tändningslåset

Moderatorer
Post Reply
backis99
Posts: 21
Joined: Fri Aug 20, 2004 6:41 am
Location: Solna
Contact:

tändningslåset

Post by backis99 »

Jag lyckades med bedriften att bryta av nyckeln i tändningslåset idag. Detta innebär två problem (minst):
Dels måste jag ta bort låskolven för att ha en möjlighet att få ut den delen av nyckeln som sitter kvar i den, borde väl gå att trycka ut den från baksidan?! Annars är det väl kört och bara att byta låskolv. Om jag lyckas med det kommer jag till problemet att få tag i en ny nyckel, eftersom jag bara hade en.

Men hur gör jag för att demontera låscylindern från tändningslåset? Och hur sitter alltihop fast i instrumentbrädan? Försökte titta på baksidan men det var för mörkt för att se hur det satt fast (hade ingen ficklampa).

Bilen är en 66:a och har det gamla tändningslåset på instrumentbrädan som sitter ihop med tändspolen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Låscylinderdelen sitter med två plåtskruvar som är skruvade \"underifrån\" genom instrumentbrädans plåt in i fästbläcket på cylindern.

Hur du sedan får ut låskolven ur cylindern med en avbruten nyckel kvar där innuti vet jag faktiskt inte. Men det måste ju gå på ett eller annat vis. Får du inte ur den hel så bör du kunna få ur den trasig och sätta i en ny låscylinder efteråt.

Tändspolen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om nyckeln är på dvs i tändningsläge eller radioläge (jag är inte säker på om det går i båda lägena) kan man trycka in en liten rund knapp (ca 2mm i diameter) och dra ut låscylindern, knappen sitter radiellt mot låscylindern från vänster nära nyckelhålet och syns tydligt på en lös låscylinderdel.
En ny nyckel går att göra med den avbrutna stumpen som mall om du kan få ut den.
backis99
Posts: 21
Joined: Fri Aug 20, 2004 6:41 am
Location: Solna
Contact:

Post by backis99 »

Jag har kollat lite närmare nu, och lossat dom två skruvarna på undersidan, men inte fasen går det att plocka loss tändningslåset för det?!?
Det går ju inte att dra ut det på baksidan av panelen för den kromade brickan är ju ivägen, så hur får man bort den?
Dimgrön-62
Posts: 33
Joined: Mon Oct 11, 2004 10:55 am
Location: Jokkmokk

Post by Dimgrön-62 »

som \"Lars Bd\" säger så måste du trycka in den lilla \"knappen\" till vänster (sett från förarplats) om tändningslåset.
Då delar den på sig.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Tändningslås

Post by Blomquist »

Om du har stora låset måste den lilla knappen tryckas in SAMTIDIGT som man drar ur låscylindern, låset måste befinna sig i tändläge (koppla loss batteriet). Om det är det lilla låset (som det står \"Assa\" på) så sitter kromringen fast i panelen. Är du hundra på att du inte kan pillra ut nyckelbiten ur låset med en liten tång?
backis99
Posts: 21
Joined: Fri Aug 20, 2004 6:41 am
Location: Solna
Contact:

Post by backis99 »

Fick ur låskolven efter ett jäkla pillande. Var inte helt lätt att se knappen eftersom man måste in med huvudet bakom instrumentpanelen. Vet inte om jag har stora eller lilla låset, kromringen är lös och det står Neiman på nyckeln (eller det som är kvar av den...), tycker att låset ser rätt litet ut?

Verkar tyvärr inte så lätt att pilla ut nyckeldelen ur låset dock, eftersom den sitter en bit in.
Post Reply