Mattsvart huv från Fabrik?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Mattsvart huv från Fabrik?

Post by Amazonsport »

Har aldrig tidigare hört talas om att mattsvart huv fanns som tillval, stämmer det verkligen? Att inte 5,5 tums fälgar var standard det vet vi ju nu men om man säljer en bil i denna prisklassen borde man väl ha bättre koll tycker jag..

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Am ... ?ca=22&w=3
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Mattsvart huv från Fabrik?

Post by Ragge »

haha jaa jag såg detta nyss med och skrattade här , det är ofta så och många tror att det de får för sig är rätt . Jag pratade en gång med en riktig "messersmitt" (besserwisser) om 123 Gt och vad den fanns i för färger . Han påstod att det fanns GULA från fabrik och det vet jag säkert att det var fel .. men så är det här i världen , många svamlar mera än de har förstånd till .

Roger "Ragge" Fransson
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mattsvart huv från Fabrik?

Post by Hasse63 »

"som det vid tiden var populärt att beställa bilen från återförsäljaren." Första för mig
"Amazon 123 GT är endast tillverkad 1967-68. " Fanns väl 69-70 också
"och en B18 motor med dubbla SU förgasare" Ingen äkta GT-motor låter det som
"68hk" Blir nån hk till med dubbla su

Ser ut som det är en ljuddämpare från Simons :roll:

Den försäljaren är dåligt påläst på 123gt vill jag påstå, sen priset... jaja

Tror det var få som fick svart huv och då kom den kanske från dåvarande "rallysektionen"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Mattsvart huv från Fabrik?

Post by Ragge »

ja jag hade en gång en grön 123 Gt som var omtypad med enkel su förgasare och utan od låda , kollade denna nu (ejo 139) och den har 59 kw i pappren , men denna på annonsen har endast 50 kw ... kan det vara så att de jämfört med annan som haft samma effektsiffra vid en omtypning ?
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Mattsvart huv från Fabrik?

Post by Nalletill1000 »

Ragge; det kan vara som sa att det ar en -68 personen pratade om, vilket jag har sett till salu. Forvisso var ratten pa fel sida andock en GT och ljusgul.
Bilen pa annonsen tal nog att synas i fogarna, for dar ser ut till att vara alla svara bitar pa plats, aven relaet ar korrekt, vilket manga av bilarna saknar idag (svetsning, hjalpstart m.m. dodade dem snabbt). Jag undrar om matchande generator ar pa plats med ratt motorblock.
Mattsvart huv har jag aldrig hort talas om, dar emot flyttad pafyllning pa en bil fran fabrik, dvs dubbeltank (tavlingsbil).
69-70 saldes inte via vanliga kanaler i Sverige vad jag vet. Dar ar endast en -70 vad jag kanner till i Sverige och den tillhor Jan Nyren. Dar ar ett fatal svensksalda -69, men de flesta i existens ar importerade vad jag vet (fran Schweitz och Tyskland).

Fin bil i ovrigt.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Mattsvart huv från Fabrik?

Post by Ragge »

hej nalle ! jag tror denna personen menade rent allmänt som typ vit Gt så fanns det gul ... ja enligt honom , men det kan ju ha funnits nån udda som du säger , högerstyrd eller så som specialbeställts eller nåt annat konstigt .

jag vet bara om en enda svensksåld 69,a i sverige (som finns kvar än) men det kan ju ha funnits några till , men denna har jag koll på .

Ragge
Post Reply