Hål på ledningen?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Hål på ledningen?

Post by Shift »

Hallå, just nu står min bil på en parkeringsplats och vill inte gå igång.
Det kommer knappt fram någon soppa till filtret, bara lite, och jag har testat med två pumpar.
Jag ser inte något läckage på sopparöret, men kan det vara så att ett litet hål kan stoppa upp flödet i röret, utan att det läcker?

Det konstiga är att jag har kört i en månad utan att man har "sett" soppan i filtret, så jag förstår inte varför den bara jäklas nu helt plötsligt.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Hål på ledningen?

Post by Micke_932 »

Skit tanken ?

Någon slang som gett upp ? dom brukar ju murkna inifrån så att säga så att det blir mindre och mindre hål för soppan att ta sig igenom ungefär som med gamla bromsslangar.

Det kan inte ha blivit tätt i tanken på nått vis så att det blir undertryck i tanken när den suger soppa ?
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Hål på ledningen?

Post by Shift »

Det är en del skarvar på bränsleledningen, så det är möjligt att det läcker där någonstans. Men ska det verkligen kunna göra så att det blir så dåligt sprut i ledningen? Det borde ju läcka i så fall tänker jag.

Kom på en till sak... bränsleledningen som jag köpte på mekonomen blev väldigt väldigt mjuk efter kontakt med soppa. Dessutom låg det små partiklar i förgasaren, lite som lera fast svart. Trots filter och helt rengjorda förgasare. Kanske bränsleslangen är av dålig kvalité och helt enkelt har svällt invändigt?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hål på ledningen?

Post by A-masen »

Det finns olika kvalitéer på bränsleslang. Även nya. Det finns en ISO-godkänd slang som håller det den utlovar inte bara bensin utan även etanol i den mån det förekommer: ISO 4639-2. Det löjliga är bara att denna ISO-certifieringen har upphört för något år sedan! Naturligtvis är det ersatt av något annat, och jag har sökt många gånger på internet, men inte hittat något relevant.
Tänker du byta, så är det denna eller motsvarande slang du skall leta efter. Det är den som gäller numera i moderna bilar. OK säljer den bl.a. Trelleborg med flera kända företag tillverkar den. Och kolla på rullen så att denna eller motsvarande märkning finns med. Biltema och Jula säljer en slang av fabrikat ILO. Köp inte den! Den spricker om ett år. VARNING.
Att certifieringen har upphört betyder ju inte att slangen har blivit sämre. Det är bara någon byråkrati som ligger i otakt. Slangen är godkänd och tål det den är avsedd för. Eftersom den finns i moderna bilar är den också avsedd för ett tryck på insidan. Om jag minns rätt, så är det 10 Bar i sin lägsta version. Det finns alltså starkare och i flera dimensioner.
Last edited by A-masen on Thu May 13, 2010 12:02 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hål på ledningen?

Post by Hasse63 »

Jag har vid några tillfällen innan jag rengjorde tanken blåst med lungkraft i slangen före bränslepumpen och på så vis blåst rent filtret i tanken. Det tar ett tag innan man blåst ledningen tom men motorn startar då efteråt. Man ska kunna se bränsle i filtret till ca. hälften.
:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Hål på ledningen?

Post by Micke_932 »

Minsta lilla hål räcker, pumpen suger ju soppa så blir det hål så suger den luft istället för bensin så det är inte mycket som behövs.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Hål på ledningen?

Post by Shift »

Då får det bli en helt ny ledning då, om den inte funkar har man ju i alla fall isolerat felet lite mer.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Re: Hål på ledningen?

Post by Kenneth Boström »

Hejsan tror att det är bensinröret i tanken som det rostat hål i, har själv upplevt detta. Testa med att tanka fullt och se om den går då.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Hål på ledningen?

Post by Shift »

Det hade rostat hål vid kröken ovanför handbromsen. Tack ändå för tipset!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Post Reply