Avgasrör

Moderatorer
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Man får ju läsa vad som står i denna bok med hjärnan påkopplad,man anger 0.17psi (0,011bar) vid 160km/h och 0,5psi (0.034bar) vid 273 km/h. NACA anger i en av sina publikationer ett värde på 0,05bar vid ca: 330Km/h. Det är med andra ord inga himla stormande övertryck man får, än mindre effektökningar. Är man intresserad av att räkna på det hela kan följande häfte vara av intresse:

“Compressible flow tables for engineers”
James Palmer, Kenneth Ramsden and Eric Goodger (1987)
Macmillan education ltd, ISBN 0-333-44764-6
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Avgasrör

Post by Hugger69 »

J.LUNDIN wrote:För att få någon större effekt av "tilltaget" så krävs det stort massflöde samt höga gashastigheter. Det är samma kategori av önsketänkande som den sk. luffarturbon dvs. ett luftintag riktat mot fartvindens riktning, för att få någon form av överladdning av fartvindens "kraft" krävs det en fart av närmare 300km/h innan man når någon märkbar tryckhöjning på luften in till motorn. :D
Precis! Man får väl en stagnationspunkt i inloppet av ett sådant luftintag och sålunda 0 i lufttryck eller...?!
Det är bla därför som min Camaro 69:a har luftintaget vid vindrutan där man har mer turbulent strömning och lättare att ta in kall luft till motorn, sk cowl induction-huv! Tänk vad smarta d var redan på 60-talet hos Chevrolet! :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
cykelfreak
Posts: 12
Joined: Thu Feb 26, 2009 3:29 pm

Re: Avgasrör

Post by cykelfreak »

haha jag skrev ju liten :lol:
jag har inte läst hela boken ännu bara första styckena :lol:
det jag tyckte lät intresant vara att det skulle ge bättre gasrespons...

/andreas
Mig och stavning är som vatten och råolja...
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Va, inte läst den ännu...den gavs ju ut för 12 år sedan..... :D :D
cykelfreak
Posts: 12
Joined: Thu Feb 26, 2009 3:29 pm

Re: Avgasrör

Post by cykelfreak »

jag hittade den för några veckor sedan på skolan och har inte haft tid att läsa den ännu :oops:

misstänker att lundin har läst de flesta bra att ha läst böckerna?

i så fall skulle herr lundin kunna vara snäll och skriva en lista med böcker han rekomenderar :?: :?:

/andreas
Mig och stavning är som vatten och råolja...
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Det är ett korrekt antagande..... :D Om du letar långt bak i den hög med svar som jag gett på forumet under årens lopp, så kommer du att hitta en en del rekommendationer om bra böcker att läsa.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Avgasrör

Post by jfsebastian »

[quote="J.LUNDIN"]Det är inte dom papperen som jag är ute efter utan F.Laimbock,"Kenndaten und Konstruktion Neuzeitlicher Zweiradmotoren" Heft 31a, Heft 32b, Heft 31c, från Intitut for Thermodynamics and Internal Combustion Engines, Technische Universitat Graz 1989. Har du någon som kan fixa fram kopior på dessa papper så vore jag evigt tacksam.
.[/quote

Hej

Har du fått tag i häftena ännu?

Hittade detta om det fortfarande är intressant.
http://books.google.se/books?id=DZC6XP0 ... &q&f=false

Hilsen

Janne
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Nej jag har inte fått tag i dessa häften ännu, så jag är fortfarande intresserad av att hitta dom.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Avgasrör

Post by jfsebastian »

[quote="J.LUNDIN"]Nej jag har inte fått tag i dessa häften ännu, så jag är fortfarande intresserad av att hitta dom.[/quote

Var det rätt publikation på länken?
Det var ju några hundra sidor att kolla igenom.

Janne

Köper min första Amazon imorgon, så snart är jag väl fast i B20-träsket som alla andra.
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Länken går till en uppslagsbok vilket i och för sig är intressant, men det är inte de papper jag är ute efter. Att man hamnar på denna länk beror på att det finns en hänvisning i texten till dom papper jag söker. Jag hitta dock annat via denna länk som var intressant att köpa in .... :D
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Avgasrör

Post by jfsebastian »

Kör man lite vilse hittar man alltid något nytt.
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Avgasrör

Post by jfsebastian »

Antar att den här också är en senväg?
http://papers.sae.org/982052/
$16 för download.
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Ja, det var på SAE jag slutligen hamnade.. :D Jag är medlem där sedan 1990 och har därmed en viss rabatt på allt dom säljer.. :D
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Avgasrör

Post by jfsebastian »

Aha. Case closed då om dom har publikationen du söker.
Undrar vad du filar på för mastordontprojekt?
Blir det en tegelsten för ingenjörer eller bok av typen Illustrerad vetenskap?
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Nej dom har inte den publikationen jag söker, den har jag försökt få direkt från Källan dvs. Graz tekniska högskola utan att lyckas eller ens får ett svar ifrån. Det handlar alltså om en avhandling som jag är ute efter. Jag antar med fog att dom är av typen uppnäst institution som inte på några villkor snackar med oss dödliga. Man måste vara ansluten till en liknade institution i Sverige för att få ett svar från dom. Jag har varit med om detta tidigare då jag försökte närma mig Ricardo i England . Det var först då jag skickat ett mail med Volvo logga i huvudet som dom behagade svara, för då anande dom business och då var det inget stopp på välviljan... :D Man ville till och med bjuda in sig själva till en träff på vårt företag... :D :D

Projekt tegelsten kommer att spegla all form av överladdning och dess utveckling från ett historiskt perspektiv och fram till idag
Post Reply