Volvo Amazon -70a
Re: Volvo Amazon -70a
Var hos en kompis och hämtade lite grejer härom dagen.
Det blev en komplett b20 motor från en 242 75a med m40 låda på. Och sen en hel b20 bottendel från en 142 74a. Fick även med en inte allt för använd födelare från 123 ignition.
Funderar på om det ska vara några svårigheter att byta locket på lådan från 75an så att jag får lång spak?
Det blev en komplett b20 motor från en 242 75a med m40 låda på. Och sen en hel b20 bottendel från en 142 74a. Fick även med en inte allt för använd födelare från 123 ignition.
Funderar på om det ska vara några svårigheter att byta locket på lådan från 75an så att jag får lång spak?
Amazon, en bil, en livsstil
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Nejsn@kesh!t wrote:Funderar på om det ska vara några svårigheter att byta locket på lådan från 75an så att jag får lång spak?
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ok, tack för svaret.
Bra att använda en m40 låda efter 72 om jag inte minns fel. Grövre nedre axel om jag inte är ute och cyklar. Håller lite bättre. Samma sak med b20in håller lite bättre
Bra att använda en m40 låda efter 72 om jag inte minns fel. Grövre nedre axel om jag inte är ute och cyklar. Håller lite bättre. Samma sak med b20in håller lite bättre
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Länge sen jag skrev nu. Har hänt ett o annat nu när jag har tid (arbetslös ).
i förra veckan så började jag rätta upp höger skärmkant i bak på amazonen. Fick slipa bort svets fogarna för att kunna slå och trycka ut skärmen. Halva skärmen är nu gjord men ska byta plåten som är ovanför sandplåten då hörnet i bak är himla dåligt lagad. Ska förmodligen börja med det efter att jag tagit andra halvan på skärmkanten. En hel del jobb där också då dem har bytt tröskel plåten och svetsat det dåligt.
En annan tråkig sak är att när dem svetsat skärmkanten så har dem satt den för mycket ät ett håll så det saknas plåt på ena sidan och det är för mycket plåt på den andra.
Låter som det har hänt mycket negativa saker men det har hänt ett o annat bra också Va på skroten igår och hittade fyra snygga alu fälgar som jag köpte. Tog kort på dem men inte fan kan jag lägga in dem bilderna på datorn Ska alltid krångla. Fälgarna hade i vilket fall suttit på en Shelby innan. Har försökt hitta några liknande fälgar på nätet och de närmaste jag kommit är dessa
Vet någon vad dem heter?
i förra veckan så började jag rätta upp höger skärmkant i bak på amazonen. Fick slipa bort svets fogarna för att kunna slå och trycka ut skärmen. Halva skärmen är nu gjord men ska byta plåten som är ovanför sandplåten då hörnet i bak är himla dåligt lagad. Ska förmodligen börja med det efter att jag tagit andra halvan på skärmkanten. En hel del jobb där också då dem har bytt tröskel plåten och svetsat det dåligt.
En annan tråkig sak är att när dem svetsat skärmkanten så har dem satt den för mycket ät ett håll så det saknas plåt på ena sidan och det är för mycket plåt på den andra.
Låter som det har hänt mycket negativa saker men det har hänt ett o annat bra också Va på skroten igår och hittade fyra snygga alu fälgar som jag köpte. Tog kort på dem men inte fan kan jag lägga in dem bilderna på datorn Ska alltid krångla. Fälgarna hade i vilket fall suttit på en Shelby innan. Har försökt hitta några liknande fälgar på nätet och de närmaste jag kommit är dessa
Vet någon vad dem heter?
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Fick äntligen ordning på bilderna så nu kommer det lite bilder på bygget
Baksärmen ner slipad och har knackat ut svets fogen och svetsat om den. Tröskelplåten är även den ut knackad. Ska ut strax och svetsa allt igen. Skärmen blir inte bra men dock bättre
Brytarlösa fördelaren från 123 ignision som jag köpte av en kompis tillsammans med två B20 motorer. Aldrig fel de
Fälgarna jag köpte på skroten Riktigt snygga faktiskt
Provade med kromade 240 turbo hjulbultar. Vart snyggt
Ska blästra fälgarna och polera upp dem och sen lackas i passande färg Måste även sätta dem i svarven och ta bort lite då fälgen tar i broms oket
Sen saknas en navkapsel Någon som vet vart man kan få tag i nya eller begangnade? Har kollat på lite sidor i USA men hittar inget. Får i värsta fall svarva egna i aluminium
Snälla kommentera lite nu, känner att arbetsmoralen sviktar
Baksärmen ner slipad och har knackat ut svets fogen och svetsat om den. Tröskelplåten är även den ut knackad. Ska ut strax och svetsa allt igen. Skärmen blir inte bra men dock bättre
Brytarlösa fördelaren från 123 ignision som jag köpte av en kompis tillsammans med två B20 motorer. Aldrig fel de
Fälgarna jag köpte på skroten Riktigt snygga faktiskt
Provade med kromade 240 turbo hjulbultar. Vart snyggt
Ska blästra fälgarna och polera upp dem och sen lackas i passande färg Måste även sätta dem i svarven och ta bort lite då fälgen tar i broms oket
Sen saknas en navkapsel Någon som vet vart man kan få tag i nya eller begangnade? Har kollat på lite sidor i USA men hittar inget. Får i värsta fall svarva egna i aluminium
Snälla kommentera lite nu, känner att arbetsmoralen sviktar
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Snyggt jobbat...kul att du gör jobbet ordentligt så att ännu en Amazon lämnar de fusklagade träsket !
Fälgarna ser riktigt nice ut...men svarva i fälgen låter läskigt...så e jag ju lite feg också !
Va blir de för färg på bil och fälgar ?
Kämpa på, vi är många här som längtar efter bilder på hur de hela utvecklar sig...
/sven
Fälgarna ser riktigt nice ut...men svarva i fälgen låter läskigt...så e jag ju lite feg också !
Va blir de för färg på bil och fälgar ?
Kämpa på, vi är många här som längtar efter bilder på hur de hela utvecklar sig...
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Jo jag vill inte göra något halvdant. Vill inte höra "gör om, gör rätt"
Jag ska svarva på fälgen där fälg och bromsskiva ligger an och där ska det nog inte vara någon fara. Kolla bara på fälgarna. Stora och gedigna
Jag ska ha orginal färg på bilen, tycker mossgrön är en himla läcker färg Fälgarna blir förmodligen liknande färg som nu alternativt att jag lackar dem svarta och polerar allt ytligt och låter färgen sitta kvar mellan ekrarna så att säga? svårt att förklara.
Hittade en till bild på skärmkanten, har dock kommit längre nu
Tog ur bakrutan igår också, mycket lite rost runt rutan till min glädje
Jag ska svarva på fälgen där fälg och bromsskiva ligger an och där ska det nog inte vara någon fara. Kolla bara på fälgarna. Stora och gedigna
Jag ska ha orginal färg på bilen, tycker mossgrön är en himla läcker färg Fälgarna blir förmodligen liknande färg som nu alternativt att jag lackar dem svarta och polerar allt ytligt och låter färgen sitta kvar mellan ekrarna så att säga? svårt att förklara.
Hittade en till bild på skärmkanten, har dock kommit längre nu
Tog ur bakrutan igår också, mycket lite rost runt rutan till min glädje
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Okey, mörkgrön kod 94 är väldans vacker ! Du får leta upp någon som kan photoshop och testa olika färgen på fälgarna...vit tror jag skulle passa fälgen och mot det mörkgröna...men, de e ju inte min bil !
/sven
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
-
Nu ska jag inte ta gift på det, men var det inte de där fälgarna som hette "Shelby Serpent"?
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
123GT: Jo den är bland dem vackraste kulörerna Angående fälgarna så tror jag att jag väljer vita eller ljus silver. Alternativt mörka ekrar och polerade fälg kanter
Cpt Tuttle: Jag har inte en aning, vet bara att det är Shelby fälgar. Men de kan nog stämma det du säger Får kolla upp det
Cpt Tuttle: Jag har inte en aning, vet bara att det är Shelby fälgar. Men de kan nog stämma det du säger Får kolla upp det
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Håller med Cpt Tuttle. Min första tanke på vad fälgarna heter var Shelby Serpent. Så märket är Shelby och bara för att dom har Shelbyormen i loggan, så är det inte säkert att dom suttit på en Shelbymustang.sn@kesh!t wrote:Fälgarna hade i vilket fall suttit på en Shelby innan. Vet någon vad dem heter?
Mvh P
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Fälgen kan vara Western Turbine.
Shelby fälgen har inget att göra med mr. Carrol Shelby. Fälgsäljare ville bara att ha sexig namn.
Shelby fälgen har inget att göra med mr. Carrol Shelby. Fälgsäljare ville bara att ha sexig namn.
Western turbine heter dem inte iallafall. Det är dem på första bilden som heter western turbine och dem är inte minaOttoB wrote:Fälgen kan vara Western Turbine.
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
En liten update:
Jag och farsan min grejade lite med Amazonen igår. Närmar sig allt mer att högerskärmen ska bli klar. Lite kvar.
Ska slipa ner fogarna nu bara óch sen svetsa lite till
List hålen igenlagda
Sen ska jag ta itu med plåten bakom skärmen så att säga, men den tar jag när jag köpt mer gas till svetsen som tog slut igår
Funderar på att byta bakre delen av vänster bakskärm. Den har varit smälld vad jag kan se och det är en dålig lagning Jag har ju en bakskärm som jag fick med när jag köpte lite grejer Nästintil rostfri också
Har även gått i tankarna om att byta framstolarna mot något roligare från någon japansk bil eller något Någon som vet någon passande skin/galonn kläd stol som är fällbar som kan passa amazonen?
240ins rullbälten i bak
B20 motorn från en 240 75a som ska användas 26 000 mil på nacken
Bjuder på en bild på motorrummet i en Ford anglia som jag såg på bilträffen i Gräfsnäs Riktigt läckert
Jag och farsan min grejade lite med Amazonen igår. Närmar sig allt mer att högerskärmen ska bli klar. Lite kvar.
Ska slipa ner fogarna nu bara óch sen svetsa lite till
List hålen igenlagda
Sen ska jag ta itu med plåten bakom skärmen så att säga, men den tar jag när jag köpt mer gas till svetsen som tog slut igår
Funderar på att byta bakre delen av vänster bakskärm. Den har varit smälld vad jag kan se och det är en dålig lagning Jag har ju en bakskärm som jag fick med när jag köpte lite grejer Nästintil rostfri också
Har även gått i tankarna om att byta framstolarna mot något roligare från någon japansk bil eller något Någon som vet någon passande skin/galonn kläd stol som är fällbar som kan passa amazonen?
240ins rullbälten i bak
B20 motorn från en 240 75a som ska användas 26 000 mil på nacken
Bjuder på en bild på motorrummet i en Ford anglia som jag såg på bilträffen i Gräfsnäs Riktigt läckert
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Blev inga stora förändringar igår på bilen. Har börjat syra av all rost runt list hål, svetsfogarna och på diverse andra ställen Verkar ganska fort citron syra ändå, riktigt bra.
Plockade även ur tanken och skrapade karosserikit runt hålet
Har även funderat på om det är någon idé att laga den stackars baljan. Blir nog att jag lägger igen den med en rak plåt istället
Spontant så fick jag för mig att starta han igår, så kopplade in batteriet och tog en dunk bensin. Malde ett tag men upptäckte snart att det kom ingen gnista. Fanns heller inga lampor i bilen ssom funka så va o skruvade på huvudsäkringen. Vred på nykeln och den gick ta mig fan igång på en halv sekund och gick perfekt i motorn
Dåligt med kommentarer här tycker jag Är de så tråkigt
Plockade även ur tanken och skrapade karosserikit runt hålet
Har även funderat på om det är någon idé att laga den stackars baljan. Blir nog att jag lägger igen den med en rak plåt istället
Spontant så fick jag för mig att starta han igår, så kopplade in batteriet och tog en dunk bensin. Malde ett tag men upptäckte snart att det kom ingen gnista. Fanns heller inga lampor i bilen ssom funka så va o skruvade på huvudsäkringen. Vred på nykeln och den gick ta mig fan igång på en halv sekund och gick perfekt i motorn
Dåligt med kommentarer här tycker jag Är de så tråkigt
Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Audi Coupé -91 Ostbåge'N