AFR-värde b21ET k-jet ??

Moderatorer
Post Reply
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by redheat »

Vad är lämpligt AFR-värde ( bredband lambda mätare )

Motor: ( sitter i en terrängbil )
B21 ET
K-jet . 6,5 bar systemtryck, manuell styrning av styrtryck, styrtryck,vid varm motor 1,5-1,8 bar
orginal turbo TB 03
940 turbogrenrör
B230 F insug
MSD 6 AL tändsystem
intercooler
laddtryck 0,75 bar


Har monterat en AEM bredbands lambda mätare
vid tomgång ligger AFR på ca 15-15,5 har motorn stått en stund på tomgång så är det uppåt AFR 16

Och vid belastning AFR ca 10-11
När man gasar til, så åker ju värdet mellan min och max (10-18 ) värde, vet att k-jet kanske är det bästa att styra bränslemängden med, men en bil som körs i lerhål och sådant känns det bättre med mekanisk insprutning
Last edited by redheat on Mon Oct 26, 2009 10:46 am, edited 1 time in total.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by J.LUNDIN »

Om du är ute efter motoreffekt så skall du aldrig gå under AFR 12:1, bäst effekt får man vid 12,5:1. Går man ner till 11:1 eller ännu lägre så tappar man massor med effektivitet ur motorn. Sedan handlar det som vanligt om att ha en balans mellan hur mycket soppa man kan tillåta sig att slösa och priset för detta. På tomgång kan motorn gärna få gå magert, det brukar ge bättre turborespons. Är det något en turbomotorn inte gillar så är det att gå fett på tomgång, det är i mina ögon en döds synd..... :D
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by redheat »

Alltid roligt när k-jet experten lundin svarar :D inte många forum det står något positivt om K-jet
så då skall jag justera styrtrycket så jag ligger på AFR 12,5 vid belastning, men då kommer väl AFR på tomgång bli ännu högre .

Innan jag monterade intercoolern hade jag AFR 12 -13 vid belastning och AFR 15-16 på tomgång, konstigt att värdena ändrades til AFR 10-11 vid belastning med intercooler
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by Hasse63 »

Har ingen aning om vad AFR är för något men redheat vill gärna se motorn/ bilen eller har du en tråd redan här?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by J.LUNDIN »

Det som händer då du stoppar dit en laddluftkylare är att luftmängden in i motorn ökar, vilket för till följd att vågskivan dras ner mer i luftkonan. Om luftkonan inte är uppsvarvad för att kompensera för den ökade luftmängden så kommer soppa mängden automatiskt att bli för fet i detta område, dvs. vågen dras ner mer än den skulle behöva göra. Svårigheten är att mäta ut exakt var man i så fall skall gå in och svarva ur konan. Oftast behöver det inte vara speciellt mycket material som man behöver ta bort för att justera in AFR´n (Air-Fuel Ratio).
Sedan hör det också till saken att Volvo i början på sin turboera just gjorde så att man fläskade på med soppa då motorn nådde sitt max varv och laddtryck, detta för att minska risken för spikningar. Man hamnade då på AFR i det område du själv sett.

För justering av bränslemängden på tomgång ska du använda justerskruven som påverkar kolvens läge i bränsledonet, den sk. CO skruven. Att justera detta med styrtrycket är allt för grovt och påverkar då hela bränslekurvan.

För övrigt är det inget fel på K-jet system, väl injusterat så är det mer eller mindre idiotsäkert. Dom som oftast haft synpunkter på detta system är dom som inte har satt sig in i hur det fungerar fullt ut. Systemen som sådana har använts under många år av flertalet fabrikanter och man har ju även tävlat med det framgångsrikt. Allt har sin tid och sin charm och det gäller definitivt allt som har med mekanik att göra.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by redheat »

justerar co-skruven bränsleblandningen endast på tomgång??

Bör man ändra tändningen också när man monterat intercooler och höjt laddtrycket från 0,55 till 0,75 bar, orginal är 15 grader vid 700-800 varv.

Om man läser instruktionerna för montering för B21 ETL grupp A ( byte av turbo,insug, grenrör, kamaxel och montering intercooler), så skall tändningen ändras till 10 grader vid 850 varv
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by J.LUNDIN »

CO skruven påverkar i princip hela bränslekurvan genom att den flyttar kolvens läge i förhållande till öppningen på de slitsar som bränslet strömmar genom inne i bränsledonet. Inställningen av denna skruv är rätt känslig och man ska på tomgång märka en skillnad vid vridning med ett kvartsvarv åt endera hållet då den hamnat i rätt läge. Justering med denna skruv märks således mest på tomgång, dess påverkar på bränslekurvan i övrigt är minimal.
Lämplig tändinställning får man prova ut, har du ett rekommenderat värde så är det väl idé att börja där.I ditt fall skiljer det ju runt 5 grader och det bör vara märkbart.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by redheat »

Har justerat lite nu
väldigt känslig co skruven är

Vid 1,8 bar styrtryck

tomgång AFR ca 15

vid belastning AFR ca 12 ( flaxar lite upp och ner när man gasar till mellan AFR 10 - 12 )

Styrtrycket minskar från 1,8 bar till 1,5 bar vid belastning / högre varvtal, blir ju automatiskt fetare blandning :D
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by redheat »

lägre styrtryck= mer bränsle

högre styrtryck= mindre bränsle

eller

har1,8 bars styrtryck när motorn är varm och vid normal utetemperatur ( typ 15 grader och uppåt )

i helgen när jag var ute och åkte var det runt 0 grader, då fick jag ha 2,0-2,1 bars styrtryck för att få AFR 15 på tomgång, för körde jag på 1,8 bar så gick den väldigt fett på bredbands lambdan

tycker att det borde varit tvärtom, mer bränsle när det är kallt ute
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by 123GT »

Som J.LUNDIN skriver...AFR = Air to Fuel Ratio eller blandningsförhållande på svenska :D
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by J.LUNDIN »

Det är en viss skillnad mellan "motorns" bränslekrav då man kör med förgasare eller mekaniskt/elektroniskt sprut. Med förgasare så måste man fylla upp väggarna i insugsröret mellan förgasaren och motorns cylindrar, den del av soppan som inte förångas kommer istället att rinna in i motorn, inget effektivt sätt att distribuera soppa med andra ord. För att förbättra det hela så brukar man då använda olika typer av förvärmning, antingen direkt på insugröret eller via förvärmning av den insugna luftmassan. Man använder också olika typer av chokeanläggningar, vars funktion är att genom skapat vakuum förånga mer svårflyktiga ämnen ur bensinen. Med insprutning så sprutas soppan in med tryck precis vid ingången till cylindrarna, man får därmed bättre förångning av soppan och man "eldar då inte för kråkorna" lika mycket... :D Med insprutning behöver man således inte feta på med soppa lika mycket som vid en förgasaranläggning. Det finns ju en anledning till att man gick ifrån förgasare helt..... :D :D

Då det gäller styrtryck så är det definitionsmässigt mer korrekt att påstå att det styr mängden luft till motorn genom att differenstrycket över vågplattan förändras... :D
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by QV »

redheat wrote:manuell styrning av styrtryck
Det här är jag lite intresserad av.
Har nämligen ett K-Jet (CIS) system i min sambos sommarbil. Eftersom jag har rivit ur motorn inför vinterns justeringar (tar endast två dagar att plocka ur den) så håller jag på att kontrollera de ingående komponenterna inviduelt.
Termo switch: här har jag byggt en testanläggning med en lampa. Vid matning av 12 volt och 0 grader i rummet så tar det 5 sekunder innan lampan släcks vilket jag enligt Haynes bok tolkar som OK
Luftslidventil. öppen vid 0 grader och stänger på ett par minuter vid spänningsmatning. Också OK enligt Haynes

Men när det gäller spridare så måste det till bränslematning vid tryck och då behöver jag något att reglera det hela med. Har en komplett anläggning liggandes från bränslefiltret och framåt som kan användas som byggmaterial.

Att jag vill kolla detaljerna beror på hög tomgång (för det mesta) nu jagade jag inte felet under hösten eftersom bilen har stått mycket under de senaste åren tyckte jag det var bättre att köra den istället för att skruva den. Under de 150 mil bilen rullade vart det inte bättre. Däremot "hittade" jag en avdragen bult i ena hörnet av insugningsröret (vid urmonteringen) vilket har blivit urborrad och tillfixad med Helicoil.

/Janne

bilen är en tysk ingengörskonst när den är som bäst, fast byggd med lågprismaterial från 1980!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by redheat »

Lundin skrev :::: Då det gäller styrtryck så är det definitionsmässigt mer korrekt att påstå att det styr mängden luft till motorn genom att differenstrycket över vågplattan förändras... :D


det är därför då att det blir högre styrtryck ( i Bar ) när det är kallt ute
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by J.LUNDIN »

Ja, dels så styper man luftflödet in till motorn via det högre styrtrycket samtidigt som man ger motorn mer soppa via kallstartsventilen.... :D
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: AFR-värde b21ET k-jet ??

Post by redheat »

kallstartventil styrs med tryckknapp och styrtrycket med en sådan här

http://www.malloryperformance.com/Produ ... election=5

enklast är väl att bara ställa styrtrycket efter AFR värdet, att vrida på regulatorn så man får AFR 15 på tomgång .

så kommer det väl bli ca 1,8 bar på sommarn och drygt 2,0 bar på vintern
Post Reply