M41-låda som sjunger

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

M41-låda som sjunger

Post by Spilloljan »

Hej alla amazonister!

Jag blev ägare till en Volvo 144GL-73:a som det satt en M41:a i. Bilen köptes för 2000kr, såldes för 5000 så fick jag M41 lådan också. Denna låda har nu legat länge i garaget, tänkte att den en vacker dag kunde komma till användning i min 70:a amazon... Visst är dena en s.k "D-typ" låda? Det jag minns när jag körde bilen va att den sjöng lite på fyran och att ljudet förändrades iom att jag la in "OD:n". Vad kan detta vara?

Svis; renoverar de fortfarande växellådor? Hur någon som kan gissa mellan tummen och pekfingret vad det kan tänkas kosta att åtgärda ovannämnda problem?

Jag vet att det står skrivet lite här och där men vad behöver jag mer för ett lådbyte från m40 till m41? Balk, kardan ev o.d spak m.m.? Sen måste jag bygga bort kortspaken, visst kan jag borra in en brytare i ett "vanligt" lock? Tacksam för tips!

//Nils i Umeå
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M41-låda som sjunger

Post by Lars Bd »

Felet är förmodligen ett slitet lager i lådan eller od:n och ett nytt lager kostar 100-300kr beroende på vilket lager det är frågan om. Sedan tillkommer en komplett packningssats samt priset på andra slitna delar som upptäcks vid demonteringen (1000-6000kr).
Det du måste ha för ombyggnaden är främre delen av kardan, man bör ha brytaren i locket, balken är samma men spaken är alltför dyr för att vara ett alternativ. En enkel lösning är att montera en hanskfacksbelysningsknapp i hålet på vänster sida för att manövrera od:n. D-typ kräver någon form av relä J-typ kan vara utan.
Alla lock är gjutna med tanke på att det ska gå att borra och gänga för en brytare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41-låda som sjunger

Post by QV »

Nu har jag ingen koll på när man började med J-typ men om du står bakom lådan så har J-typ solonoid till vänster och D-typ till höger.

En renovering av en "felfri" (ej rasad, med bra bottenstock) D-typ kostar minst 3500:-
Då får man nya lager in och ut, nya lager i bottenstock, nya lager i planetväxel (1200 i delar här), nya packningar.

Är det sedan något som är sönder kostar det mera...

jag jobbar inte på SVIS, se det som en "upplysning" jag lägger inga pengar emellan om det blir dyrare.... :wink:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply