :lol:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by -67-62 »

Ja det verkar så då... :roll:, då kan jag spara mina pengar o köpa en fr shopen o ha mina lyftare :wink:
stejoh
Posts: 21
Joined: Mon May 17, 2004 11:55 am
Location: Örebro
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by stejoh »

:lol:

Om det var garanti på dom omslipade kammarna, skulle det givetvis krävas nya lyftare, men nu är det valfritt.

Hela idén med folkraceshop var ju från början att leverera billiga delar till folkraceåkare, sen har det visat sig att även gatåkare uppskattar billiga delar :wink:
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by -67-62 »

Japp helt korrekt :) , men ja mena om det håller på folrace med plattan i mattan hela tiden så varför tveka då, som åt en annan som gör nån rödljusåkning lite till o från :wink:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Hasse63 »

Jag skulle inte prova beg lyftare om de inte vore som nya = inga som hälst rotationsförslitningar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by -67-62 »

Sant. det är ju inga storsummor man pratar om, å då vet man ju att det är ok.
stejoh
Posts: 21
Joined: Mon May 17, 2004 11:55 am
Location: Örebro
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by stejoh »

Visst är det väl så att gamla lyftare håller för att dom har slitit in sig tillsammans med kammen. Man kan se på en gammal kam att den har en viss rundad form. Att använda dom till en ny kam med en slät yta är nog inte så bra för kamytan...
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Erland Cox »

Jag vet inte var du har fått det ifrån att garanti inte gäller på trimmade delar? Läs konsumentköplagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm . Det går inte att friskriva sig vad jag kan se i den. Jag har en ansvarsförsäkring men hittills har jag sluppit att använda mig av den. Erland.
stejoh
Posts: 21
Joined: Mon May 17, 2004 11:55 am
Location: Örebro
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by stejoh »

Erland Cox wrote:Jag vet inte var du har fått det ifrån att garanti inte gäller på trimmade delar? Läs konsumentköplagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm . Det går inte att friskriva sig vad jag kan se i den. Jag har en ansvarsförsäkring men hittills har jag sluppit att använda mig av den. Erland.
Garantier och andra utfästelser


En garanti behöver överhuvudtaget inte lämnas och är alltså ett helt och hållet frivilligt åtagande. En garanti kan lämnas av säljaren själv eller av någon annan för säljarens räkning, till exempel av tillverkaren.

Garantier, i de fall de lämnas, är ofta till fördel för köparen eftersom de garanterar hela eller delar av varans funktionalitet. En garanti skyddar därmed mot försämringar i den garanterade funktionaliteten oavsett när under garantiperioden som försämringen uppstår. Det finns alltså inga krav på att felet ska ha funnits redan vid avlämnandet men försämringen får naturligtvis inte bero på olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande, att underhållsföreskrifter inte följts eller något liknande förhållande på köparens sida. Det är dock säljaren som för att undgå ansvar måste bevisa detta, inte köparen.


Då garantier är frivilliga så har den som lämnar en sådan också rätt att själv bestämma villkoren eller att undanta vissa delar eller funktioner från garantin. Eventuella undantag påverkar dock inte på något sätt köparens rätt att reklamera fel i dessa delar eller funktioner enligt konsumentköplagen. En köpare har inte heller någon skyldighet att åberopa en garanti om det är ett fel även enligt konsumentköplagen; han kan då om han så väljer reklamera felet som vanligt enligt konsumentköplagen.

Om vi tar en videoprojektor som ett exempel så kan den som lämnar en garanti, och med all rätt, helt undanta till exempel lampan och säga att den inte täcks av någon garanti alls. Detta innebär bara att du inte kan åberopa garantin om just lampan går sönder eller försämras. Däremot så har du din fulla rätt att reklamera felet till säljaren enligt konsumentköplagen. Felet du reklamerar skulle då till exempel kunna vara det faktum att säljaren eller tillverkaren i sin marknadsföring anger att lampan ska hålla i upp till 5000 timmar men att den försämras kraftigt eller går sönder redan efter 800 timmar. Kom ihåg att även priset på en vara har stor betydelse för vad du rimligen kan förvänta dig av den.

Något som kan vara bra att känna till gällande garantier, men som inte direkt har med konsumentköplagen att göra, är att garantier normalt inte följer varan utan är ett avtal mellan säljaren och den ursprungliga ägaren. Ofta ser man annonser med begagnade varor där det framgår att ”garanti finnes” men denna garanti gäller alltså inte normalt för den nya ägaren.
Detta gäller framför allt de i fall då säljaren eller tillverkaren av någon anledning har uppgifter om vem den ursprungliga ägaren är, till exempel då garantihandlingar har fyllts i och skickats in eller om någon annan registrering varit nödvändig. Har inte säljaren eller tillverkaren dessa uppgifter och den nya ägaren kan uppvisa ett kvitto (där personuppgifter på den ursprungliga ägaren saknas) så kan givetvis även den nya ägaren utnyttja en eventuell garanti även om den egentligen inte gäller. Viktigt är då att man som ny ägare får med originalkvittot.

Köper man en ny vara som man ska ge bort till någon så är det bra att direkt göra klart för säljaren att varan ska ges bort samt att eventuella garantihandlingar eller registreringar görs i mottagarens namn.

Trimmning = onormalt brukande
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by amazonAndy »

I första meddelandet i den här tråden frågades det om KG5an, plockade ur min igår efter några sommrars körning eller kanske 15000km och märkte att den var rejält nersliten så nöjd kan man ju inte vara.Vet inte om jag bara fått ett dåligt exemplar eller vad men jag rekommenderar inte en sån här kam till annat än kanske folkrace.Ska väl sägas att kammen funkade dåligt annars också ihop med min motor.Nu åker det i varje fall i en TG-motor stålkam.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Weber_b20 »

Man ska inte snacka skit, eller på nåt sätt klanka ner på en enskild tillverkare/försäljare (som i detta fallet dessutom inte har någon möjlighet å försvara sig, eftersom Kg inte finnes representerat på det här forumet)
Men tyvärr verkar det som det är flera som har haft problem med just deras kammar.... Vad det kan bero på vet ju inte jag, men jag tycker det verkar oroväckande när det dyker upp trådar lite titt som tätt på diverse forum om folk som har problem med hållbarheten på Kgs produkter överlag (Finns ju ytterliggare en tråd på detta forum om ett topplock som visade sig inte va så himla bra)

Jag har nog haft tur dom gånger jag själv handlat av Kg.... Ett missat oljefilter där, men i gengäld en komplett packningsats när jag bara beställt topplockspackning... På det stora hela har det nog jämnat ut sig även om man saknade det där förbannade oljefiltret just då :evil:
Det jag stör mig mest på, som har gjort att jag numera inte handlar hos dom, är avsaknaden av "kundsupport" Vilket jag anser är minst lika viktigt som "bra" produkter....... I mitt fall handlar det om deras rostfria ventiler som är längre än orginal! Ett snällt och trevligt mail, om vad man skulle göra för att kunna justera ventilspelet skickades, dels till dom och även till Ståhlmotor! Den som svarade var Ståhlmotor.. Kg själva kunde tydligen inte bemöda sig å svara på en fråga om deras egna produkter, vilket jag anser är Skitdåligt :evil: Dessutom LOVADE dom att bjuda på frakten en gång (Vilket dom naturligtvis inte gjorde sedan... Skit även där!)

Blev kanske lite väl mycket OT, men jag fick åtminstående förklara varför jag själv inte tycker om Kg numera!
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Erland Cox »

Jag undrar vilken lag du stödjer dig mot när du säger att garanti inte behöver lämnas. Säljer man en portad topp så är väl normalt brukande för den att man kör tävling?
Samma sak med andra racerdelar om man är näringsidkare. Läste du igenom konsumentköplagen? Här är en paragraf som är tillämplig:
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
Det är inte mycket att tjafsa om men jag har alltid hört att garanti inte gäller för annat än standard delar och det verkar vara den allmänna uppfattningen men det är alltså fel.
Erland.
stejoh
Posts: 21
Joined: Mon May 17, 2004 11:55 am
Location: Örebro
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by stejoh »

Goodwill och garanti är ju inte samma sak. Jag tror inte att det är nån trimfirma som lämnar garanti på sina prylar. Iallafall inte om dom inte skruvat ihop delarna själva. Därimot så gör man man vad man kan för att göra kunden nöjd.

Att inte behöva lämna garanti kommer från konsumentverkets hemsida.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... t/Garanti/
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Erland Cox »

Lagar är förvirrande och verkar vara skrivna för att de ska vara svåra att förstå. Först och överst står det att garanti inte behöver lämnas och längre ner står det:
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara.
Jag har en kompis som är jurist som jag ska ta det här lite noggrannare med. Erland.
Post Reply