Första Amazonen en grön -70a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
BluesBoy
Posts: 2
Joined: Tue Jul 27, 2010 9:02 pm
Location: Strängnäs

Första Amazonen en grön -70a

Post by BluesBoy »

Jaha, då har man skaffat sig en gammal Amazon! Har haft bilen i nån månad nu och älskar den, väcker OTROLIGT mycket uppmärksamhet, man får inte vara asocial när man parkerar den här (alltid någon som vill berömma) !
Bilen är helt otroligt frisk i stommen, finns ingen rost golvet, runt torpedväggen eller reservhjuls baljan ! Men skärmkanterna bak behöver en liten över syn, väldigt dåligt lagade samt slarvigt bättrade lacksläpp/repor!

Tyvärr är det någon som har kört på något så fram stötfångarens mitt sektion fått ett väck samt frontplåten. Några lister har blivit lite intryckta och bakkofångaren har inget krom kvar (ska testa polera med maskin och se om man kan få lite glans i den.

..man får väll lära känna "Ingemar" som bor här någonstans som verkar ha en massa amazoner och delar, kanske har nått användbart!

Motorn behöver en liten översyn, kolvringar, ventiler och packningar!

Bilen har haft 4 ägare (en ägare mellan 1970-2008).

Bilen känns som ny att köra! Inga konstiga knarr och utan går spikrak utan vingel eller obalans.
Skulle lätt våga köra snabbare än 130 km/h (toppfarten) om det gick!

Jag har aldrig sett den här färgen (94) på en vanlig 121a förut (kollat efter amazoner på blocket i snart ett år), verkar vara ganska ovanligt ? (har dock sett en del kombi och 123gt i denna färg)
Nån som vet hur många bilar som målades i denna färg ?

Förra ägarens gamla bilder tror dom är ett par år gamla, var väldigt matt i lacken när jag köpte den! (dom fula grejerna som hänger i backspegeln är borttagna)

Image Image
Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Första Amazonen en grön -70a

Post by 123GT »

STORT GRATTIS till 70;ia Amazonen !
En 70;ia står högt upp på min Amazon önskelista och din ser riktigt fin ut, på bilderna du lagt upp ! (Har den ett annat utseende idag, alltså !? Nyfiken på dagens utseende)
Kan du mer om bilens historia, vet du om den är karossrenoverad , mer än skärmkanterna du skriver om eller om den är omlackerad sedan -70 ? Motorrenovering borde inte vara något att bekymmra sig om, även om man kan spendera en och annan krona där. Själv är jag mer "rädd" för karosseriarbeten = rost, som lätt drar iväg i både tid och pengar.

Lycka till och håll oss informerade ! :-)
/ sven

PS. medlemsskap i Amazonklubben kan rekommderas DS.
PS-2. vill inte "klaga"..men..skulle du inte ha ett "B20" märke i grillen !? DS-2
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
BluesBoy
Posts: 2
Joined: Tue Jul 27, 2010 9:02 pm
Location: Strängnäs

Re: Första Amazonen en grön -70a

Post by BluesBoy »

Jo, ska försöka ta lite bilder under helgen på hur han ser ut nu !

ang. B20 emblemet så är nog den grillhalvan utbytt när han hade sönder stötfångaren och frontplåten! Men går ju att köpa nya eller NOS eller beg. så det borde
inte va ett problem!

Jag vet att den har gått i Örebro hela tiden där den såldes ny och där jag köpte den! Invändigt är den otroligt fin! Det är i stort sätt ingen som rökt i bilen, alla askkoppar är som nya (men är nästan säker på att förra ägaren som hade lite alkohol problem har rökt lite i den) Har en massa kuriosa papper till bilen som ha sparats genom åren, garanti bok, första reg.bevisen, en karta från 75, triangel från 65 och 75 och Service boken (regelbundet servat fram till 80-talet).

Nu när jag polerat han så ser han nästan lika dan ut! Kanske lite mer "förstörd" utav förre ägaren! men bara lackjobb.. nästan INGEN rost.
Den är inte helbils omlackad utan bara "bättringar". det är förmodligen rost i skärmkanter bak, men det ska så länge snyggas till lite
sedan får man väll leta upp några begagnade eller leta upp någon reservdels bil.

Gejjen är den att allt är lite skadat på ett eller annat sätt! Den ser använd ut men välvårdad, mycke går att "laga" eller snygga till! Har trots allt gått över 30 000 kanske närmare 40 000!
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Första Amazonen en grön -70a

Post by 123GT »

Kul historia och inventarier med bilen.
Härligt med en använd sakta åldrande Amazon och visst, jag håller med dig en Amazon är ALDRIG fel...oavsett skick ! Tillverkningen har ju upphört så självklart har de åldrats mer eller minder din ser ut att tillhöra den finare kategorin. Njut nu av bilen och använd den samt förbättra den sakta men säkert, när DU känner för det, så att du inte river isär den och kryper in i ett hörne i garaget och fastnar där ! :)

Ett bättre beg emblem borde inte vara jättesvårt att hitta eftersom Amazon delar detta med 140.
Vill du ha ett nytt så finns det bla via följande länk;
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... rill-69-70

/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply