Koppling av el, generatorn

Moderatorer
Post Reply
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Koppling av el, generatorn

Post by johannes0506 »

hejsan jag har bytt ut min orginal b18 mot en nyare b20 som jag renoverat, och orginal var det då likströmsgenrator, och nu köpte jag en växelströmare. På bilden är orginalreläet eller vad man ska kalla det , till likströmarn, de som jag målat blått är ju det som går ner i bilen o de röda till generatorn, undrar vart de "blåa" går till? är det strömförsörjningen om man säger så? såfall om de e den kabeln som ska få strömen ifrån den nya generatorn. Har redan kopplat in nya laddningsreläet, men undrar som sagt var strömen från generatorn ska ner i bilens elsystem :)

Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Koppling av el, generatorn

Post by QV »

De "blåa" är de som matar in strömen från generatorn till bilens elsystem
Den grova går till startmotorn. Där möter den den tjocka från batteriet och den kabeln som går upp till tändningslåset.

Den tunna kommer ifrån laddningslampan.

/Janne

De "röda" tas ju bort från installationen samtidigt som likströmaren och laddningsrelät (det gammla alltså)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Koppling av el, generatorn

Post by johannes0506 »

ja precis, så matningen från nya generatorn ska till den "blåa"? sen laddningslampan på den tunnare bredvid som sagt.. :)
Post Reply