Tempmätare B20

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
veterantraktor-ola
Posts: 2
Joined: Fri Jul 23, 2010 9:36 pm

Tempmätare B20

Post by veterantraktor-ola »

Hej!
Jag undrar om Amazon någonsin hade elektrisk tempmätare. Eller hade man bara den modellen med kapillärrör. Har nämligen för mig att jag sett nått sånt nån gång men kan minnas fel. Finns dessa i såna fall att köpa?

Mvh: Ola
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tempmätare B20

Post by A-masen »

Om du menar dom elektriska tempgivarna, så finns det en uppsjö av olika tempgivare. Volvo 140-serien har elektriska mätare. Men dom är avsedda att matas med en stabiliserad utspänning på 10 volt, +/- 0,2 volt. Många eftermarknadsmätare från t.ex. Biltema och andra brukar vara färdiga med detta.
veterantraktor-ola
Posts: 2
Joined: Fri Jul 23, 2010 9:36 pm

Re: Tempmätare B20

Post by veterantraktor-ola »

Jo dom mätarna är ju elektriska. Min fundering var om det fanns originaltempmätare till Amazon som var eldrivna i stället för med kapillärrör. Tänkte på om 69-70 års modell hade elmätare när B20 motorn kom. Dom Amazoner jag skruvat i har varit äldre o med mekanisk tempmätare.
Anledningen är att jag renoverar en Duett från 68 till strikt originalskick. Men jag skulle vilja slippa kapillärröret till tempmätaren. Samtidigt vill ja ju ha instrumenten på sina rätta platser i kombiinstrumentet, o de är ju detsamma som i Amazon. Annars hade jag köpt en separat tempmätare.

//Ola
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tempmätare B20

Post by Hasse63 »

Elektriska tempmätare/givare finns inte till amazon. Har sett nån som moddat om ett originalhus med en modern mätare dvs en elektrisk, minns inte var. Kanske det var en mätare från 140 som var insatt i amazonens :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tempmätare B20

Post by A-masen »

Dom närmaste att fråga till råds om och hur det går att modifiera torde väl vara dom här: http://www.instrumentjige.se/
Dom jobbar ju med ett stort antal instrument så dom borde ju veta, och i alla fall kunna svara på frågor av Olas kategori.
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Tempmätare B20

Post by jonny »

Tror det var i nåt amazonblad under mektips .
De hade tagit ett tempinstrument från 140 års 67-72 och delvis strippat det lite och placerat det bakom amazonens instrumenthus på något sätt .
Det såg inte tokigt eller fel ut , utan orginalutseende .
Post Reply