Projekt bilbälte II
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Projekt bilbälte II
Inspirerad av QV:s projekt bilbälte så beslöt jag mig för att göra något liknande.
Detta var utgångsmaterialet, ett bälte från 1965, även den bästa kvaliten kanske måste ifrågasättas efter 45 år.
Ett nyare alternativ inhandlades från Amerika som ersättare.
Det är bara den övre delen av bältet som jag tänker använda.
För att få isär det gamla bältet måste nitarna vid bältessträckaren tas bort.
Isär!
Nu är det lätt att plocka isär bältet så att det gamla låset kommer fritt.
För att placera det gamla låset på det nya bältet måste detta plockas isär.
Baksidan på upprullaren plockas bort och kåpan knäpps loss.
Dra ut bältet så långt det går, sätt gärna in en skruvmejsel eller likn. för att låsa rullen.
Bandet hålls fast genom en vit plastpinne. Skjut bältet bakåt genom rullen så går plastpinnen att ta bort. Sedan kan bältet lirkas ut genom rullen så det kommer loss, glöm inte att spärra rullen.
Nu måste jag ta paus för att se om bilderna har laddats upp ordentligt
Detta var utgångsmaterialet, ett bälte från 1965, även den bästa kvaliten kanske måste ifrågasättas efter 45 år.
Ett nyare alternativ inhandlades från Amerika som ersättare.
Det är bara den övre delen av bältet som jag tänker använda.
För att få isär det gamla bältet måste nitarna vid bältessträckaren tas bort.
Isär!
Nu är det lätt att plocka isär bältet så att det gamla låset kommer fritt.
För att placera det gamla låset på det nya bältet måste detta plockas isär.
Baksidan på upprullaren plockas bort och kåpan knäpps loss.
Dra ut bältet så långt det går, sätt gärna in en skruvmejsel eller likn. för att låsa rullen.
Bandet hålls fast genom en vit plastpinne. Skjut bältet bakåt genom rullen så går plastpinnen att ta bort. Sedan kan bältet lirkas ut genom rullen så det kommer loss, glöm inte att spärra rullen.
Nu måste jag ta paus för att se om bilderna har laddats upp ordentligt
Last edited by Harry Dahl on Mon Mar 29, 2010 1:14 pm, edited 4 times in total.
Re: Projekt bilbälte II
Efter img ska du ha ett ] och inget =. Klista bara in bildlänken "http://forumbilder..." sen markerar du hela raden och klickar på Img-ikonen ovanför fönstret där du skriver in texten.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Projekt bilbälte II
Jag "klippte bort" hakparanteser och img, och kopierade till adressraden. Då fick jag fram den här bilden:
Harry Dahl: Du kan själv klippa bort det som jag sa här och pröva. Först måste du vara inloggad, och därefter trycker du på Ändra, och klipper bort. Sedan gör du en förhandsgranskning, och trycker på Skicka. Bildlänkarna skall alltså börja med http och sluta med jpg Då skall det fungera.
Vi hoppas att du lyckas!!!
Harry Dahl: Du kan själv klippa bort det som jag sa här och pröva. Först måste du vara inloggad, och därefter trycker du på Ändra, och klipper bort. Sedan gör du en förhandsgranskning, och trycker på Skicka. Bildlänkarna skall alltså börja med http och sluta med jpg Då skall det fungera.
Vi hoppas att du lyckas!!!
Last edited by A-masen on Wed Mar 17, 2010 2:01 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Projekt bilbälte II
OK
Nu verkar det funka om man klickar på länkarna.
Jättetack för hjälpen!!
Ska försöka lägga in fler bilder ikväll, förhoppningsvis på rätt sätt från början
Nu verkar det funka om man klickar på länkarna.
Jättetack för hjälpen!!
Ska försöka lägga in fler bilder ikväll, förhoppningsvis på rätt sätt från början
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Projekt bilbälte II
OK Jag fortsätter med beskrivningen.
Nu har jag alla delar som behövs.
Trä in det nya bältet genom originallåset
Återmontera bältet i rullen.
Komplett bälte med gammalt lås
Dags för montering. Fästet vid golvet är lite vinklat vilket gör det svårt att få plats med det bakom rullbältet. Fästet rätas ut i skruvstädet.
Klart!
Jag använde original skruvar för att fästa bältet i bilen. Det passade utmärkt.
Upprullaren och nedre fästet monteras
Allt klart!
Tveksamt om jag lyckades med alla bilder, jag begriper mig inte på detta program.
Nu har jag alla delar som behövs.
Trä in det nya bältet genom originallåset
Återmontera bältet i rullen.
Komplett bälte med gammalt lås
Dags för montering. Fästet vid golvet är lite vinklat vilket gör det svårt att få plats med det bakom rullbältet. Fästet rätas ut i skruvstädet.
Klart!
Jag använde original skruvar för att fästa bältet i bilen. Det passade utmärkt.
Upprullaren och nedre fästet monteras
Allt klart!
Tveksamt om jag lyckades med alla bilder, jag begriper mig inte på detta program.
Last edited by Harry Dahl on Thu Mar 18, 2010 7:42 pm, edited 1 time in total.
Re: Projekt bilbälte II
Intressant angrepsmetodik....
Mitt val har varit att sprätta bilbältet i "slutet" så långt bort från rullen som möjligt. Problemet med det har varit att vid återmontering av "Amazon originalslut" är att den tar förmycket bälte. Det blir inget kvar att "böja sig framåt på" med ditt val så får man inte original vid golvet b stolpen. Men där sitter ju rullen och det är ju inte original det heller.
Trevlig kreativ lösning - imponerad.
Får nog kopiera denna variant
/Janne
Mitt val har varit att sprätta bilbältet i "slutet" så långt bort från rullen som möjligt. Problemet med det har varit att vid återmontering av "Amazon originalslut" är att den tar förmycket bälte. Det blir inget kvar att "böja sig framåt på" med ditt val så får man inte original vid golvet b stolpen. Men där sitter ju rullen och det är ju inte original det heller.
Trevlig kreativ lösning - imponerad.
Får nog kopiera denna variant
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Projekt bilbälte II
Tack Janne!
Jag köpte amerikanska bälten som går att dra ut (till?) 140", d v s över 3,5 m, vilket ska räcka även till tjocka amrisar. Det fanns en massa färger att välja på, nu tog jag grå för att likna originalet, men det blev ändå en nyansskillnad plus att strukturen också skiljer sig åt, men det känns ändå bättre än svarta "moderna" bälten. Det fanns en annan färg som heter "charcoal" och som är mer mörkgrå. Kanske skulle jag ha valt den istället?
Jag köpte amerikanska bälten som går att dra ut (till?) 140", d v s över 3,5 m, vilket ska räcka även till tjocka amrisar. Det fanns en massa färger att välja på, nu tog jag grå för att likna originalet, men det blev ändå en nyansskillnad plus att strukturen också skiljer sig åt, men det känns ändå bättre än svarta "moderna" bälten. Det fanns en annan färg som heter "charcoal" och som är mer mörkgrå. Kanske skulle jag ha valt den istället?
Last edited by Harry Dahl on Thu Mar 18, 2010 12:38 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Projekt bilbälte II
Efter sommarens turer så kan jag meddela att bältena fungera helt OK, det enda som jag inte är helt nöjd med är upphängningen, just nu hänger de bara ner ifrån övre fästet. Får se om jag kommer på något. Har även besiktigat bilen utan några kommentarer från SBP.
Re: Projekt bilbälte II
En liten historia om bilbälten ur minnet. På tidigt sextiotal, när det var nytt med bälten, åkte vi i en kompis föräldrars Amazon. Naturligtvis var det flickor med i bilen. Vid ett stopp någonstans skulle flickorna stiga ur bilen. Men det bar sig inte bättre än att en av dom trasslade in foten i ett av bältena. (Det kan väl knappast ha varit rullbälten så tidigt?). Hon störtade ju naturligtvis på knä med skrapsår och trasiga strumpor som resultat. På denna tiden hade flickor fortfarande riktiga strumpor "med tillbehör" Dom trasiga strumporna var nämda olycksbarns största problem och skapade tårar och gny. Men ridderlig som man var så åkte vi till närmaste varuautomat och köpte nya strumpor, detta var på kvällen när alla butiker var stängda. Det förekom sådant då.
Kvällen blev i alla fall räddad.
Kvällen blev i alla fall räddad.
Re: Projekt bilbälte II
Har efter denna tråds skapande jagat bälten med "din" typ av låsning längst in på rullen. Kan inte finna någon rulle med den typen. Alla jag sett hittils är vikta runt halva centrum och sydda
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Projekt bilbälte II
vart beställde du bältena?
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Projekt bilbälte II
Hej.
Jag köpte mina bälten från Wesco Performance i soliga Californien. Jag valde dem för att de har webshop, säljer till Europa och för att bältena uppfyller amerikansk standard (FMVSS), inte alla bälten som säljs gör det....
http://wescoperformance.stores.yahoo.net/
De hade artikelnummer WELR-12, Tree point retractable. Bench seat-20 inch floppy end avsedd för standard top. De kostade 70$ styck+frakt och tull+moms. Totalt betalade jag 220$ inkl frakt för två satser. I detta ingick även monteringssatser, men de kan man nog skippa, jag använde i alla fall inget därifrån, de gamla skruvarna passade perfekt.
Nu beställde jag ljusgråa, färgkod 12, men jag tycker att de blev lite för ljusa. Det fanns även en mörkare variant, Charcoal, färgkod 07, undrar om inte de hade passat bättre?
Lycka till!
Jag köpte mina bälten från Wesco Performance i soliga Californien. Jag valde dem för att de har webshop, säljer till Europa och för att bältena uppfyller amerikansk standard (FMVSS), inte alla bälten som säljs gör det....
http://wescoperformance.stores.yahoo.net/
De hade artikelnummer WELR-12, Tree point retractable. Bench seat-20 inch floppy end avsedd för standard top. De kostade 70$ styck+frakt och tull+moms. Totalt betalade jag 220$ inkl frakt för två satser. I detta ingick även monteringssatser, men de kan man nog skippa, jag använde i alla fall inget därifrån, de gamla skruvarna passade perfekt.
Nu beställde jag ljusgråa, färgkod 12, men jag tycker att de blev lite för ljusa. Det fanns även en mörkare variant, Charcoal, färgkod 07, undrar om inte de hade passat bättre?
Lycka till!