B18 med weber 28-32 stannar

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
FMR
Posts: 6
Joined: Tue May 26, 2009 10:16 pm

B18 med weber 28-32 stannar

Post by FMR »

Min far har En helt orginal b18 med en ersättningsförgasare tror det är en weber 28-32 el dyl har en elkabel "till automat choke" oxå trro jag det var är helt nytt från misab men rinner benisn vid acc pumpen o vid stopp vill den gärna dö o vara svår o starta igen har satt filter i mellan pump o förgasare och det är utan bubblor men nästan alltid fullt o det skulle det inte vara utan bara halvt till 3/4. han vill väll gärna flöda över o bli sur antar jag flotörer o nål är riktigt det har jag kollat ..




Tips!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 med weber 28-32 stannar

Post by Hasse63 »

Samma problem som sist?, har du gjort nått sen sist? om inte så är det dax att reda ut detta nu då :wink:

Försök se vad webern heter så kanske vi kan hjälpa det lättare.

Bränslepumpen kanske ger för högt bränsletryck (filtret bör ej vara fullt) flotörnivån kanske är felande då den flödar över, bestyckningen kanske också är fel.

Hör med Misab vad de sålt och om bestyckningen passar motorn den sitter på, de kansle har tips på varför det rinner från automatchoken (trasig packning ?)

Testa med en annan bränslepump (gärna original) eller sätt dit 2-3 st packningar eller fler så pumpen kommer lite längre ut, då sänks bränsletrycket (förhoppningsvis) Tänk dock på att du kanske behöver längre skruvar. Original så ska det vara 2 packningar + en ca 5 mm tjock distans i bakelit. Eller prova att sänka trycket med en bränsletrycksregulator BTR.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
FMR
Posts: 6
Joined: Tue May 26, 2009 10:16 pm

Re: B18 med weber 28-32 stannar

Post by FMR »

Har provat det du sagt med tjockare distanser vid pumpen. flötörer o nål är rätt det har jag kollat. pumpen är en beg från en annan b18 som gick kanon! får prova sänka bränsle trycket men skulle inte behövas kan jag tycka.
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: B18 med weber 28-32 stannar

Post by jonny »

En weber tål i bästa fall ett tryck på 0,30 kg , vid ett tillfälle så hade jag problem med överflödning , kollade då vad en ny mekanisk pump gav för tryck 0,45 kg , så då var det inte konstigt att det inte fungerade .
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 med weber 28-32 stannar

Post by Hasse63 »

Hm... då är nog problemet i förgasaren. Som sagt en mekanisk bränslepump kan ge för högt tryck. Vad heter pumpen som du har nu. Kanske nån kan säga om det är en originalpump. De ska väl ge runt 0,20-0,25 om jag inte minns fel.

Om du har flotörhuset upp och ner och blåser där bränsleslangen ska sitta så ska det vara tät och om du lyfter på flotören så ska den sakta öppnas.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
FMR
Posts: 6
Joined: Tue May 26, 2009 10:16 pm

Re: B18 med weber 28-32 stannar

Post by FMR »

Är säkert pumpen som är fel är ju från feltema men kört 1000mil på en b18 med stromberg o sen weber 45or o det funkade utan regulator så men får mäta trycket o kanske lägga mer i mellan block o pump.. Har blåst i locket o det funkar som det ska gjorde det när jag kollade nål o flottörnivå.. ska se om jag hittar orginalpumpen från 66 den kasnke ger mindre tryck så han kan använde bilen utan att det ska dö vid varje stopp...
FMR
Posts: 6
Joined: Tue May 26, 2009 10:16 pm

Re: B18 med weber 28-32 stannar

Post by FMR »

Kanske skulle skriva att felet hittades rätt snabbt när jag angav att det var en dgv förgasare.. sprucket menbran vid acc pumpen..tog 1 min för en gammal volvo mek sen sa han det direkt o mkt riktigt nu funkar den fint .....trodde inte att nya grejor kunde vara sönder så fort men hade väll stått med bensin i lite för länge o därför spruckigt...
Post Reply