En udda amazonträff

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

En udda amazonträff

Post by amazonx5 »

En kort berättelse om en amazon "träff"
Detta hände för säkert 10år sedan men först nu i och med forumet kom jag på iden att efterlysa en händelse för mig mycket speciell...en trevlig händelse alltså.
En mörk kväll jag tror det var höst så körde jag med en av mina dåvarande amazoner en mörkgrön 2dörr 67a på väg hem ifrån Hisingen Göteborg...
Jag körde på Lundbyleden i kraftig rusningstrafik...när man kör i dagens rusningstrafik så är man ju ganska van att bara se nya vad jag kallar datorbilar...tråkiga...själslösa :twisted: nåväl...i höjd med Brantingsmotet kanske knappa kilometern innan Tingstadstunneln så får jag lite längre fram se hur en bil fått stopp och står och blinkar mitt i höger filen..alla bilar tvingas alltså väva in i vänster filen vilket redan innan var extremt packad.
När jag närmar mig får jag till min fasa eller glädje kalla det var du vill se att bilen som fått stopp är en AMAZON :shock:
Jag tror inte mina ögon när jag får se en amazon mitt i Göteborgs rusningtrafik som har fått motorstopp..hur vanligt är det :?
När jag kommer fram så stannar jag NATURLIGTVIS bakom amazonen...och hoppar ut för att få reda på vad som hänt...
Det visar sig vara en ensam tjej som lånat pappas amazon som nu råkat ut för ett motorstopp...jag kan snabbt konstatera efter att jag sett att choken är fullt utdragen att tjejen glömt trycka in choken och att motor nu är dränkt med bensin...snabbt som ögat gör jag som en rutinerad amazon och bilmek fanast bör göra..trycker in choken...full gas...och vrida på nyckeln...vips motorn startar :lol: :lol:
Tjejen blir otroligt glad, tackar mig och så skiljs vi åt i mörkret...vilken grej va?
Jag menar tänk er tjejen...ute med pappas gamla bil, hon är väl nervös att något skall hända med bilen och så dör den gamla bilen mitt i rusningtrafiken...HJÄLP
Sen kommer jag som en riddare på häst i skinande rustning...med en likadan gammal bil, stannar bakom henne springer ur bilen hoppar in i hennes och bara startar upp den tillsdess stendöda motorn...jag antar att hon gjort åtskilliga start försök innan jag dök upp....hon måste förutom att ha blivit glad också blivit måttligt förvånad :lol:
Ville bara dela med mig av denna ovanliga händelse.
Är det kanske så att pappan/ägaren finns i amazonklubben och känner igen att hans dotter berättat denna historia...eller kanske du..tjejen..finns här ibland oss?
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: En udda amazonträff

Post by pvfreak »

Jaa, outgrundliga äro herrens vägar. :D Tror att om man får stopp med sin "gammelbil" så är det mycket lättare att få hjälp.
I somras när vi var på väg till PV-klubbens sommarträff gick en slangklämma till en kylarslang sönder. Ve och fasa, mycket grejer hade jag med mig men ingen slangklämma.
Då stannade en kille med en VW Caddy. Jag fick helt sonika skruva av en slangklämma från en luftslang på hans bil och montera på min kylarslang. Där blev jag grymt imponerad.
Det hade nog aldrig hänt med V70:n. Då hade det nog vart bärgare som hade gällt. :lol:
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: En udda amazonträff

Post by B230A »

Hehe kan tänka mig att hon vart gla' ! :)

Själv stannar ja ALLTID om ja ser en veteranare stå vid vägen.
E ju utbildad mekaniker, så kan på ett eller annat sätt hjälpa dom.

Hehe måste bara berätta om i somras..
Ja och några va ute me Cadillacen, och stannade utanför Jula i Eskilstuna (dom som vart där, vi stod vid körbanan, inte på parkeringen). Och de kom säkert 4st. under tiden som kompisen va inne på Jula för att köpa en lampa till bilen.. Alla frågade va som hade hänt, om dom kunde hjälpa till mm. :lol:
En frågade tom. om vi behövde bli bogserade. :)
Och ska tilläggas att alla va "äldre" män :)
Post Reply