Bucklor på bensintanken

Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Bucklor på bensintanken

Post by fredand44 »

Hej!

Jag håller på och renoverar bensintanken och har tyvärr upptäckt två fula bucklor i den som jag tänkte fråga om någon vet hur man bucklar ut. Nedan har ni länkar till bilder som jag hoppas visar hur det ser ut.

Stort tack på förhand

Frdrik


http://www.dsv.su.se/~fr-ander/ip2/8/images/buckla1.jpg
http://www.dsv.su.se/~fr-ander/ip2/8/images/buckla2.jpg
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det var ju en bra fråga. Jag antar att du inte har lött bort påfyllningsröret så att du kan få in en hammare eller något och din arm? Fast det kanske inte går även om påfyllningsröret är borta.

Kan vara värt att renovera dock, en nytillverkad \"original-tank\" kostar 2.520 SEK hos GCP (nr. 260020).

Den såg ju fö. riktigt fräsch ut på bilderna. Ta det försiktigt när du håller på bara så att det inte händer en olycka.

Lägga gärna upp lite fler bilder på projektet under Showroom så man får suktas lite! :)
Dimgrön-62
Posts: 33
Joined: Mon Oct 11, 2004 10:55 am
Location: Jokkmokk

Post by Dimgrön-62 »

Jag har har exakt samma problem, fast min är lite buckligare. Plåten verkan ganska tunn så det krävs kanske inte så mycket för att få ut bucklorna. Tacksam för tips.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Nu ser jag inte riktigt hur bucklorna sitter i förhållande till tanklocket, men en variant är en lång stålpinne/käpp med en kula på. Käppen kan man böja så det passar runt hörn. Om man kan nå stället så kan det gå att massera ut bulan lite. Nu är det ju veck på plåten så det är nog i det närmaste omöjligt att få det helt bra. \"Ny\" tank på skroten?
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Varför inte tennspackla bulorna.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

En riktigt kraftig magnet kanske skulle kunna gå? Men det funkar väl bäst på plana ytor, inte så bra på hörn och kanter.
OdinsEngel
Posts: 63
Joined: Sat Nov 06, 2004 8:32 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Re:

Post by OdinsEngel »

D59471 wrote:En riktigt kraftig magnet kanske skulle kunna gå? Men det funkar väl bäst på plana ytor, inte så bra på hörn och kanter.
Om magneten är för kraftig, kanske man aldrig får bort den från tanken igen! :D
Oh yeah! Vilka former!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Använder sig inte karosserifirmor/billackerare av starka elektromagneter utöver de svetspinnar som de punktar dit, draghammare, sandsäckar och vanliga riktverktyg?
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Första tanken som dök upp i huvude,har inte funderat närmre på den men tryckluft kanske??
Du får ju samtidigt reda på om den läcker nånstans =)

Micke
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Tja! prova med en bosse bildoktorn ta smält lim o glidhammaren kan funka det bör i allafall bli bättre!!
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Förhoppningsvis är du väldigt försiktig med tryckluft, något kilo kan räcka om bucklan låter sig övertalas.
Sätt fast tanken ordentligt (spännband runt ett tungt bord ??)OCH slangen och håll dig på ordentligt avstånd när du släpper på luften. Skulle det smälla kan det hända en hel del otrevliga saker. Jag har en bekant som förlorade ett öga vid ett liknande experiment med en mc-tank.
Det där med glidhammare skulle jag pröva.
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Jag tror nog på glidhammare. Antingen punkta dit den eller borra et lite hål till den
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Hanse wrote:Jag tror nog på glidhammare. Antingen punkta dit den eller borra et lite hål till den
Det låter inte så smart. Då är man där och svetsar i tanken igen med risk för dödlig utgång. Bättre i så fall att limma dit den eller att använda någon annan metod.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Glöm tryck luft. tanken kommer att bli rund på över - och undersida.

Det ser ut som det är hörnen som är buckliga. då är det bara att fylla tanken med vatten och sen luta tanken så att bucklan är högsta punkten. borra därefter ett hål i centrum i bucklansom passar för en glidhammare.
därefter tennar du igen hålen och eventuella mindre buklor.

Eller och det går genom tank armaturen eller påfyllningen att nå dessa bucklor. Skruva fast en lång massiv stång i ett skruvstycke som i änden stämmer med tankens insida, och ha den som mothål när du/ni knackar ut bucklorna.

om det inte är skvalpskott så skulle jag värma lös påfyllningen och rikta den vägen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply