Ny bliven ägare till en Röd Amazon 66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Rö-Bettan
Posts: 7
Joined: Thu Jun 24, 2010 9:15 pm
Location: Kiruna

Ny bliven ägare till en Röd Amazon 66

Post by Rö-Bettan »

Hej!
Jag är en tjej som nyss har köpt mig en Amazon 66, från Filipstad och körde upp den från Borlänge till Kiruna en tripp på ca 150 mil och resan gick hur bra som helst. Rö-Bettan heter bilen nu, min dotter har döpt bilen till det. Tanken är väl att jag ska skruva själv i den. Har hunnit byta en del packningar i den, svetsat slutburken, oljebyte + filter. Köpte mig endel verktyg men det visade sig att mycket är i tum....... Nå, jag är super nöjd med mitt köp. :D Image
Imagehttp://forumbilder.se/images/f34201094235A2dae.jpg
ImageKanske kan jag få hjälp här? Ser ni bensinslangen som går från bensinpumpen till förgasaren, Hur ska den vara fastsatt?
Image
Vi han även med crusing i Gällivare på vägen hem till Kiruna, med många snygga bilar, här är det 3 st Amazoner som syns, tror att det var en 6 st sammanlagt.
Last edited by Rö-Bettan on Wed Jul 14, 2010 10:10 am, edited 2 times in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ny bliven ägare till en Röd Amazon 66

Post by Hasse63 »

Välkommen till forumet.

Ja den ska du vara supernöjd med, ser ju riktigt fin ut.

Är det bara ett test eller? Kan flytta tråden till Original Showroom om du vill, för i Custom hör den väl inte hemma?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rö-Bettan
Posts: 7
Joined: Thu Jun 24, 2010 9:15 pm
Location: Kiruna

Re: Ny bliven ägare till en Röd Amazon 66

Post by Rö-Bettan »

Hej och tack :) . Ville testa hur denna sida funkar för jag är ny här också, du får gärna flytta inlägget. Det var en favorit ursprungligen (blev själv lite lurad av färgen på bilen, trodde det var orginalfärg + kromlisten runt fönstrerna, ciggarettändare mm) Omlackad från Vit till Röd för ca 17-18 år sen.
Har varit i kontakt med första ägaren till bilen en kvinna på 78 år i Piteå som sa till mig att det var en favorit, men de hade beställt Kromade listen runt fönstret pga gubben tyckte det var snyggare med.
Växellådan är nog också bytt för den är 4 växlad och det ska väl vara 3 växlad i favoriten?
Stolarna är vinröda som det ska vara i en vit men dörrsidorna svarta...Ska försöka få tag i svarta framstolar, baksätet har jag lyckats få tag i svart / Elisabeth och Rö-Bettan
Last edited by Rö-Bettan on Wed Jul 14, 2010 10:56 am, edited 2 times in total.
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Ny bliven ägare till en Röd Amazon 66

Post by j.o. »

Gratulerar!

Använd "Img" knappen för att lägga bilderna direkta i tråden.
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Ny bliven ägare till en Röd Amazon 66

Post by Lemmy 121 »

Ser ut att vara i strålande skick! Förstår att du är nöjd. :)

Ang bensinslangen så har jag ett fäste för den vid termostaten. Vet inte om det är original eller eftermonterat.
En kass bild, men det var enda jag hade som det syntes på. Kan ta en bättre om så önskas. :)
http://www1.garaget.org/gallery/archive ... hngorr.jpg
Verkar som att bilden komprimeras vart jag än lägger upp den, ska gå att zooma mer... Jaja...
Rö-Bettan
Posts: 7
Joined: Thu Jun 24, 2010 9:15 pm
Location: Kiruna

Re: Ny bliven ägare till en Röd Amazon 66

Post by Rö-Bettan »

Tack, Tack :D

Bilderna är på plats nu :wink:

Angående bensinslangen så får jag nog göra nå liknande att fästa den i, det finns ett gängat hål på motorn precis nedanför ventilkåpan där tror jag att det ska vara nå klammer som slangen ska ligga och vila på....
eller har jag fel??
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny bliven ägare till en Röd Amazon 66

Post by QV »

Det hålet är till för klämman som håller plåtröret från pumpen till förgasaren.
Hållaren till bensinslangen satt under ena bulten till termostathuset om jag kommer i håg rätt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Ny bliven ägare till en Röd Amazon 66

Post by 121 »

Bensinslangen ska inte vara fastsatt på något sätt alls på en Amazon -66:a med Zenith-förgasare. Slangen ska bara ligga helt fritt mellan ventilkåpan och termostathuset. Det ska egentligen inte användas några slangklämmor heller vid bensinpumpen och förgasaren utan slangen var bara påskjuten på dessa.

Bensinslangfästet som sätts fast under en av termostathusets skruvar infördes på 121:orna fr.o.m. 1967-års modell i och med den nya horisontalförgasaren.
Post Reply