Utan halvljus!
Utan halvljus!
Plötsligt händer det!
Såg att jag var utan halvljus nu i eftermiddag, har bara hunnit kolla säkringarna och nu är det för mörkt.
Allt annat funkar tillomed helljus... tips motages
Såg att jag var utan halvljus nu i eftermiddag, har bara hunnit kolla säkringarna och nu är det för mörkt.
Allt annat funkar tillomed helljus... tips motages
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Utan halvljus!
Jag hade samma problem med min, visade sig att det var glapp vid fotomkopplaren... Mindre skoj att köra hem längs en becksvart väg med bara positionsljus och helljus... (Mycket möten den kvällen... )
Re: Utan halvljus!
Det kanske är viktigt för en som vill hålla på originalet med fotomkopplare, men mycket mer praktiskt med omkopplaren under ratten.
Jag hade en 63 kombi en gång för länge sedan. Där frös fotkontakten, just en sådan kväll när alla andra också var ute och åkte, fast åt motsatta hållet.
Kontakten tinade upp så småningom, och jag tror att alla andras svordommar hjälpte till att få fart på värmen. Skulle jag vara i en motsvarande situation i dag, så skulle jag nog överväga att koppla om till rattspaken i stället. Med lite vana vid kabelskotänger och några meter kabel, samt ett stegrelä, så är det faktiskt inte så komplicerat. Man bör naturligtvis ha tillgång till dels ett originalschema och ett schema för t.ex en senare Amazon. Ett schema till Volvo 140 fungerar också.
Jag hade en 63 kombi en gång för länge sedan. Där frös fotkontakten, just en sådan kväll när alla andra också var ute och åkte, fast åt motsatta hållet.
Kontakten tinade upp så småningom, och jag tror att alla andras svordommar hjälpte till att få fart på värmen. Skulle jag vara i en motsvarande situation i dag, så skulle jag nog överväga att koppla om till rattspaken i stället. Med lite vana vid kabelskotänger och några meter kabel, samt ett stegrelä, så är det faktiskt inte så komplicerat. Man bör naturligtvis ha tillgång till dels ett originalschema och ett schema för t.ex en senare Amazon. Ett schema till Volvo 140 fungerar också.
Re: Utan halvljus!
Tack för tipsen
Får bli en koll på fotomkopplaren i morn då, den bytte jag föresten för ca 1 år sen drygt till en beg, hoppas på nån lös kabel.
Får bli en koll på fotomkopplaren i morn då, den bytte jag föresten för ca 1 år sen drygt till en beg, hoppas på nån lös kabel.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Utan halvljus!
Scheman finns ju på det berömda stället men man ska kunna tyda dom också.
Måste man ta ett relä?? kan inte spaken vid ratten ersätta fotomkopplaren, eller går det massa ström genom så den inte pallar det?
Ska ut nu och de om jag hittar nåt fel...
Måste man ta ett relä?? kan inte spaken vid ratten ersätta fotomkopplaren, eller går det massa ström genom så den inte pallar det?
Ska ut nu och de om jag hittar nåt fel...
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Utan halvljus!
Det var jordfel "som vanligt" och inget fel på ljusomkopplaren
På vänster "kylarplåt" finns det en jordpunkt till H4-lämporna med en skruv ocg svetsad mutter, då jag skulle lossa skruven så gick den direkt av. jordade istället i fästet till spolarbehållaren och så funkade det.
På vänster "kylarplåt" finns det en jordpunkt till H4-lämporna med en skruv ocg svetsad mutter, då jag skulle lossa skruven så gick den direkt av. jordade istället i fästet till spolarbehållaren och så funkade det.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Utan halvljus!
Jag fortsätter mitt inlägg här om hel och halvljusomkopplare i rattspaken i stället för fotkontakten. Vi börjar med att titta på schemat för -63. Det kan möjligen variera med modellerna. Jag beklagar att det blev en tämligen krympt bild, men jag skall försöka förklara i text.
Vi ser fotomkopplaren, nr 18. Den har tre anslutningar, varav en på 58, som matas från strömbrytaren på instrumentbrädan, 45. I fotomkopplaren delas det upp på två olika kablar, 56a och 56b. Det är helljus och halvljus. 56a har också en förgrening till kontrollampan för helljuset i instrumentpanelen. Dom andra går vidare till strålkastarna, via en plint, nr 7. Vi kan även notera att relä nr 8 är till för ljussignal. Den påverkas av rattspaken i nr 26. På relät går den kabeln in på 85. Reläspolen matas från säkring 1, och ingången på reläet heter 30/51. Utgången heter 87 och går till helljuset. För att veta vilket relä detta är i motorrummet, så är det ju enklast att någon blinkar ihärdigt samtidigt som man känner med handen på dom olika reläerna. Det märks när man har kommit rätt. OBS! Ingen strömstöt, bara ett mekaniskt knackande.
Nu går vi vidare med ett schema för en Volvo 140 -72, där rattspakfunktionen finns. Och det är den vi skall planka.
Här kan vi börja med stegreläet, som är "elcentralen" i det hela. Det har nr 11. Det matas med en drivspänning på nr 15 direkt från batteriet, via en plint. Där finns också en bygling direkt på reläet till 81a. Detta gör att strålkastarna får så kort kabelväg som är eftersträvansvärt. Utgångarna på stegreläet heter 56a och 56b. Samma som förut, hel och halvljus. Ingången från strömbrytaren på instrumentbrädan heter på reläet 56. Där den också heter 56 på strömbrytaren. Så återstår 31b, som är signal från ljusblinkspaken under ratten. Egentligen är det jord. I spaken heter den också 31b.
Båda schemorna visar bara den vänstra sidan med strålkastarna. Den högra är naturligtvis likadan.
Nu skall vi sy ihop det här. Om vi börjar med dom två kablarna som satt i fotomkopplaren 56a och 56b, så skall ju dom anslutas på reläutgångarna med samma nummer. På utgång 56a finns också en kabel till kontrollampan för helljuset i instrumentpanelen. (Är inte med på bilden) Den går på Volvo 140 genom en säkring, nr 9, men någon sådan finns inte i Amazon. Sedan tar vi matningen till fotkontakten, som hette 30/51 och kopplar den till 56 på reläet. Nu skall vi koppla in ljustutan, och den kabeln hette 85 på det gamla reläet, men skall sitta på 31b på det nya. Sedan har vi bara själva kraftmatningen kvar. Den tar vi direkt från batteriet via en lämplig plint. På detta viset kan vi blinka med ljuset när nyckeln är avstängd. Men endast helljus. Eftersom reläet saknar drivspänning i detta läget, så "fastnar" inte hel och halvljusväxlaren. Helljuset slocknar när vi släpper spaken. Ingången på reläet heter 15, och som vi sa tidigare, den är byglad till 81a.
Detta har jag försökt beskriva i egna ord. Jag kan ha tänkt fel, så jag ber den som vill pröva det här, gå igenom och undersök så att det är rimligt och rätt.
Stegrelä måste finnas på alla bilreservdelsbutiker. Men välj ett som är avsett för Volvo, för säkerhets skull. Då stämmer nog den här beskrivningen bäst. Jag har t.o.m. sett en lyxvariant som hade extra utgångar med flatstift för extraljus på helljuset. Vi får det gamla ljustutereläet över när vi är klara. Det kan man använda till något annat. T.ex. extraljus för att förhindra spänningsfall. Då låter man "signalen" från helljuset driva reläet som matar extraljusen direkt från batteriet. Märk upp alla kablar som du lossar, så att du har koll på dom när du skall montera.
Vi skall säga några ord om verktyg och material i sammanhanget.
Använd en riktig kabelskotång och flatstiftshylsor.
Jag har jobbat med radio- och teleinstallationer i bl.a. fordon i 25 år. På den firman, Ericsson, var den billiga sortens plåttänger bannlysta! Man kunde riskera att "sättas på undantag" i löneförhandlingar om man ertappades med en sådan tång i verktygslådan. En riktig tång, som på bilden, finns på Clas Ohlson, Kjell & co och Biltema m.fl. Den kostar max 300 kr. Den har en spärrfunktion som släpper först när man har klämt tillräckligt. Och är man intresserad av ämnet, så går tången att kalibrera etc. etc. Sedan väljer man riktiga flatstiftshylsor och förgreningar, ABIKO m.fl. OBS! Inte så kallade Strömtjuvar. Dom var också bannlysta på mitt jobb. Som kabel kan man använda RK 1,5 om man behöver förlänga och skarva. Till 1,5 kvmm använder man röda hylsor och stift, och klämmer på den röda markeringen. Den blå är för 2,5 kvmm och den gula för 6 kvmm, men dom har vi inte i det här sammanhanget.
Tycker någon att bilderna är för små, vilket dom också är, så skall jag försöka zooma upp dom något. Säg till i så fall.
Vi ser fotomkopplaren, nr 18. Den har tre anslutningar, varav en på 58, som matas från strömbrytaren på instrumentbrädan, 45. I fotomkopplaren delas det upp på två olika kablar, 56a och 56b. Det är helljus och halvljus. 56a har också en förgrening till kontrollampan för helljuset i instrumentpanelen. Dom andra går vidare till strålkastarna, via en plint, nr 7. Vi kan även notera att relä nr 8 är till för ljussignal. Den påverkas av rattspaken i nr 26. På relät går den kabeln in på 85. Reläspolen matas från säkring 1, och ingången på reläet heter 30/51. Utgången heter 87 och går till helljuset. För att veta vilket relä detta är i motorrummet, så är det ju enklast att någon blinkar ihärdigt samtidigt som man känner med handen på dom olika reläerna. Det märks när man har kommit rätt. OBS! Ingen strömstöt, bara ett mekaniskt knackande.
Nu går vi vidare med ett schema för en Volvo 140 -72, där rattspakfunktionen finns. Och det är den vi skall planka.
Här kan vi börja med stegreläet, som är "elcentralen" i det hela. Det har nr 11. Det matas med en drivspänning på nr 15 direkt från batteriet, via en plint. Där finns också en bygling direkt på reläet till 81a. Detta gör att strålkastarna får så kort kabelväg som är eftersträvansvärt. Utgångarna på stegreläet heter 56a och 56b. Samma som förut, hel och halvljus. Ingången från strömbrytaren på instrumentbrädan heter på reläet 56. Där den också heter 56 på strömbrytaren. Så återstår 31b, som är signal från ljusblinkspaken under ratten. Egentligen är det jord. I spaken heter den också 31b.
Båda schemorna visar bara den vänstra sidan med strålkastarna. Den högra är naturligtvis likadan.
Nu skall vi sy ihop det här. Om vi börjar med dom två kablarna som satt i fotomkopplaren 56a och 56b, så skall ju dom anslutas på reläutgångarna med samma nummer. På utgång 56a finns också en kabel till kontrollampan för helljuset i instrumentpanelen. (Är inte med på bilden) Den går på Volvo 140 genom en säkring, nr 9, men någon sådan finns inte i Amazon. Sedan tar vi matningen till fotkontakten, som hette 30/51 och kopplar den till 56 på reläet. Nu skall vi koppla in ljustutan, och den kabeln hette 85 på det gamla reläet, men skall sitta på 31b på det nya. Sedan har vi bara själva kraftmatningen kvar. Den tar vi direkt från batteriet via en lämplig plint. På detta viset kan vi blinka med ljuset när nyckeln är avstängd. Men endast helljus. Eftersom reläet saknar drivspänning i detta läget, så "fastnar" inte hel och halvljusväxlaren. Helljuset slocknar när vi släpper spaken. Ingången på reläet heter 15, och som vi sa tidigare, den är byglad till 81a.
Detta har jag försökt beskriva i egna ord. Jag kan ha tänkt fel, så jag ber den som vill pröva det här, gå igenom och undersök så att det är rimligt och rätt.
Stegrelä måste finnas på alla bilreservdelsbutiker. Men välj ett som är avsett för Volvo, för säkerhets skull. Då stämmer nog den här beskrivningen bäst. Jag har t.o.m. sett en lyxvariant som hade extra utgångar med flatstift för extraljus på helljuset. Vi får det gamla ljustutereläet över när vi är klara. Det kan man använda till något annat. T.ex. extraljus för att förhindra spänningsfall. Då låter man "signalen" från helljuset driva reläet som matar extraljusen direkt från batteriet. Märk upp alla kablar som du lossar, så att du har koll på dom när du skall montera.
Vi skall säga några ord om verktyg och material i sammanhanget.
Använd en riktig kabelskotång och flatstiftshylsor.
Jag har jobbat med radio- och teleinstallationer i bl.a. fordon i 25 år. På den firman, Ericsson, var den billiga sortens plåttänger bannlysta! Man kunde riskera att "sättas på undantag" i löneförhandlingar om man ertappades med en sådan tång i verktygslådan. En riktig tång, som på bilden, finns på Clas Ohlson, Kjell & co och Biltema m.fl. Den kostar max 300 kr. Den har en spärrfunktion som släpper först när man har klämt tillräckligt. Och är man intresserad av ämnet, så går tången att kalibrera etc. etc. Sedan väljer man riktiga flatstiftshylsor och förgreningar, ABIKO m.fl. OBS! Inte så kallade Strömtjuvar. Dom var också bannlysta på mitt jobb. Som kabel kan man använda RK 1,5 om man behöver förlänga och skarva. Till 1,5 kvmm använder man röda hylsor och stift, och klämmer på den röda markeringen. Den blå är för 2,5 kvmm och den gula för 6 kvmm, men dom har vi inte i det här sammanhanget.
Tycker någon att bilderna är för små, vilket dom också är, så skall jag försöka zooma upp dom något. Säg till i så fall.
Last edited by A-masen on Wed Oct 27, 2010 9:39 pm, edited 1 time in total.
Re: Utan halvljus!
ååååh !!!! som jag ser det har A-MASEN gjort det igen .... lysande beskrivning och el-shema tolkningar så vi idioter inom detta fattar ! skall försöka spara denna sida och beskrivning i BILD så jag har det liggande i mapp när den såå väl behövs .
Ragge
Ragge
Re: Utan halvljus!
Tack Ragge!
Jag har bättre bilder, men Forumbilder krymper bilderna när jag vill lägga in dom på forumet. Så ni som vill ha bättre bilder, PM'a mig med eran egen gällande e-postadress, så skickar jag dom direkt. Dom är på ett par hundra kb vardera.
Jag har bättre bilder, men Forumbilder krymper bilderna när jag vill lägga in dom på forumet. Så ni som vill ha bättre bilder, PM'a mig med eran egen gällande e-postadress, så skickar jag dom direkt. Dom är på ett par hundra kb vardera.
Re: Utan halvljus!
Finns elschema på volvoamazonpictures, lite suddiga kanske men i instruktionsboken för 69 års model finns en tydligare, dock lite annat upplägg
Edit: De där att flytta upp för jag se hur jag gör. Men fixa ljustutan skulle jag ha gjort för det har då aldrig funkat. Har 2 lösa kablar under brädan vid choken...kan de va nåt tro.
Edit: De där att flytta upp för jag se hur jag gör. Men fixa ljustutan skulle jag ha gjort för det har då aldrig funkat. Har 2 lösa kablar under brädan vid choken...kan de va nåt tro.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Utan halvljus!
En kabel skall vara till jord och den andra skall gå direkt till ljustutereläet. På rattspaken/kontakten heter anslutningen till reläkabeln H enligt schemat. Inte att förväxla med Höger i blinkersfunktionen, för där heter dom på engelska förkortningar L och R, och dom finns ju på samma kontakt. Jorden har ingen märkning på kontakten, enligt schemat, men har man hittat "H" så är det ju bara jorden kvar.
Man jordar alltså reläspolen när man drar i rattspaken. Med en lämplig multimeter kan man säkert ta reda på om det är dom aktuella kablarna.
Man jordar alltså reläspolen när man drar i rattspaken. Med en lämplig multimeter kan man säkert ta reda på om det är dom aktuella kablarna.
Re: Utan halvljus!
Tackar för bra beskrivning...som vanligt
Detta skall kollas vid tillfälle
Detta skall kollas vid tillfälle
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Utan halvljus!
Jag misstänkte denna jordpunkt men du hann hitta felet innan jag hann kommentera!Hasse63 wrote:Det var jordfel "som vanligt" och inget fel på ljusomkopplaren
På vänster "kylarplåt" finns det en jordpunkt till H4-lämporna med en skruv ocg svetsad mutter, då jag skulle lossa skruven så gick den direkt av. jordade istället i fästet till spolarbehållaren och så funkade det.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!