Rostiga gängor

Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Rostiga gängor

Post by fredand44 »

Hej!

Tänkte fråga om någon har någon bra ide hur man får bort rost ur gängor. Jag har snyggat till gummi-stötdämpar-hornen på länkarmarna, men det är lite rost kvar i själva gängorna i bulten som går in i gummihornet.

Så om någon har en bra ide så får ni gärna höra av er.

Bilden nedan hoppas jag visar detta.

http://www.dsv.su.se/~fr-ander/ip2/8/images/gangor.jpg
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ett gängsnitt att rensa gängorna med kan ju vara bra. Tyvärr får du ju en ganska rostbenägen yta efteråt. Det är ju svårt att elförzinka skruvarna när de sitter på en stor gummiklump, men man kan ju pensla på lite kallgalv eller nåt när man monterar (avfetta först) så att de inte rostar så fort.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Citronsyralösning kan vara lösningen.
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Hej!

Post by fredand44 »

Tack för tipsen!

Tänkte bara fråga om Citronsyra. Är det något man blandar själv med ingredienser från bakhyllan eller är det något man hittar i en fackhandel?

Stort tack på förhand

Fredrik
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Man brukar se annonser ibland i biltidningar från firmor som säljer större förpackningar med citronsyra, ibland färdigblandad på dunk. Skall du bara ta bort rosten på de delar du beskrev räcker det dock kanske med en \"bakförpackning\" från ICA eller så?

Se till att avfetta delarna duktigt innan du lägger dem i citronsyran bara. Annars verkar den inte särskilt effektivt.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag har också hört att det kan vara aggresivt på gummi men någon som använt det kan väl ge oss doseringen och upplysa om ev risker.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har testat lite och det funkade bra sålänge delarna var helt avfettade. Det lämnade dock en mörkgrå/svartaktig hinna på delarna, men den gick att putsa bort lätt, viktigast är ju att bli av med rosten.

Jag vet dock inte om man skall neutralisera grejerna innan man lackerar dem osv. eller om det räcker att bara skölja med vatten? Någonting händer ju uppenbarligen med ytskiktet på metallen utöver att rosten försvinner, jag vet inte om man får en mer rostbenägen yta eller ej.

Mer info finns här i alla fall. Annars hittar man mängder av mer eller mindre bra träffar på google (citronsyra +rost).

http://www.rostlosningen.com/
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Citronsyra från bakhyllan är kanon. Om du har tillgång till någon \"invandrarbutik\" så är det mycket billigare där än i Prisextra som kanske är näst billigast. Kanske 15 spänn för en stor påse. Sedan löser du upp pulvret i ljummet vatten i en hink eller liknande. Det går att hälla på 3-5 liter vatten till en sån lite större påse. Sedan slänger man i sina gamla prylar och låter dem ligga i två dagar. Man behöver inte tvätta så slaviskt om inte det är rejält med fett eller olja på. Vanliga smutsiga skruvar är bara att slänga i. Om man vill påskynda det hela kan man borsta lite på grejjerna ibland. Det blir inte så mycket effektivare att hälla i mer citronsyra.
Därefter är det bara att tvätta av (Då blir du skitig om fingrarna!) och stålborsta upp en ny fin blank yta. Ingen ytterligare behandling behövs.

Sätt lock på hinken och spara lösningen, för den kan du använda igen!
-anglofil-
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Om du har tillgång till bläster så är det nog ett av dom bättre alternativen,Dock måste du rostskydda direkt efterråt annars rostar det direkt!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Rengör man gummit kanske det går att punktblästra lite i blästerskåp och sen lämna in hos ytbehandlingsfirman för lite elektrolytbad, om de nu tillåter gummidetaljer i sina bad och gummit inte tar nån skada. Då har man en fin blåkromatering/elförzinkning som original, bara fetta in och skruva dit. :)
Post Reply