Om framskärmarna

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
richard
Posts: 38
Joined: Mon Feb 16, 2004 8:21 am
Location: Järfälla

Om framskärmarna

Post by richard »

Hej! Håller på med renovering av en kombi -68:a och har lite frågor angående framskärmarna:

1. Hur stor ska glipan vara mellan skärm och motorhuv?
2. Ska den bakre övre kanten på skärmen ligga dikt an mot A-stolpens utsida, eller skall det finnas ett mellanrum?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är svårt med inpassning av framskärmar. Det är nog den svåraste detaljen på en amazonkaross om man bortser från svetsning osv.

I bakkant blir det gärna att de ligger emot a-stolpen, men egentligen skall det nog finnas en minimal glipa där. Viktigast är ju att man får samma höjd som på dörren och att glipan mellan framskärm/dörr är jämn och fin så att de ligger helt i linje.

I framkant brukar det vara ett problem att man får en resande glipa mellan framskärm och frontplåt. Den nämner du inte, men jag tar upp det i alla fall. Här brukar man få rikta skärmarna med hjälp av en träkloss och klubba, och då gäller det att man vet vad man gör, samt att man gör det före lackering förstås. Man bankar helt enkelt ned den överliggande delen som bildar glipan mot fronten så att man får en snygg linje där, det ska va tight helst.

Det är svårt att säga hur stor glipan skall vara mellan framskärmen och motorhuven. Viktigast är väl i så fall att glipan är någorlunda jämn längs hela vägen och att den är samma på höger/vänster sida av motorhuven.

Jag har själv haft en del problem med skärminpassningen under min renovering. Och jag måste faktiskt erkänna att jag är långt ifrån nöjd. Jag var inte medveten om hur svårt det är att passa in skärmarna och att en hel del jobb måste läggas ner före lackering, i synnerhet om man införskaffar ett par nya framskärmar. De som levereras med bilen har i regel riktats från fabrik för att matcha mot huven/fronten. Men det kan ju bli problem ändå om man varit slarvig när man har bytt skärminfästningarna (balkarna) tex.

Image

På den där dammiga bilen ser du att glipan mellan front/framskärm är resande på vänstersidan (sett framifrån) men mer tight på högersidan. Jag anser att man inte skall fylla ut de där gliporna med några stora mängder karosserikitt utan att de skall bli bra pga. passformen, vilket de inte är på min bil.

Sen vill jag bara säga att det inte finns några \"ska\" och \"måsten\" i det här sammanhanget. Precisionen var inte superhög vid tillverkning av plåtdelarna och det krävdes en del riktning vid fabrik för att få delarna att matcha. Tittar man dock på reklambilder och i försäljningsbroschyrer så ser man att de valt ut bilar med ruskigt bra passning runt front/framskärm/huv så målen var nog höga i alla fall. Tyvärr såg nog inte alla bilar ut så från fabrik.

Viktigast tycker jag är att du får rätt höjd på framskärmen, och att den håller exakt samma linje som dörren och resten av karossen (sett i längdriktningen och sidoriktning). Det är helt klart prioritet 1. Hur sen glipan mot huven och gipan mot fronten blir är nog prioritet 2. Skulle det ser förjävligt ut får du rikta. Kanske beror det på en utbytt framskärmsbalk som är felplacerad i förhållande till originalet.

Sedan går det ju även att rikta motorhuven för att förbättra passningen för denna i bakkant där det är som svårast att få det bra. Där krävs det dock verkligen kunnande för att få till det. Jag har hört sköna historier om karosseripulare som bara tagit tag i framkant på huven med båda armarna och knäckt till varvid det sagt \"blopp\" och man fått en bättre form. Och den huven hade verkligen bra passform i bakkant (såg den på en träff).

Posta gärna bilder om du har det så att man kan se vad som är ditt stora problem på bild. Då blir det enklare att ge konkreta råd.
Post Reply