var kan man köpa dessa??

Moderatorer
Post Reply
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

var kan man köpa dessa??

Post by cooljb »

försöker få tag på nya pluggar vart kan man få tag på dem??
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: var kan man köpa dessa??

Post by A-masen »

Är det styv plast eller mjukt gummi?
Om du inte hittar original, så finns det inom elbranschen. Men det är gummigenomföringar där tanken är att man skall sticka hål i mitten och dra en elkabel igenom. Det finns för ett stort antal diametrar och även för olika plåttjocklekar. Den delen, ringen som sitter närmast hålkanten är generöst tjock så att det blir som en kantskoning i hålet, medan det materialet i mitten är tunnare. Men om det inte är någon tryckbelastning på det så kan inte jag se något hinder att sätta en sådan där. Bara håldiametern och "täcklocket" är det rätta för varandra.
Har du tur så kan det finnas i styv plast också, men det brukar vara gängor på dom. Du kanske kan ha lite tröghetspassning på dom och skruva i dom.
Problemet kan vara för den "vanlige amatörelektrikern" att få tag i detta. Dom stora elgrossistfirmorna säljer inte till privatpersoner. Men gör dig bekant med någon installationselektriker eller vänlig elbutikhandlare och lägg fram ditt problem. Din bild är ett bra illustrationsexempel. Gör en pappersutskrift på den och visa upp så kan dom säkert hjälpa till. Mät också noga håldiametern.

Ett tillägg: QV här på forumet kanske kan bistå med ett E-nummer, om du vet håldiametern? E-nummer är ett katalognummer som gäller för all el- och installationsmaterial. Och hör och häpna, det är samma nummer för samma detalj i alla grossistfirmor inom landet. Fungerar även i vissa större järnaffärer.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: var kan man köpa dessa??

Post by Hasse63 »

Där jag en gång jobbade (bilskrot) så fanns det där plastpluggar i massa olika storlekar men de var röda, kanske finns vita också? Vi använde dom för att plugga diverse hål i motorer.

Men de sitter också på 140 serien, gissar att det är samma.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: var kan man köpa dessa??

Post by Cornelia »

Om man har E-numret kan man titta på www.seg.se för att få fram vad det är för något. Kan vara bra att kolla detta.
(Samma system finns för VA, VVS artiklar => www.vvsinformation.se/templates/BlankPage.aspx?id=343)
/tina
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: var kan man köpa dessa??

Post by Leffe_sthlm »

T ex VP Autoparts har "plastlock" som passar i dessa hål. Efter att ha köpt dom så hittade jag istället genomföringar i gummi på Kunzte, som jag tyckte var bättre.
Kuntze har butik i Stockholm, men vet inte om dom säljer på "postorder".
För portkostnaden kan Du få min "plastlock".
Post Reply