Sug turbo anläggning!

Moderatorer
Post Reply
snurbo76
Posts: 4
Joined: Wed Oct 15, 2008 10:48 am

Sug turbo anläggning!

Post by snurbo76 »

Hej alla. är ny här på amazon forumet men jag har läst mycket i era inlägg om turbo byggen.
Jag har en gammal 140 med b20 som jag skulle vilja öka effekten i litegrann absolut inget värsting eller så men typ 130 140 hästar någonstans vore kul kanske lite till.men jag vill kunna återställa den i orginalskick smidigt för bilen e så välvårad. men jag hade en ide på en sugturbo anläggning men jag vill gärna veta vad ni tror om de kommer funka? tänkte så här: offra en gammal su och kapa av framdelen på den så man får ett spjäll hus som på en insprutare (då passar ju orginal gastag och allt)
svetsa ihop en adapter böj på orginal avgasgrenrör sen på med en gammal 740 turbo eller 9000 eller något annat som e lätt och billigt att hitta. sen sätta bakdelen av su,n man kapat sönder på turbons sugdel så att den leverera bränsle genom turbon men gasspjället sitter på orginal platsen på grenröret. då borde man slippa använda en carbontätad turbo för då får man ju aldrig något kraftigt undertryck vid motorbromsning som man får vid en vanlig sugturbo anläggning.

skriv gärna ner vad ni tror om det hela.

mvh snurbo76
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Sug turbo anläggning!

Post by J.LUNDIN »

Jag svarar som CJ Baker brukade göra i Cirkeltrack då någon kom med en korkad idé: DON´T :D

Ett spjäll efter turbon innebär att du måste installera en avlastningsventil (surgeventil) mellan turbon och gasspjället, var tror du soppan kommer att ta vägen då du motorbromsar efter att ha haft laddtryck.... :roll: :shock:
snurbo76
Posts: 4
Joined: Wed Oct 15, 2008 10:48 am

Re: Sug turbo anläggning!

Post by snurbo76 »

Fan också jag som trodde jag kommit på nåt smidigt sätt :( :(
näe de e ju helt sant inte så roligt o dumpa ut en bra bränsleluftblandning under huven :oops: :oops: konstigt att jag inte tänkte på det min dummer.
hur mycket kan man tänkas ladda på en förövrigt orginal motor utan den spikar? o vad skulle en traditionell sugturbo anläggning kunna ge i hk på en helt standard b20? eventuellt på etanol som bränsle

mvh svenne
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Sug turbo anläggning!

Post by J.LUNDIN »

Kör man med vatteninsprutning så går det att ladda på en hel del innan motorn börjar spika. På en motor som är helt standard och utan några som helst modifieringar bör du kunna ladda på runt 0,5 Bar, sedan beror det ju på hur stort aggregat du monterat. Laddtrycket som sådant är en rätt ointressant parameter, den säger ju ingenting om det man verkligen är ute efter, nämligen att få in så mycket luft det går i motorn. Ett troligt effektområde du bör nå med sugturbo på en standardmotor ligger runt 150-170 Hp. Sedan går det ju alltid att våldta en motor, men det var väl inte det du var ute efter... :D
snurbo76
Posts: 4
Joined: Wed Oct 15, 2008 10:48 am

Re: Sug turbo anläggning!

Post by snurbo76 »

Nej för fasen! dom där hk räcker mer en väl jag e nog nöjd runt 130 140 hk skulle jag tro.

tack för svaren mvh svenne
johannes91
Posts: 3
Joined: Sun Jan 18, 2009 3:53 pm

Re: Sug turbo anläggning!

Post by johannes91 »

Satt och läste lite här och tar upp ämnet igen och lånar tråden om det går bra.
Funderade lite om man gjorde denna princip men hade en återcirkulerande dump istället. Då går ju bränsle blandningen bara runt igen i ett slutet system. Kan inte det fungera?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Sug turbo anläggning!

Post by J.LUNDIN »

Okej, och exakt var på systemet hade du tänkt att mata tillbaks bränsleluftblandningen. Kör du tillbaks den i förgasarens luftintag så lär du feta upp blandningen rejält eftersom förgasaren då tillför ytterligare mängd soppa. Det här med återcirkulation fungerar om det är enbart luft man dumpar, men med soppa inblandad blir det hela mer problematiskt... :D
johannes91
Posts: 3
Joined: Sun Jan 18, 2009 3:53 pm

Re: Sug turbo anläggning!

Post by johannes91 »

nej, tänkte mellan förgasare och turbo. Då sker ju allt mellan förgasare och spjäll och blandningen borde bli densamma.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Sug turbo anläggning!

Post by J.LUNDIN »

Okej, Varför släpper man ut denna gasmassa då spjället stänger.... :?: Jo gasmassan har ett visst övertryck erhållet från det kompressionsarbete som kompressorn åstadkommit och för att inte kompressorn skall tvingas ut i surge då flödet abrupt försvinner och trycket vill gå baklänges ut då spjället stänger, så dumpar man detta övertryck till omgivningen. Att då släppa tillbaks detta övertryck mellan förgasaren och turbon lär knappast förbättra det hela. jag är fullt övertygad om att man då momentant pressar ut soppablandning bakåt och ut genom förgasaren. Vad jag säger mellan raderna är att detta inte är en bra design då man saknar koltätning, det finns betydligt bättre sätt att göra detta på. Som allt annat så går det att räkna något så när på detta. Jag förutsätter att din motor kommer att ge runt 150Hp, för att nå denna effekt krävs det drygt 7Kbm luft per minut eller 116.7 l/sek, det är den volym man bör kunna dumpa av momentant via en dumpventil för att inte åstadkomma surge hos kompressorn. Det är den mängd du tänkt återleda in mellan förgasaren och kompressorn... :D Men, visst det är väl bara att prova och se vad som händer...... :D (Ett gott råd från min sida är att hur som haver ta med en brandsläckare... :D)
johannes91
Posts: 3
Joined: Sun Jan 18, 2009 3:53 pm

Re: Sug turbo anläggning!

Post by johannes91 »

Okej, tack så mycket för svaren. Det är väl tyvärr så att det inte finns någon genväg till att köra sugturbo utan karbontätning. :(
snurbo76
Posts: 4
Joined: Wed Oct 15, 2008 10:48 am

Re: Sug turbo anläggning!

Post by snurbo76 »

En tanke bara på det här med sugturbo vad skulle hända om man släppte in avgaser mellan förgasaren och turbon vid motorbroms typ via en egr ventil eller nåt som öppnar när man har väldigt högt undertryck just för och slippa högt undertryck vid motorbroms men då kanske den skulle börja tokvarva? läste på nåt annat forum någon hade satt ett rör mellan turbons sugsida och trycsida med en elektrisk ventil på som öppnade vid motorbromsning men det borde ju bli samma undertryck på båda sidor väl?

mvh snurbo76
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Sug turbo anläggning!

Post by J.LUNDIN »

Varför bekämpa det undertryck som bildas vid motorbroms, utnyttja det istället... :D Då spjället stängs på förgasaren vid en sugturbo installation så ökar undertrycket, vilket får till följd att turbons kompressorhjul då kommer att rotera mycket lätt eftersom det inte utsätts för den bromsande verkan som luftens molekyler annars ger. Detta påverkar den transienta responsen positivt dvs. turbon får ett högre grundvarv vilket ger bättre gassvar då man sedan öppnar gasspjället igen. Har man spjället efter turbon så måste man dumpa övertrycket då spjället stängs, vilket gör att kompressorhjulet då tvingas att rotera i luft vid mer eller mindre atmosfärstryck. Detta bromsar in hjulets rotation och det tar längre tid för det att nå samma varvtal då man kliver på gaspedalen igen.

Att hålla på och dribbla med EGR tillskott skitar bara ner motorn invändigt och inget man skall hålla på med om inte det är ett direkt krav från våra myndigheter.
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Sug turbo anläggning!

Post by B230A »

http://www.youtube.com/watch?v=IiZ0d54c ... re=related

Venne hur dom gjort, men ganska fränt me B20 turbo..
Post Reply