B16 Amazon

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B16 Amazon

Post by Arne »

Har för mig att blinkershålen är desamma, men gummit runt gör så de ser större ut på B18 modellerna. Jag hade nämligen en -57 i min gröna ungdom som jag modifierade med vit/gula blinkersar och de passade rakt av.
Sen har de tidiga 4 dörrars Amazonerna en liten kromad plupp mellan bak och framdörren.
AVG
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: B16 Amazon

Post by PeterB »

Blinkershålen ÄR mindre på de äldre, jag håller på med skärmbyte på min men har int hunnit så långt att blinkersarna ska passas in, jag har hört olika åsikter om det passar eller inte, jag hoppas på det bästa.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: B16 Amazon

Post by Mats Lysekil »

Hej ! Det finns eller fanns distanser hos VP i deras gamla nos lager artikel n:r får ni leta efter själva har ej kvar min lista.
När ja ren min 59:a så hade jag nya skärmar med större blinkers hål, men de mindre vita föll inte igenom, så jag behövde inte använda nämnda distanser...
Mvh Mats
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: B16 Amazon

Post by Lars Bd »

Facit om skillnader framskärmar. http://volvo1800pictures.com/vm_1/cat_8 ... randen.htm
amazonx5 wrote:Hmmm, misstänker att jag kanske placerat denna tråd i fel kategori
Det är lite svårt att artbestämma tråden men eftersom den ursprungsliga frågan var allmänt om tidiga bilar har jag flyttat den till övrigt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Arne wrote:Har för mig att blinkershålen är desamma, men gummit runt gör så de ser större ut på B18 modellerna. Jag hade nämligen en -57 i min gröna ungdom som jag modifierade med vit/gula blinkersar och de passade rakt av.
Sen har de tidiga 4 dörrars Amazonerna en liten kromad plupp mellan bak och framdörren.
Den där kromade "pluppen" mellan bakdörr och framdörr...finns dom att få tag på??
Saknar en sådan :cry:
Mvh Jonas
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: B16 Amazon

Post by Amazon »

De övre plupparna ska inte vara några större problem att få tag i. De satt där på årsmodell 57 och 58 (finns på min). Årsmodell 57 (i vart fall tidiga) hade även en plupp vid den undre listen. De är nog inte lika lätta att hitta.

Image
Volvo P1200VB 1958
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Okey, men vart hittar man sådana tror du :oops: ?
Jag har en ganska tidig 57a chassi 3412 men jag har inte dom nedre plupparna!!! :wink:
Är dom limmande eller sitter dom som dom övre, i ett litet hål med clips...?
Vad har du för chassinummer?
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: B16 Amazon

Post by Amazon »

Det gick några på tradera för ett tag sedan. Du får väl kolla på marknader eller lägga ut köpesannonser, det har funkat ganska bra för mig. Chassinr 3412 är inte jättetidigt då det tillverkades 5184st 57:or. Den undre pluppen ska nog inte sitta på din bil. Bilen på bilden ovan har chassinr ca 1200. Dessa tidiga 57or har en del annat som skiljer också, bland annat så är huvfjädringen av liknande typ som den i skuffluckan (de saknar den långa fjädern), "Amazon" emblemen på framskärmarna har samma typsnitt som "Volvo" emblemet på bakstammen och är av sprödare typ. De kan även vara lite högre där bak då de har en annan bakaxelupphängning. Jag har chassinr 6020.
Volvo P1200VB 1958
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Hej igen

Är det någon som har en bra bild på hur "amazon" emblemet bak på bakstamen skall se ut till en amazon -57 ?
Är det samma som på framskärmarna om jag har chassi nummer 3412 ? om så, kan jag montera ett framskärms emblem bak på bakstammen...passar plintarna/hålen ?
Någon som vet :roll:
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: B16 Amazon

Post by Amazon »

Det ska stå "Volvo" i skrivstil på bakstammen inte "Amazon"

Image
Volvo P1200VB 1958
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Självklart :lol: hjärnsläpp
Tack för bilden.... :D
Jag söker detta Volvo emblem, någon som vet var man hitta ett sådant (hoppas att jag frågade rätt så inte inlägget blir borttaget) :twisted:
Mvh Jonas
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: B16 Amazon

Post by Amazon »

Dom är inte så lätta att hitta då de bara sitter på tidiga amazoner med delat skuffhandtag (upp till chassinr 20999) men de dyker upp på tradera lite då och då.
Volvo P1200VB 1958
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Hej igen
Har ju inte skrivit på ett tag nu eftersom "GULLAN" amazon -57an ligger i dvala för tillfället.
Jag har ju en del amazon projekt att stå i och hon ligger på plats nummer 3.
Just nu är det kombin "FREDRIK" amazon -67 som väcks till liv....klar nästa sommar :D
Sen blir det min fina grafitgråa 4dörr automatics tur "AXEL" amazon -65 att finas till, inte så mycket att göra men det tar ändå sin tid som ni säkert känner till :lol:
Sen förstår ni....sen..... är det Gullans tur....jag var i garaget idag och fixade till det sista på fronten till Fredrik då jag plötsligt fick en ingivelse :twisted: dom där minst sagt äckliga sätena till Gullan som jag tidigare nämnt som jag inte lyckats att få rena hmmmmm...undra om jag skulle ta och klippa av stålringarna som håller fast tyget...bara för att se...för jag har ju alltid känt på mig att det finns något där under som är MER orginal än dom som sitter på likt ett överdrag.
Bredvid stålringarna som håller fast överdraget sitter orginal stålringarna som håller fast själva orginal tyget, dessa var jag naturligtvis väldigt noga med att inte klippa av eller skada 8)
Sagt och gjort ringarna full i massor och fram kommer ett fint orginal ryggsäte med v:et där det skall vara, smutsigt men helt och fint :P
På första bilden ligger överdraget som inte är speciellt vackert men ändå verkar ha suttit där länge, det var riktigt seriöst monterat och varför det en gång satts dit kan man bara spekulera om....
Tack för denna gång :wink:

Image

Image


Image
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: B16 Amazon

Post by amazonx5 »

Jippi...äntligen har jag fått tummen ur arslet och krypit under 57an för att konstatera vilken växellåda hon har...hon står på en hörnplats i garaget med div föremål runt omkring :lol:
Det var som jag hoppades...jag kröp under skrapade försiktigt bort åratal av smuts och träffar mitt i prick 8) rätt på typplåten..VOLVO...spännande....SWEDEN.....mer spännande...och till sist H-6 :D
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: B16 Amazon

Post by olleholm »

Har en extra nedre plutt.
Post Reply