Halvljuset borta

Moderatorer
Post Reply
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Halvljuset borta

Post by G.E. »

Båda halvljusen försvann samtidigt. Allt annat i ljusväg fungerar som det ska. Tog loss fotomkopplaren och gjorde rent så den jordas ordentligt men det hjälpte inte. Säkringarna ser hela ut. Vad kan vara felet? Vad skulle ni göra härnäst?

Elsnillet
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Halvljuset borta

Post by granfot »

Tänkte svara på tråden med att jag haft samma problem, men i mitt fall så var det just fotomkopplaren... Eller anslutningarna. Ingen kabel till den som gnagts av eller oxiderat så du får dålig kontakt?
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Re: Halvljuset borta

Post by G.E. »

Anslutningarna verkar ok vid fotomkopplaren. Kan man mäta sig fram till att felet finns i själva fotomkopplaren? Eller var det finns överhuvudtaget.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Halvljuset borta

Post by 123GT »

Med en multimeter typ http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... ickformat/ kan du mäta om du har sluten krets, dvs om strömmen går igenom fotomkopplaren. Har du fungerande helljus ? Har du kollat anslutningarna i motorrumskablaget (finns ett skarvstycke där) och vid hel/halvljusrelät ?
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Halvljuset borta

Post by QV »

som vanligt skriver inte folk ut typ och chassinummer på elfrågor....

Om båda halvljusen försvann samtidigt så skulle jag jaga felet i fotomkopplaren eller skarvstycket vid vänster framskärm (framkant) detta baserat på min el i min bil som kan skilla sig något mot din bils el.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Re: Halvljuset borta

Post by G.E. »

Nu funkade halvljuset igen. Sen försvann det igen. Knackade lite på fotomkopplaren och då kom ljuset tillbaka. Kom och gick när jag skruvade på skruvarna till omkopplaren. Började lysa när jag lossade på en skruv :?:
Ser att höger halvljus lyser med vitt skarpt sken medan vänster lyser med gult milt sken. Vad kan skillnaderna bero på?

(Det är en 121 från -70)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Halvljuset borta

Post by 123GT »

Dålig kontaktering=spänningsfall i jordning, skarvar och anslutningar enligt tips i tråden ! Leta, demontera, gör rent och skydda kontakteringen vid återmontering.

Nyfiken, vad har du för färg på bilen, inte för att det påverkar halvljuset men ändå !? :)
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply