Ljusomkopplaren på instrumentpanelen blir extremt varm
Ljusomkopplaren på instrumentpanelen blir extremt varm
Har haft problem med oxidering på kabeln, gjorde rent och bytte kabelsko efter det så funka halvljuset ett tag, sen började kabelskon smälta och halvljuset försvann. är det själva omkopplaren som felar eller kan de vara ngn överspänning ngn annanstans? Omkopplaren blir extremt varm, man bränner sig på den nästan...
Re: Ljusomkopplaren på instrumentpanelen blir extremt varm
Rengör kabelskona och se till så alla sitter hårt + som -, även vid relät och vid lamporna, och dom är väl inte 100/80 w för det hade jag och då blev min varm. Har nu 100/55 w och den är svalare.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Ljusomkopplaren på instrumentpanelen blir extremt varm
Ok, ska testa.
Re: Ljusomkopplaren på instrumentpanelen blir extremt varm
Om det blir varmt så bränner man effekt just där (det är därför det blir varmt )
Värmen kommer av att motsåndet är "för högt i förhållande till strömmen"
Alltså om ljusomkopplaren blir varm så
1 går det för hög ström genom omkopplaren (högre än vad omkopplaren är gjord för)
2 omkopplaren eller någontnlg i des närhet har för högt motstånd
Eftersom du skriver att det var halvljuset som felar så kan vi nästan utgå ifrån att du bara har två halvljus. Är dessa två halvljus av den normala typen så ligger deras förbrukning på mellan 40- 65 Watt.
Strömmen genom omkopplaren blir då max 10 Amp och det skall den klara av!
Då har du ett fel av variant 2. För högt motstånd.
Det lättatse sättet är att slå på ljust när omkopplaren är kall och känna med handen var värmen kommer ifrån. Ett "hett" tips är att oxid = motstånd.
Den tekniska nörden använder voltmätare och mäter fram spänningsfallet som blir.
om strömmen är 10 A (138 watt belysning) och motståndet 0,1 Ohm blir spänningsfallet över motståndet 1 volt.
1 volt x 10 A = 10 watt värme
/Janne
Så nu får vi se om jag kan upprepa A-masen bravur att beskriva ett elschema med bara ord....... fast i detta fall en felsökning... int riktigt lika.
Värmen kommer av att motsåndet är "för högt i förhållande till strömmen"
Alltså om ljusomkopplaren blir varm så
1 går det för hög ström genom omkopplaren (högre än vad omkopplaren är gjord för)
2 omkopplaren eller någontnlg i des närhet har för högt motstånd
Eftersom du skriver att det var halvljuset som felar så kan vi nästan utgå ifrån att du bara har två halvljus. Är dessa två halvljus av den normala typen så ligger deras förbrukning på mellan 40- 65 Watt.
Strömmen genom omkopplaren blir då max 10 Amp och det skall den klara av!
Då har du ett fel av variant 2. För högt motstånd.
Det lättatse sättet är att slå på ljust när omkopplaren är kall och känna med handen var värmen kommer ifrån. Ett "hett" tips är att oxid = motstånd.
Den tekniska nörden använder voltmätare och mäter fram spänningsfallet som blir.
om strömmen är 10 A (138 watt belysning) och motståndet 0,1 Ohm blir spänningsfallet över motståndet 1 volt.
1 volt x 10 A = 10 watt värme
/Janne
Så nu får vi se om jag kan upprepa A-masen bravur att beskriva ett elschema med bara ord....... fast i detta fall en felsökning... int riktigt lika.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Ljusomkopplaren på instrumentpanelen blir extremt varm
Nu har jag varit på kablar mm och gjort rent ordentligt, det verkar vara glapp i ljusomkopplaren... Kan detta leda till att den blir varm? En ny kostar 400kr, Ändrat pga otillåtet innehåll Hasse63 Går det att använda parkeringsljus platsen så länge, alltså byta plats på halvljus skon till p-ljus skon?