generator

Moderatorer
Post Reply
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

generator

Post by ammakillen »

håller på att byta vattenpump,och samtidigt tänkte jag fixa en generator som passar,den där sitter
är köpt på biltema och nåt ägg har kapat fästet snett så den är inte i linje :evil:
jag har en generator från en 140 som passar men kolen är dåliga min fråga är om jag kan flytta över de från den andra generatorn
med inbyggt laddrelä till min med separat relä?
tacksam för svar mvh jn
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: generator

Post by Hasse63 »

Kapa fästet rakt och lägg dit en bricka så du får den i linje. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: generator

Post by A-masen »

Alla växelströmsgeratorer är ju väldigt lika varandra, tycker man. Men tittar man på detaljer så är det stora skillnader. Jag vet inte hur det är i ditt fall, men kolla om du hittar någon katalog på nätet med kol och kolhållare för dina generatorer. Om du ger dig f*n på det så hittar du en eller flera firmor som säljer delar till alla modeller. Om deras katalognummer på kolhållarna stämmer överens för dina båda generatorer, så passar det. (Högst troligt inte).
Och som du redan har konstaterat, det är viktigt att generatorhjulet linjerar med vevaxelhjulet och vattenpumphjulet.
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: generator

Post by ammakillen »

okej,ska kolla de
Hasse:de hade varit lättast,men dom har kapat så den är för långt in
så att säga :) man får lägga emmellan för att de ska bli bra,dom har dessutom sågat snett :( klydderövar :lol:
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: generator

Post by Hasse63 »

Jo jag förstår att generatorn kommer att hamna "för långt in" efter att ha kapat anliggningsytan så generatorn hamnar rakt, då får man lägga dit en eller flera brickor. Jag har en generator från saab 900 (äldre) på 70A som jag kapat till fästet på så det passar på B20. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: generator

Post by QV »

ammakillen wrote:jag har en generator från en 140 som passar men kolen är dåliga min fråga är om jag kan flytta över de från den andra generatorn
med inbyggt laddrelä till min med separat relä?
Om det passar så JA!
I en med ytter laddningsrelä så har man kolhållare. Det är denna man byter till "kolhålare + laddningsregulator"
Så ser det lika ut och skruvarna passar så....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: generator

Post by ammakillen »

ok,men d+ kablen som sitter i kolhållaren på den gammla,var sätter jag den om jag flyttar över de nya?där sitter ju inte nån kabel på den,
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: generator

Post by QV »

Att D+ går ut från kolhållaren betvlivlar jag men att DF går ut därifrån är helt naturligt.

Eftersom man inte längre har kvar något laddningsrelä på skärmen behövs inte längre alla kablar.

Om det fungerar så skall man koppla in en grov 6mm2 kabel till generator B+ eller D+
en klen kabel från laddlampan samt jord. Det är alla kablar som behövs för att få laddningen att fungera.

Kompisen har bytt från kolhållare till "inbyggd laddningsregulator" på VW generatorer. Om det fungerar på din generator kan jag inte svara på men "risken finns"

I min sambos projekt så är kolen slut så det blir en tur till Biltema för att kolla på deras varianter. Original kostar 1200:- :shock: dock så har jag ladningsregulator i denna från början. Om du tycer allt är för djävligt krongligt så kan man nog byta ut kolen i din befintliga kolhållare.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: generator

Post by ammakillen »

okej,tack för svaret,ja df ska de ju vara,blir inget bra annars :mrgreen:
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Post Reply