Varvräknare MOON.

Moderatorer
Post Reply
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Varvräknare MOON.

Post by B230A »

Hejsan !
Var ute igår kväll me min far i garaget och städade undan lite små skit.
Då hittade vi en gammal Varvräknare som han hade i sin gamla Amazon och sin Kapitän.
Märket e av MOON, och den e ganska stor och den va engång i tiden svart men numera svart och blekt..
Han berättade massor om sin Amazon och Kappa han hade då de begav sig.
Men nu till mitt problem..

Den har 4st. kablar, svart, röd, vit och grön.
Svart e jord/-.
Röd e ju plus/+.
Vit e plus/+ till lampan i den.
Sen e de den gröna, den ska ju vara till plus/+ på tändspolen ?
Lampan funkar i den, men hur ja än försöker så vill den inte reagera på varvet..
De finns ju en knapp på baksidan för 4-6 cylindriga motorer, sen till andra hållet 6-8 cylindriga.
Har fibblat me knappen fram och tillbaks men ändå utan reaktion..

Tror ni att de bara e att kassera den ? Eller har ni något tips på hur man kan göra för att den ska fungera ?
Har sprejat kontaktsprej utan resultat..
Skulle va väldigt roligt att ha den i bilen me tanke på att den tidigare suttit i en Amazon me rolig historia..

Visste inte vart ja skulle lägga denna tråd, så de vart här..

Tacksam för hjälp :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Varvräknare MOON.

Post by A-masen »

Om du inte får någon hjälp här, det vill säga: ingen som kan svara på din fråga (jag kan det inte), så kan du ju alltid vända dig till expertis. Här är ett ställe där du borde få ett hållbart svar: http://www.instrumentjige.se/

Står det några märkningar på instrumentet, B+, 15 och 31 och så vidare? Förklaring till dom beteckningarna finns här på forumet.
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Varvräknare MOON.

Post by B230A »

A-masen wrote:Om du inte får någon hjälp här, det vill säga: ingen som kan svara på din fråga (jag kan det inte), så kan du ju alltid vända dig till expertis. Här är ett ställe där du borde få ett hållbart svar: http://www.instrumentjige.se/

Står det några märkningar på instrumentet, B+, 15 och 31 och så vidare? Förklaring till dom beteckningarna finns här på forumet.
Tack för tipset ! Ska genast kontakta dom ! Dom borde ju kunna svara på min fråga.
Vet va alla betäckningar står för, men de hjälper mig ju inte ändå om inte varvräknaren vill som ja vill :lol:
Och tyvärr så står de inga betäckningar alls på räknaren.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Varvräknare MOON.

Post by QV »

De äldre varvräknarna ger sig med tiden. Kondingarna ger upp likaså germaniumtrasistorerna. Kondingar är ett enkelt problem men universallösningen är att montera en modernare varvräknare invändigt....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Varvräknare MOON.

Post by B230A »

QV wrote:De äldre varvräknarna ger sig med tiden. Kondingarna ger upp likaså germaniumtrasistorerna. Kondingar är ett enkelt problem men universallösningen är att montera en modernare varvräknare invändigt....

/Janne
Mjo ja funderade på de också.. Men hittade en snygg i en katalog från Norrlands Custom som ja tror ja ska beställa.

Ser förresten att du bor i Mariefred, vart i Mariefred ? Har själv bott där sen ja va 8 till ja va 19.
"Pakistan" (ärnäsvägen), Jackobulfsson, Hedlandet å Kungshagen e dom ställena ja bott på..
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Varvräknare MOON.

Post by QV »

Bakom slottsbrinken på väg mot quicksta de senaste 24 åren.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Varvräknare MOON.

Post by B230A »

Okej. Då kanske du vet vem Stefan Inggårde e ? Eller Håkan Inggårde ?
Post Reply