Knappar på instrumentpanel

Moderatorer
Post Reply
Joper
Posts: 3
Joined: Wed May 26, 2010 8:00 pm

Knappar på instrumentpanel

Post by Joper »

Vad för knappar och reglade ska sitta på höger sida om ratten? om man börjar närmast ratten och går mot höger?

Sen undrar jag om låset som sitter precis under ratten endast är rattlås eller om det ska vara tändningslås också? Mitt tändningslås sitter på instrumentpanelen men vet inte om det är rätt!

/Johan
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Knappar på instrumentpanel

Post by A-masen »

Från ratten mot höger: Tändningslås*, Cigarettändare, Fläktreglage, Skjutreglage för värme och ventilationssystem, Askkopp, Plats för radio, och i förekommande fall ett kurvhandtag "Panikhandtag".

Om du saknar något, eller om det inte stämmer med din bil, tar vi från ratten till vänster också: Ljusreglage, Choke, Reglage för vindrutetorkare och spolare.

*Tändningslåset satt här från början. Senare kom ett rattlås i stället, som satt i den svarta rattstångskåpan. Jag vet inte vilket år detta kom, men bör ha varit under sena 60-talet. Rattlåsen gick emellertid att köpa som tillbehör och passade även äldre modeller. Den elektriska kopplingen satt kvar på sin plats. Man tog bara bort låscylindern och satte i en täckplåt i instrumentbrädan i stället. Jag kan inte på rak arm säga hur det såg ut på dom senare bilar som hade fabriksmonterat rattlås.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Knappar på instrumentpanel

Post by einar- »

Där finns inte hålet i panelen kvar och tändspolen är annorlunda utan det armerade slangen om jag minns rätt hur våran 70a såg ut
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Knappar på instrumentpanel

Post by Fredrik Lofter »

Joper wrote:Vad för knappar och reglade ska sitta på höger sida om ratten? om man börjar närmast ratten och går mot höger?

Sen undrar jag om låset som sitter precis under ratten endast är rattlås eller om det ska vara tändningslås också? Mitt tändningslås sitter på instrumentpanelen men vet inte om det är rätt!

/Johan
Det beror på om din bil är högerstyrd eller vänsterstyrd, vilken årsmodell det är samt vilken marknad bilen såldes på. För de senare årsmodellerna (1965-1970) stämmer de svaren du redan fått, men inte för de tidigare. Rattlås blev standard 1969 och på en del marknader (ej Sverige) monterades reglage för varningsblinkers där tändlåset tidigare satt.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Joper
Posts: 3
Joined: Wed May 26, 2010 8:00 pm

Re: Knappar på instrumentpanel

Post by Joper »

Min är en 68a med rattlås!

Då stämmer det hyffsat på min, från ratten mot höger har jag - Ett hål med en metallcylinder i, antagligen gamla tändningslåset utan låscylinder i. Sen sitter tändningslåset, hittade dock tändaren i bakluckan. Sen fläkt.

Sen undrar jag vad knappen under instrumentpanelen vid passageraren är för något?

Kan man köpa tändningslås nytillverkade?

/Johan
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Knappar på instrumentpanel

Post by Fredrik Lofter »

Joper wrote:Sen undrar jag vad knappen under instrumentpanelen vid passageraren är för något?
Under instrumentpanelen närmast dörren på passagerarsidan sitter en utdragbar knapp för handskfacksbelysningen. På motsvarande sida på förarsidan sitter reglagen (samma dragknappar) för fjärrljus/dimljus på 123GT.
Joper wrote:Kan man köpa tändningslås nytillverkade?
Hör med din lokala Volvohandlare, med CVI och/eller med VP-Autoparts.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply