Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Sådär, dags att starta en projekttråd tror jag. Ska försöka hålla den igång med bilder och information, men jag är inte alltid så bra på sånt. :P

Amazonen låg ute på Tradera i slutet på Maj, och jag brevväxlade lite med säljaren om skicket o.s.v. (Säljaren var nog kanske inte helt ärlig med mängd rost och skick. :P ) Köpte den i vilket fall efter att ha snabbtittat på den, inser i efterhand att jag borde ha kollat lite mer, men jag var rätt glad över att ha hittat just en 64 4d. (Jag och min bror hade en när vi var yngre, har i många år pratat om att hämta hem den och renovera den, men märkte att lillebror nog gärna ville ha kvar den. :P ) Så nu äger jag i vart fall en egen.

Någon tidigare ägare har rollat halva bilen mattsvart utan att maskera krom och sånt, så en hel del krom är fläckigt och färgen är i bästa fall usel. Taket är Pärlvitt och lite ytrostigt. Inredningen är riktigt usel, och jag kommer få klä om alla sitsar, men mycket annat har klarat sig förhållandevis bra. Långspaken är orörd, förutom att knoppen är en gul studsboll istället för den riktiga. Ratten är sprucken, kopplinscylindern har någon haft sönder så låsbrickan som håller ihop den är borta och ersatt med två avsågade spikar. :P (Fungerar, så när jag renoverade kopplingen lät jag de sitta kvar eftersom jag tror det är omöjligt att få dit en ny låsbricka nu. )

Så här såg den iallafall ut i annonsen. :)
Image

Inredningen
Image

Och här är rosten som förra ägaren sa fanns.
Image

Det här är rost som inte existerar...
Image

Vad det här är vet jag inte, men det har åtminstone varit rost...
Image

Vad jag har gjort på bilen än så länge:
Bytt förgasare, den Stromberg som satt i var kass. (Han körde dagligen med den påstod han, men då borde han märkt att förgasaren var kass. :P )
Plockat ur vindrutan och lagat en massa småhål runt den.
Börjat laga rost i golv.
Börjat tvätta bort den bruna färg/olja/rostskyddslösning som sprejats i halva motorrummet och hela bagaget
Putsat lite krom (Guldbokstäverna på huven var övermålade. :/ )
Sett över elen, kopplat in ett tändaruttag (original)
Satt dit ett avgassystem. (När jag hämtade den så låg en gnisstläckare i skuffen, annars var det tomt från ljuddämparen / gnistsläckaren mitt under bilen. Nu 2,5" rätt ut. :P)
Fixat och donat lite. :)

Tanken är att det ska bli en rullande renovering, men just nu står den i garaget utan inredning, framrutan sattes i idag och några plåtbitar till golvet tillklippta

Planer:
Ny kam (D-Kam?)
Trimtopp som jag har liggandes ska på.
Dubbla stromberg och extractor
Ljudbygge (Diskret, men välljudande. :P)
Bättring av lack. Har fastnat för färgkombon Pärlvit / mattsvart, men vill göra åtminstone den mattsvarta biten med spruta.
OD (Har en liggandes, men måste ha tag på en kortare kardan.)
osv. :)
Last edited by granfot on Fri Jul 29, 2011 11:05 pm, edited 2 times in total.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Nu har jag upptäckt att det är rätt sportsligt att hitta framdörrar till en 4d amazon, men enligt min bror så kan man ta en 2d och kapa bort en bit i mitten. Någon som vet ungefär hur mycket det skiljer? Tänkte bege mig till skroten i helgen och leta lite, men vill gärna ha en idé om hur mycket som kan vara offerbart på dörren innan jag köper den. Har kollat på nya ekonomiplåtar, men det är lite mycket pengar med tanke på att jag fortfarande lär mig svetsa. Om några år när jag har mer pengar och är en bättre svetsare så kommer jag nog försöka byta all plåt som ser ut som skit mot ekonomiplåt, tills dess så blir det till att lappa, skarva och hemtrixa. :)

När jag ändå är på tråden, en kamaxelfråga.

Jag vill ha en bil som är helt körbar i alla lägen, men lite roligare än original. Någon säger att man ska ha en R-Kam, den drar bra från botten och gör bilen rolig, vissa säger att K-Kam är vad som gäller, och min lokala Volvo-guru säger att D-Kammen är vad jag ska ha. Vad säger forumet?

Kommer som sagt sätta på en planad och portad topp med bättre ventilfjädrar, kommer klämma dit en extractor och laborerar med dubbla stromberg tills ekonomin tillåter Weber. :)
Förslag?

När det gäller Weber, vilken ska man ha? Vissa säger dubbla 45:or, men betyder det att man ska ha två, eller en två-portare? Och sett till att den kommer användas som pendlarbil till jobbet så vill man ju ha lite ekonomi i det hela också, hur mycket skillnad är det på 36/40/45? Hjälp? :P Jag är helt vilse på det här, och känner inte att jag blir klokare av vad folk skriver heller.

Tack på förhand!
AMZCRUZ
Posts: 20
Joined: Sun Dec 20, 2009 10:35 am
Location: Hede

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by AMZCRUZ »

Gött med fler Hedebor på forumet! Eller föredetta då iaf.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

AMZCRUZ wrote:Gött med fler Hedebor på forumet! Eller föredetta då iaf.
Haha, vem är du då? :)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Dieseltroll »

Jag tror din bil kommer bli hel-cool när du väl fått till det!

Gillar skarp den vita instrumentbräda i en i övrigt svart bil!

Har du några tankar på vad för färg du ska ha på klädseln när du gör iordning den??? Vad sägs om det svarta fusklädret från 65 och senare, kombinerat med vitlackade plåtar överst på dörrarna?? (Skiten som är blå på bilden)

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Dieseltroll wrote:Jag tror din bil kommer bli hel-cool när du väl fått till det!

Gillar skarp den vita instrumentbräda i en i övrigt svart bil!

Har du några tankar på vad för färg du ska ha på klädseln när du gör iordning den??? Vad sägs om det svarta fusklädret från 65 och senare, kombinerat med vitlackade plåtar överst på dörrarna?? (Skiten som är blå på bilden)

// M
Den svarta galonen är faktiskt exakt vad jag tänkt försöka hitta. :) All plåt på insidan i vitt, och resten svart... (Och den blålackade biten är nog en stulen del från en reservdelsama, den ska slipas och målas vit så småningom, men eftersom dörren är helt upprutten i nederkant så har jag inte brytt mig om den än. :P Ska se om jag kan hitta en ny / bättre begagnad dörr först.)

När jag lagade rosten runt vindrutan så målade jag den svarta nederkanten med en halvblank svart, och det ser faktiskt jäkligt bra ut, så det blir nog svart halvblank / pärlvit innan det är klart. :)
Beijer
Posts: 9
Joined: Mon Apr 05, 2010 7:40 pm
Location: Skara
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Beijer »

Håller med om den färgkombinationen. Det kan bli riktigt snyggt!
Mitt projekt www.amazon.surfbox.se
Webmaster @ www.streetcars.se
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Blomquist »

Alltid kul med en ny projekttråd. Lite pundarstuk på den får man säga.
Hade personligen också satsat på svart galoninredning. Vad gäller dörrarna
så är det inte riktigt så som din bror säger. Dörrarna har lite olika profil i bakkant
så den ombyggnaden är betydligt mer omfattande än att bara korta på mitten.
Eftersom 2-dörrarsmodellen har tillverkats i bra många fler exemplar än 4-dörrars
och kombi (vars framdörrar också passar din) så är tillgången sämre på delar.
Ännu svårare om man vill ha tag i helt rostfria dörrar, men det är bara att leta.
210 -64, 223 -68
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by sotarn »

Ta o kolla in boffensfordonsteknik.com. Han har en hel del begagnade dörrar till fyrdörrad amazon. Jag tycker dessutom att han har ett bra katalogsystem av vad han har i lager 8) Sotarn.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Sotarn:
Tack för tipset, dock hade han inga framdörrar till Amazon 4d/Kombi...

Dessutom tror jag att jag fick någon skada på synnerven av den sidan... :P (Väldigt mycket blinkade länkar... )
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Dagens resultat:
Golvet bak färdigsvetsat, slipat och rostskyddsgrundat.
Plåten på dörrsidan slipad och rostskyddsgrundad.

Annars har det inte hänt så mycket. Imorgon ska jag spraya golvet och dörrplåten vita, och förhoppningsvis börja laga golvet fram. När det är klart är bilen åkbar igen. :)

Har fortfarande inte vågat ta bort pappen som sitter vid fötterna fram, börjar kännas som om jag kommer hitta ett stort hål där. :P Och jag vill inte hitta fler hål nu, jag vill ut och åka Amazon medan det är säsong. Fast planerna är ju att jag ska ha den året runt. :)

Nåja, kanske blir bilen åkbar igen nästa vecka...
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Så, i helgen har golvet bak gjorts klart, ska bara täta med karosserikit, men eftersom pistolen till såna patroner gav upp när jag skulle laga altantaket så får det vänta tills jag köpt en ny. Har även lyckats buda in 4 dörrar från Tradera, så nu kanske man kan slippa se naturen genom dörren på förarplatsen. :P
Rev av den gamla kofångaren med, på bilderna ser den ut som skit, och då är det den bättre sidan som syns. :) Ena bulten gick av när jag skulle dra loss muttern, den andra hade ingen mutter, bara en klump med rost, så den ramlade ut själv när de andra bultarna var loss. :P

Fästena till kofångaren är rätt rostiga, finns det nåt bra skäl till att inte stålborsta dom rena och hammarlacka dom? Det är ju ingen del som någonsin kommer att lackas i någon bilkulör eller så, så jag tänkte att det borde vara ett av de enklaste och bästa rostskydden? Kom gärna med åsikter om det här om ni har några. :)

Stolsfästena på golvet i bilen har jag hammarlackat i alla fall, då de inte kommer att synas speciellt mycket och jag har ingen lust att sitta på golvet en vacker dag för att de rostat sönder. :/

Bilder kommer så snart jag lyckats motivera fru fotograf att komma ut i garaget. :D (Vad ska du med bilder på den där skrothögen till? Enklare att köra den på skroten direkt... Gissa om jag har det lite motigt hemma? :P)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Jag blir så trött... :/
Nu skulle jag ge mig på att laga det sista hålet i golvet, det enda som hindrade mig från att plocka in inredningen igen och börja åka med den. Men när jag börjar skära i hålet (som är precis ovanpå en balk) så märker jag att det luktar konstigt och att plåten är underlig. Tidigare nämnda knarkare har tydligen lagt en plåt på golvet, svetsat fast den och sen använt plastic padding för att snygga till det. Plåten ramlade nästan bort och under så finns rosthålet som han försökt kamouflera. Så nu blev allt lite större än tänkt och balken måste jag slipa lite på med.

Hur gör man när man ska lägga en plåt ovanpå den? Måste man helsvetsa underifrån, eller kan man borra hål i den nya plåten och sätta punkter där? Jag har ingen lyft eller smörjgrop, och jag vet inte om jag vill ligga på rygg under bilen och svetsa... :/ (Fast man kanske inte har nåt alternativ... )
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Lite bilder på vad som finns att göra... :/

Så här ser golvet fram ut på passagerarsidan efter att jag kapat bort rost och stålborstat bort plastic-padding och färg...
Image

Golvet bak som jag redan lagat, det ska kittas och sen får det vara tills jag har råd med helt nytt golv bak och fram...
Image

Förargolvet... Just för stunden så ska det nog bara slipas och målas, jag får ta den riktiga lagningen nästa år...
Image

Under instrumentbrädan på passagerarsidan... Ingen aning om hur jag ska laga det här, eller när jag kommer orka med det...
Image

Förarsidan, det här skrämmer mig... :P (Men det får nog vänta lite det med, jag vill åka nu! )
Image

Och så en bonusbild, dessa navkapslar, plus två till som jag satt på bilen fick jag med när jag köpte ett berg med prylar till amazonen... :)
Image

Så, det var allt för idag, imorgon kanske jag börjar klippa plåt och laga hålet i golvet. Får se om jag klurar ut hur man ska lösa det utan att behöva ringa in hjälp från någon som vet hur man lagar rost. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Ingen plåtklippning idag, "chefen" ville måla trappräcken. Tänkte att det kunde vara ett bra tillfälle att lära sig att sprutmåla med kompressorn. :P Det var det inte. Efter att ha blandat till lite färg och monterat en spånskiva som "övningsbana" så gick det hyffsat, men när jag började få kläm på det hela så skar kompressorn... :/ Andra gången nu, så nu ska jag se om jag kan få pengarna tillbaka för skiten och lägga på en tusenlapp eller så...
Post Reply