Avgasrör

Moderatorer
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Avgasrör

Post by jfsebastian »

Känner du ingen professor på KTH som kan maila förfrågan?
Akademiska snobbar finns det gott om.
I Österrike pratar man högst ogärna "neråt" i/mellan olika organisationer.
Har jobbat i sånt företag 5 år så jag vet.
Lika barn leka bäst tydligen, oavsett vem man är.

Hoppas du finner det du söker.

Det blev köp av bil idag.
Klassiskt "bondtrim" på den. En 65:a med B20, K-kam, Weber 36:a, 4-2-1 och planad topp.
Antar att ditt omedelbara råd blir att lägga ut Webern på blocket och köpa en riktig förgasare...
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Jag har verkat inom den akademiska världen, så jag vet precis hur tongångarna kunde vara förr om åren. I Sverige är vi numer rätt förskonade från den pompösa stil som många Europeiska högskolor visar upp, förmodligen tack vare införandet av DU-reformen och dess tillskyndare Bror Rexed.. :D Jag har dock inte gett upp ännu, jag kan ju alltid försöka att gå direkt på Gordon.P Blair. Han om någon bör ha kopior på dessa häften.... :D

När det gäller Weberns vara eller icke vara så beror det på vad du är ute efter, det är ju ingen high perf. förgasare precis.
Årsmodell 65, då är det ju fritt fram att göra nästan vad du vill med bilen, inget krav på säkerhetsbälten eller dubbdäck på vintern, i och för sig inget jag rekommenderar att köra utan... :D men ändå, alltid retar det någon... :D Just länsman brukar ha svårt för det här med dubbfritt på gamla bilar... :D En polare till mig med en gammal merca försedd med Cheva smallblock har dom stoppat vid ett flertal tillfällen beroende på avsaknad av dubbdäck, för att sedan moloket fått släppa vidare utan bötfällning.... :D Diskussionen som brukar följa vid dessa stopp är rätt kul, det är alltid någon rookie som skall visa framfötterna för att sedan få smäll på fingrarna av ett stationsbefäl. Sådant livar i alla fall upp polaren... :D
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Avgasrör

Post by jfsebastian »

Du-reformen var jäkligt bra. Söder om Danmark så är det formella jätteviktigt och en stor smula jobbigt tycker jag.

Bilen ska ha bälten asap och den kom med nästan nya Nokian Soft på org fälg och riktigt bra 195 sommardäck på 5,5 tums.
Växellådan skorrar på 3:an, shortshiften är rassligt i nån bult, det är massor av kassa fyllningar men inget behov av svets (sägs innan slipning, sen får jag väl svära dest mer antar jag). 240-generator, el-fläkt och ok inredning. Bromsarna behöver pumpas varje gång så det känns sådär att gasa när det är knöligt att få stopp på den och man kör utan bälten.
Jag ser mig själv flyga ut genom rutan och få ratten genom magen på vägen ut.
Trista odds att få se morgondagen då. Mina kids skulle aldrig förlåta mig.
Dom får inte åka i bilen förrän det sitter bälten även bak i den.

Vad menar du med "göra nästan vad som helst med"?
Det finns väl gränser för hur mycket kraft man kan köra med för besiktningen?
Man kan väl knappast köra turbo lagligt eller?

Jag skulle vilja ha en rapp bil, inte ett monster, hellre bra väghållning i kurvorna än 0-100 på 5 sek. (8 sek räcker gott..)
Vill ha lite skönt förgasarljud, gatvänlig med vrid snarare än max hk på 7000 rpm.
Användbar snarare än brutal. Och framför allt tystare på lågt varv (en futtig liten dämpare på bak nu, 2,5 tums från extraktorn), gärna oljud vid fullgas men som sagt, smygande tyst vid 2500 rpm.

Vad säger receptboken nu?
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

När det gäller effekt och prestanda höjande åtgärder, så är det bara att testa var gränserna går hos den lokala Bilprovningen.. :D Vid ett tillfälle då jag besiktigade min ollonblå, så sa stationschefen åt sina anställda som börjat visa ett allt för stort intresse för vissa av mina modifieringar "den där bilen är så gammal,så han får göra vad han vill med den så länge det är trafiksäkert"... :D Efter det uttalandet så var jag given stamgäst på den stationen tills jag sålde bilen.. :D :D Som alltid handlar det om att vara väl påläst och veta om alla kryphål och tveksamheter, sedan måste man kunna argumentera bra, det kommer man långt med oavsett situation... :D Det gäller också att det man kommer dragandes med är fräscht och åtminstone ser korrekt dimensionerat ut vad gäller bromsar,infästningar,materialval osv.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Avgasrör

Post by jfsebastian »

Så trial and error är metoden hos SBP med andra ord. Jag får väl hålla tummarna och be en stilla bön sen då.

Jag lär ju inte hamna i farozonen än på ett tag iallafall.
Resten av bilen ska vara ok innan jag trimmar den mer.
Broms och bälte känns som om det är rätt ände att börja i.
Å så var det det där med rost också, och lack, och inredning, och växellåda, och strålkastare och...........
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Avgasrör

Post by OddSverre »

Har med interesse fulgt med på denne tråden.
Har via biblioteket på NTNU i Trondheim forsøkt å få fatt i doumentene i Graz. Det ligger et eksemplar i biblioteket i Graz. Men sende en kopi/scan til biblioteket på NTNU ville de ikke.
Skal prøve et par andre muligheter.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Okej, det är alltså fler som försöker hjälpa till att jaga fram dessa häften, kul... :D Hade jag jobbat kvar på institutet så hade det kanske gått att få fram dessa papper via det bibliotek som finns där. Dom var extremt bra på att fixa fram kopior på det mesta som man sökte efter världen över. Ett intressant papper som jag fick tag på via detta bibliotek var en labbrapport rörande raketbränsletester från Peenemünde Arkiv med Wernher von Brauns namnteckning och Reichsadler stämpel på.... :D
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Avgasrör

Post by OddSverre »

Alltid kul med litt detektivarbeide.
Har et par andre muligheter jeg kan prøve også.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Post Reply