Demontera Tändningslås?

Moderatorer
Post Reply
JnB
Posts: 3
Joined: Sat Oct 02, 2010 12:58 pm

Demontera Tändningslås?

Post by JnB »

Hej!

Har precis skaffat mig en -65:a som jag håller på och plockar ner. Har kikat i lite trådar och förstått att man ska vara rädd om orginal-tändspolen om den funkar, vilket min gör. Så nu är min fråga hur man plockar bort tändningslåset. Har lossat de två skruvarna under men sen då? Vill ju inte gärna bryta sönder nått i onödan.

Tacksam för svar!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Demontera Tändningslås?

Post by QV »

tändspolen och låset sitter ihop.

efter att du har lossat på de två stjärnskruvarna underkant instrumentbrädan och lossat på elkablarna så är det bara att ta tag i den armerade kabeln och dra låset bakåt. Nu har jag inte kromringe på min bil (har lagt den någonstans där jag inte hittar den) men jag kommer inte ihåg att den förändrar demonteringen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
JnB
Posts: 3
Joined: Sat Oct 02, 2010 12:58 pm

Re: Demontera Tändningslås?

Post by JnB »

Okej, men problemet jag har är just hur man får bort krom-ringen :-) Snurrar bara, sitter den fast med några piggar eller dyl.?

/ Johan
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Demontera Tändningslås?

Post by QV »

Tar man inte bort kromringen efteråt när låset är borta?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Demontera Tändningslås?

Post by Ragge »

han har nog missat den lilla piggen på baksidan instrumentbrädan , som skall tryckas in för att få ur låset framåt och därefter kan ta resten av el-delen bakåt ... har för mig att nyckeln måste sitta i och tändläget vara på för att knappen skall kunna tryckas in ...
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Demontera Tändningslås?

Post by QV »

Kan vara så att frågeställaren undrar om själva "assa låset"...
Upplevde inga problem med demontering, men jag ha ju skruvat sönder rätt mycket i mitt liv :D övning ger färdighet!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
JnB
Posts: 3
Joined: Sat Oct 02, 2010 12:58 pm

Re: Demontera Tändningslås?

Post by JnB »

Har inte tryckt på den lilla piggen på baksidan, så är förmodligen det som är felet, får kolla det imorrn.

Men som redan blivit sagt, övning ger färdighet! :-D
Post Reply