bult till stötfångare, vilken gänga?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

bult till stötfångare, vilken gänga?

Post by sunkmaster »

tjoho på er. jag håller på att renovera min amazunk och var tvungen att ta bort stötfångaren fram och dem bultarna som sitter in i balkarna har nog sett bättre dar. en gick av och lite sånt. tänkte nu att jag skulle köpa nya bultar men har ingen koll på vad det e för gänga i dem. jag var och kollade efter nya bult men lyckades inte hitta nån som passa. jag e jättekass på dessa tumgängor. e det nån som möjligen vet vilken gänga det ska vara.

mvh
fredrik
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: bult till stötfångare, vilken gänga?

Post by Micke_932 »

Har ingen aning men om du har en bult så är det inga större konstigheter, mät hur stor bulten är med ett skjutmått (över topparna på gängan då alltså) och räkna om i tum (x mm / 25.4) och köp en gängmätare för tum (kostar 20 spänn eller nått och finns i dom flesta butiker som säljer verktyg), med den mäter du hur många gängor per tum det och det är allt som behövs, bortsett från tempgivare, oljetrycksgivare osv så finns det bara två sorters tum gängor, UNC och UNF på de flesta bilar, UNC är grovgängat och UNF är fingängat, men om du bara vet diametern på skruven och hur många varv per tum det är så räcker det för att dom ska kunna fixa skruv till dig i butiken.

Exempel: skruven har en diameter på ungefär 6,3mm enligt skjutmåttet, det blir 6,3/25.4=0.248 vilket ju blir 1/4 tum som kommer närmast, och enligt gängmätaren är det 28 varv per tum exempelvis (UNF), det är alltså en 1/4"-28 skruv.

Att lägga dom tiorna på en gängmätare kan ju vara väldigt användbart flera gånger dessutom, det är ju inte alltför ovanligt att man inte vet vilken gänga det är på en skruv.

http://www.krima.nu/tabell.html
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: bult till stötfångare, vilken gänga?

Post by Lars Bd »

Kolla i reservdelskatalogen och sök på artikelnummret i http://volvo1800pictures.com/document/s ... ts/QRL.PDF
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: bult till stötfångare, vilken gänga?

Post by sunkmaster »

enligt den databasen ska det vara 1/2 tum UNC, vilket jag också köpte fyra st men dem passade inte alls. dem var för stora men när jag testade en M12 Bult i så passade den. lite märkligt tycker jag
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: bult till stötfångare, vilken gänga?

Post by cruisingphill »

Då jag håller på med mitt bygge så mätte jag upp hur stor bultarna till främre stötfångaren var, dessa hade en diameter på 13mm enligt ett slitet skjutmått, med andra ord 12,7mm (1/2") vilket verkar stämma med tidigare skribent.

Gängstigningen är mig veterligen UNF, alltså betydlig mer fingängad än UNC, som i den dimensionen mest påminner om ett armeringsjärn :lol:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: bult till stötfångare, vilken gänga?

Post by sunkmaster »

det kanske e därför dem bultarna som jag köpte inte passade då. för jag köpte 1/2 tum UNC. jag ska testa me UNF så får vi se om det passar bättre.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: bult till stötfångare, vilken gänga?

Post by QV »

Men M12 är ju inte "UNF" i standardutförande utan mera lik UNC. Testa att rensa hålet med en gängtapp först. Det finns inte många UNF på en Amazon, enligt mitt minne så är det ingen UNF som håller fast kofångaren.

/Janne

som börjar bli gammal och därmed får ett "sämre minne"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: bult till stötfångare, vilken gänga?

Post by sunkmaster »

jag testade faktiskt att rensa hålet men dem nya bultarna jag köpte var fortfarande för stora och det va 1/2 tum UNC. men nu har jag fått dit stötfångaren med varsin gammal bult på varsin sida. det får räcka så länge.
Post Reply