Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
MikAnd
Posts: 5
Joined: Wed Jul 07, 2010 9:31 pm

Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by MikAnd »

Hej, hoppas att det är okey att jag lägger upp ett kommande projekt här. Vill gärna ha lite feedback från er experter på området redan innan jag lägger vantarna på ett objekt.

Idéen jag har är en 2dr gärna ganska sen årgång med bromsservo som ser förhållandevis original ut på utsidan men under skalet så att säga ska den vara så modern man kan få den att bli.

Vill gärna satsa på att få den komfortabel, och då vill jag dels byta ut stolarna mot några med nackstöd iaf, får väl se vad man kan hitta, men det måste ju se bra ut också såklart. Sedan funderar jag på hur mycket ljudisolering man kan slänga in här och var för att få bort vägljud osv. En styrservo vore helt klart inte fel, men det kan nog bli lite meckigt att montera en sådan, eller vad tror ni?

Fjärrstyrt C-lås är en självklarhet, hyfsat ljudsystem likaså. Fast jag filar på någon fräck lösning så att det inte ser så fel ut.

Har även fastnat på däck med vita kanter, och en svart lack, men det är mindre viktigt just nu.

Så vad tror ni, är det någon annan som försökt få sin amma moderniserad eller bytt till bättre stolar eller lagt in ljudisolering?

Är det någon speciell årgång som skulle passa mig bättre tror ni, eller någon speciell modell?

Just nu känner jag att det perfekta objektet för mig vore en bil som är hyfsad i plåten, bra i motorn men får gärna se ut som skit innuti eftersom jag ändå tänkt göra ganska stora ändringar där. :)

Kul forum förresten!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by QV »

Stryservo finns från Holland för 1600 €
Centrallås skulle kunna vara ett projekt man gjorde tillsammans på forumet eftersom det finns bra med plats i dörren för en plåt (som man fäster i två redan färdiga hål i bakkant) men sådant tillåter ju inte forumet....
A/C ingår i en modern bils komfortlista.
Stol med nackstöd finns ju även i original
Ljudisolering: taket är inte isolerat på alla bilar (har jag för mig)
underredsmassa samt mera isolering i dörrarna hjälper men OD sänker motorljudet mest.
Har själv planer på bättre isolering under mattan men har inte kommit dit ännu.

Du får jaga ett avstannat renoveringsobjekt som är svetsat..... tycker du att styrservo för 1600€ är dyrt så blir det mycket pul att få dit en 164 snäcka.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by poolio »

MikAnd wrote:En styrservo vore helt klart inte fel, men det kan nog bli lite meckigt att montera en sådan, eller vad tror ni?
En kuggstång i rätt bredd med styrservo går garanterat att mixtra dit.......
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by Lemmy 121 »

[quote="QV"]Ljudisolering: taket är inte isolerat på alla bilar (har jag för mig)/quote]
I min -68 var taket dämpat med något dämp-papper som var totalt värdelöst. Volvo kunde lika väl haft utan dämpning.
Ang ljudisolering så får du in mycket isolering överallt i princip.
MikAnd
Posts: 5
Joined: Wed Jul 07, 2010 9:31 pm

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by MikAnd »

Ja, AC vore helt klart inte fel. Ska se vad jag kan mixtra ut efter hand som. Saken är den att jag har tänkt ha den som bruksbil hela tiden också så det får inte bli för långa stopp om man säger så.

Stolar med nackstöd har jag faktiskt aldrig sett, men jag har inte kollat så himla noga heller. Får undersökas. Annars är det ju bara att raida alla skrotar tills man hittar några hyfsat fräscha skinnstolar från en BMW eller merca eller så. :)

Styrservo för 1600 Euro, låter väl mastigt för min studentekonomi faktiskt... Får se även här vad som kan filas fram, gillar poolios idé.

Ljudisoleringen tror jag blir en ganska lätt match. Bara köpa en rulle eller två och lägga dit där det funkar helt enkelt, så får det bli så. Kanske kan köra in byggskum där man inte kommer åt annars, lär väl isolera något iaf.
MikAnd
Posts: 5
Joined: Wed Jul 07, 2010 9:31 pm

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by MikAnd »

Juste, bättre generator är ju också självklart.

Har förresten hittat ett möjligt objekt:
http://www.blocket.se/gavleborg/Amazon_ ... ?ca=10&w=3

Vad tror ni? 68 hk låter iofs lite snålt, kan det vara en B18? Har mejlat om mer info och bilder iaf.

Vad väger en amazon förresten?

EDIT:
Här är en till som verkar bra, lite långt bort bara.
http://www.blocket.se/lulea/Volvo_amazo ... ?ca=10&w=3
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by Ingvarh »

Jadu, du har ju den svarta färgen och allt på objekt nr.2 och massa delar etc utbytt på den också. Sedan så är det väl du som väljer hur långt du är villig att åka.
68hk lär vara en b18. Om man ska gå egentligt produktionen.

Sedan runt 1600-1700kg väger väl en Amazon, har för mig det iaf.

//Ingvar
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by brorsan »

Ingvarh wrote: Sedan runt 1600-1700kg väger väl en Amazon, har för mig det iaf.

//Ingvar
Ne, snarare 1150kg.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
MikAnd
Posts: 5
Joined: Wed Jul 07, 2010 9:31 pm

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by MikAnd »

Ja, 60-80hk på 1600-1700 kg låter slött tycker jag, känns rimligare med 1150 då.


Fick lite bilder och info om objekt nr 1 igårkväll...

B20(bytt i efterhand då kanske?) med OD-låda, som dock slirade på överväxeln. Vet ni om detta är svåråtgärdat?

Plastskärmar var det på den, låter ju bra, annars var det väl lite sådär med rosten. Såhär skriver han: "rost bakre hjulhus,v-dörr litet hål,golv underpedalerna hål ca1x7cm,golv under ytrostigt/torrt=behöver underredsbehandlas." låter inte jättekul va?

Synd på rosten, för inredningen såg väldigt bra ut enligt mig.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by QV »

Om du inte har rost på/i skärmbalkar, sparklåder, skärmkant bak samt tvärbalkar under framstolar utan bara det där "lila" så är det bra.....

Skall du finns bättre (om mu säljarens beskrivning stämer, vilket jag betvivlar) så får du jaga rostlagade objekt, dessa är då inte ihopplockade och lackerade....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by K_arlstrom »

Fjärrstyrt centrallås går ganska lätt att fixa, jag köpte ett kitt från Danmobility för nått år sen, billigt och bra !
Ditt projekt stämmer ganska bra med vad jag vill göra med min -69a 8)
Vilja, våld och vasselin
MikAnd
Posts: 5
Joined: Wed Jul 07, 2010 9:31 pm

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by MikAnd »

QV wrote:Om du inte har rost på/i skärmbalkar, sparklåder, skärmkant bak samt tvärbalkar under framstolar utan bara det där "lila" så är det bra.....

Skall du finns bättre (om mu säljarens beskrivning stämer, vilket jag betvivlar) så får du jaga rostlagade objekt, dessa är då inte ihopplockade och lackerade....

/Janne
Ok, så det som han sade är inte så farligt? Fick intrycket av att det var ganska illa, speciellt med det "torra golvet som behöver behandlas."...

Har jag tur så kanske jag kan fixa lite rost.

K_arlström:
Vad kul, fixade du bakluckan också eller bara dörrarna?
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: Kommande projekt: moderniserad Amazon.

Post by K_arlstrom »

MikAnd wrote:Vad kul, fixade du bakluckan också eller bara dörrarna?
Bara dörrarna, ska plocka bort handtaget på bakluckan och fixa elektrisk öppning med solenoid från volvo 240 som jag har liggandes :)
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 1&start=53 Har du hur jag gjorde för att få dit det !
Vilja, våld och vasselin
Post Reply