Glapp hjälpstyrarm?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Glapp hjälpstyrarm?

Post by brorsan »

Var på besiktningen nyss och IDIOTEN som utförde den hade bestämt sig för att här skulle det jävlas. Besiktade bilen för tre månader sen och fick en tvåa på handbromsen, det var allt. Sen dess har den stått i varmgarage. Nu fick jag bra att veta-anmärkningar på rost (tre hål på olika ställen, alla små som en femtioöring) glapp hjälpstyrarm mm. Och en tvåa på en bromsslang.

Nu måste samtliga fel vara åtgärdade inom en vecka om jag ska få köra med bilen. Jag besiktade inte om den förra vändan så nu har jag bara en vecka på mig tydligen...

Rosten får jag ju lov att svetsa, hur sjukt det nu än är att hål på 1cm i golv, som han bankade med vassa hammaren måste åtgärdas för att klara en besiktning. Bromsslangar är beställda. Dom har förövrigt sett lika ut de tre senaste åren, dom har legat och skavt mot däcken innan jag åtgärdade, så det är ingen fortsatt fara för att det ska nötas vidare.

Men hjälpstyrarmen vet jag inte hur jag ska göra med. Går det att justera den på något vis? Har beställt hem bussningar från GCP, men med deras leveranstider så har jag inga förhoppningar om att jag ska få dom inom en vecka...

Är så jäkla förbannad på svinet som besiktade. Minsta mängd makt jag sett stiga nån åt huvudet.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Glapp hjälpstyrarm?

Post by Hasse63 »

En bärande balk typ ytterbalk/sparklåda får ha ett MAX 50 cm långt "smalt" hål innan man måste fixa det. Så sa en tidigare anställd på bilprovningan
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Glapp hjälpstyrarm?

Post by brorsan »

Det visade sig att besiktningsmannen hade varit otydlig med vad som var tvunget att fixas till nästa besiktning. Jag frågade "Är det bara 2orna som måste fixas?". Svaret blev "Nej, allt ska fixas". Som sagt, jävlig besiktningsman... pratade med min kompis som jobbar på SBP och han bekräftade att det bara var 2orna som skulle fixas. Nu har jag i alla fall fixat alla anmärkningar utom just pitmanarmen. Men den får nog vara så länge ändå...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Glapp hjälpstyrarm?

Post by Hasse63 »

Han kanske menade att att måste fixas "förr eller senare"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Glapp hjälpstyrarm?

Post by brorsan »

Jo, visst var det så. Men jag tyckte jag gjorde det klert att jag menade vad som måste fixas för att bilen skulle klara ombesiktningen... han kunde ju svarat "Du behöver bara fixa tvåorna till ombesiktningen", det är ju trots allt det som de flesta vill veta. Aja, nu är felen åtgärdade i alla fall och jag ska försöka få en besiktningstid tills imorrn. Ska försöka lägga upp fler foton i orginal showroom då också :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply