Signalhorn som tutar av sig själv bara av vibrationer...

Moderatorer
Post Reply
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Signalhorn som tutar av sig själv bara av vibrationer...

Post by salomon »

Tänkte besiktiga Amazonen imorgon och se hur det skulle gå. Men den tutade lite nu och då, oftast när jag svängde vänster (även hängde sig så lååånga tut). Så jag lossa "signalringen" från ratten och konstaterar att jag har ingen aning om vad jag skulle göra åt problemet :?: utan skruvade bara tillbaka signalringen igen. Till följd av detta tutar den nu typ HELA tiden, och alltid låååånga tuuuutttt...Så blev bara värre! Bara att det blåser lite ute när den står på tomgången gör så att det tutat, eller bara av vanliga små gupp på vägen när man kör. Så har nog slutat bort besiktningen imorgon (ändå bara drop in). Felet sitter ju helt klart i signalringen, men hur kan jag fixa så det blir mindre kontakt, men ändå tutar när man trycker?!
Nybliven ägare till morfars gamla ljusblåa Amazon från 1965
Utan förkunskap, men med mycket vilja och endel hjälp ska den bli som ny igen...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Signalhorn som tutar av sig själv bara av vibrationer...

Post by A-masen »

Du har en skadad isolering på kabeln. Lossa signalringen på ratten igen och memorera hur delarna sitter. Rita eller fotografera. Sedan kan du dra ur kabeln. Om det är en skada långt ner, nära styrsnäckan, eller var den nu kan vara så är det ju tacksamt för då kan du skarva längre upp. Använd en isolerad ABIKO skarvhylsa, och skaffa sig en riktig Abiko-tång. Inte en sådan billig skräptång utan en sådan med spärr i klämfunktionen.
För säkerhets skull tar vi hela tutkretsen. Från säkring 3, 8 Ampere, går en ledning till det ena hornet via en skarvplint. Den förgrenas till det andra hornet också. Sedan går återledningen upp till ratten, via samma skarvplint. Där jordas hornen när du trycker på signalringen. Hornen tutar. Av detta förstår du att du har en tjuvjord någonstans.
Den första ledningen från säkringen uppges vara på 1 kvmm, medan dom övriga är på 0,75 kvmm. Detta betyder att när du skall klämma skarven, så får du vika ledarna dubbla så att du får 1,5 kvmm i kabelarea. Till detta skall du ha en röd kabelskarvhylsa. Och när du klämmer så skall du klämma på den röda markeringen. En riktig tång finns på Clas Ohlson och förmodligen också på Biltema, för 2 - 300 kr.
Skulle felet vara nära signalringen och kontakten kan det kanske bli lite besvärligare. Du får avgöra själv om du vill skarva den eller skaffa en ny kabel. Det beror ju lite på hur det ser ut. Du kanske tillockmed har sådan tur att skadan är på kabeln efter den kommer ut ur rattstången? Då kan du laga provisoriskt med eltejp. Men gör det riktigt senare med riktiga skarvhylsor så att det håller i 50 år till. Kabeln brukar vara rullad ett par spiralvarv runt rattstången där den kommer ut och går vidare till hornen. Är skadan precis i utgången, så blir det också knivigt. Du kan inte dra i kabeln från ratten. Det finns förmodligen inget överskott där. Däremot åt andra hållet kan du hämta lite eftersom spiralen runt rattstången medger det.

Ett tillägg: En bild på en riktig kabelskotång med utväxling och klämspärr:
Image
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Re: Signalhorn som tutar av sig själv bara av vibrationer...

Post by salomon »

Tack för det snabba svaret. Det tutar alltså när jag rör signalringen, för försöker jag hålla den stum medans jag kör så får jag det att inte tuta lika ofta. Tror du / vet du att delet ändå beror på jordfel längre ner i kabeln?

Känndes förresten som att jag bröt lite så det knakade till i den svarta hylsan som sticker upp ur rattstången när jag hade loss det hela. kan detta har förvärrat det hela. Borde väl vara där någonstans jordfelet är eftersom det blev mer bara av att lossa o sätta tillbaka signalringen annars? Finns reservdelar till detta att köpa om det skulle behövas?

Blir att felsöka imorgon. Återigen tack för snabbt svar!

Förresten, min vän som hjälpte mig få liv i tutorna monterade lös tre sönderrostade och kvar blev bara en. Tror kablarna hänger löst där framme. Kan problemet vara det, trots att jag vidrör signalringen pyttelite för att det ska tuta?
Nybliven ägare till morfars gamla ljusblåa Amazon från 1965
Utan förkunskap, men med mycket vilja och endel hjälp ska den bli som ny igen...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Signalhorn som tutar av sig själv bara av vibrationer...

Post by A-masen »

Nja, utan att ha sett det, så skulle jag gissa (ett höftskott) på att det är glapp i signalringen och den kontakten som sitter där, och inte längre ner i kabeln som jag trodde tidigare.
Nyligen var det en fråga om just det här med tutan och ratten. Kanske någon månad sedan. Kolla i sökfunktionen, för jag har för mig att det var en detaljbild också.
Delar, om det behövs, kan du nog köpa på VP-Autoparts eller "den andra" firman vars namn jag har glömt nu. CVP eller något i den stilen? Det finns nog fler om man vet var man skall leta? Vi lämnar frågan vidare till dom som vet här på forumet.
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Signalhorn som tutar av sig själv bara av vibrationer...

Post by Harry Dahl »

På min Amazon, en 65:a, så är själva kontakten i ratten av en ganska skum konstruktion. Kontakten består i princip av två små plåttallrikar som hålls isär av något slags skumgummi. När man trycker på signalringen så får plåttallrikarna kontakt med varandra och det tutar. I mitt fall så hade skumgummit vittrat sönder vilket gjorde att plåttallrikarna låg emot varandra mest hela tiden. Jag plockade isär plåttallrikarna och gjorde rent från det gamla skumgummit och klippte till en ny skumgummibit av ett gammalt liggunderlag, som hade lämplig hårdhet. Efter hopsättning så fungerar det igen som det var tänkt från Volvofabriken. Hoppas att du får ordning på det.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Signalhorn som tutar av sig själv bara av vibrationer...

Post by LABBE »

jag har samma fel på min combi. men det är signalringen som glappar på min. ska va några 3st tror jag små gummiliknande prylar med en liten fjäder som e paj i själva ratten.. gissar att du har samma problem....
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Post Reply