Amazon med i världsrekord !

Stora och små, minst 2 personer. Samt andra samlingar av gamla volvobilar tex bilder från rallyn. Moderatorer
Post Reply
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Amazon med i världsrekord !

Post by 123GT »

Hej,

Hittade detta event där en röd Amazon '66a blir del av ett Guinness rekord. Någon som är med på en Svensk utmaning år 2011 !? :lol:
/ sven (hurra, mitt inlägg nr 150)

Källa VOLVO Car Corporation Newsdesk.

570 Volvobilar av olika modeller och tillverkningsår samlades i den polska staden Chorzow för att tillsammans skapa den längsta Volvo-karavanen hittills. En inspektör från Guinness rekordbok fanns på plats för att bevittna händelsen.

På det polska internetforumet Volvoforum.pl startade planerna på att samla det största antal Volvobilar hittills och färdas i en karavan från Chorzow till Katowice i södra Polen. Volvohandlaren Auto Boss i Chorzow satte samman arrangemanget. Katowices kommunchef deltog som beskyddare och karavanen blev en del av stadens pågående 145-års jubileum.

Den 12 september stod 570 Volvobilar redo att delta i rekordförsöket. Allt från Volvo S60 och XC60 till en 44 år gammal Amazon, brandbilar och militärfordon eskorterades av polis den cirka 6 kilometer långa sträckan. Väl framme vid målet kunde inspektören från Guinness rekordbok notera det nya världsrekordet.

http://www.youtube.com/watch?v=IslPBLM- ... r_embedded
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by sn@kesh!t »

Hehe kul idé :) Vore väl ballt om volvo klubbarna kunde bestämma något liknande i Sverige, borde väl inte vara så svårt att få ihop mer än 570 bilar? 8)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by 123GT »

:idea: Precis, så tänkte jag också. Jag tycker det vore extra roligt om vi tar revansch i VOLVO's hemland...MEN...jag har stor respekt för att det ändå är ett jättearbete bakom att organisera, planera och genomföra ett sådant event !
Någon som har förslag på var man parkerar fler än 570 st bilar på en och samma yta ? :)
Vet inte hur lång sträcka som krävs för att registrera ett rekord...men tex E6;an mellan Malmö och Oslo någonstans, skulle kunna fungera som denna sträcka !?
...ja ja, borde väl sluta drömma och gå ut i garaget istället ! :lol:
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by Hasse63 »

Det måste väl ändå ha varit fler än 570 på nån träff här i Sverige, Vallåkra tex. Om inte så bör det vara lätt att slå med råge :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by daniel_sandberg »

När jag ägde en mustang för några år sen så firade klubben 30 år har jag för mig. Eller om det var bilen? Nåja. Dom körde iaf ett jättejippo med en swedentour då alla skulle mötas upp i rättvik. Där misstänker jag att det lätt slog polens rekord och då var det inte bara samma märke utan även samma modell som tillsammans möttes upp utanför rättvik för att till slut köra tillsammans in till rättvik. Måste ha varit mäktigt. Själv kunde jag inte vara med dom första dagarna på classic car week men jag passade på att träffa på gänget som kom norrifrån.

Så mitt tips till ett eventuellt rekordförsök är ju att ta det i samband med en annan stor träff dig många andra ändå liks åker och då försöka samordna ett gemensamt intåg dit =)

Kollade just upp hur många bilar dom var.. Dom var "endast" 160 bilar. Är det någon som är sugen på att läsa hur deras upplägg var är en länk till deras sida för detta här:
http://www.mustangclubsweden.org/extern ... /index.htm
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by 123GT »

Hej igen och tack för inläggen, bra tips !!! Det har säkert varit fler än 570 på flera VOLVO träffar, men ... se nedan.

Hittade denna länk med en del regler och förbehåll som ställer en del krav på genomförandet och registrering av rekord.

http://community.guinnessworldrecords.c ... 91.html?b=

Citat "I then made my way to the podium outside the Arena with the organisers of the event from Volvo Forum.pl and Auto-Boss, I was pleased to address the crowds that had gathered and congratulated all of them on their incredible accomplishment. They had indeed managed to achieve the new Guinness World Records achievement for the largest parade of Volvo cars with 570 cars."

Försöker mig på en summering av kraven, senare. (har faktikst vart ute i garaget "sen sist"...men får nog sluta drömma o gå ut igen !)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by Cornelia »

Kanske något för VROM att tänka på? Är väl idag den största enskilda träffen med bara Volvo, i Sverige?
Lägger fram detta som ett framtida förslag!
/tina
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by 123GT »

Tack, Cornelia !
Jag tänkte också på VROM med tanke på var jag bor och storleken på träff samt hur man lämpligast arrangerar en parkeringsplats samt en sträcka där man kan köra utan att störas av andra trafikanter. (ett av kraven verkar vara obruten karavan) Angeredsleden från Arendahl har ju en hel del trafikljus, innan man är ute på E6;an, men med poliseskort kanske ett rekordförsök skulle slippa att avbrytas av övriga trafikanter...på något sätt...drömmer och fantiserar fortfarande !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by Cornelia »

Vi spånar för fullt på dragplåster till VROM och detta skulle ju kunna vara en bra ide, tror dock att det kräver en del förberedelser så 2011 är det nog för sent till. Men 2012.....
Måste antagligen till en hel del funktionärer också men som sagt, man kan alltid jobba på det!
/tina
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by 123GT »

Du har förmodligen helt rätt, 2012 kanske är mer realistiskt...även om det känns långt bort just nu.
Funktionärer behövs säkert en hel del extra utöver VROM arrangemanget...men med Volvo AB och VOLVO PV i Göteborg, så borde det vara värt ett försök att hitta frivilliga till ett Guinness World Record bland de anställda + VOLVO klubbarna...kanske...nu drömmer jag igen !
Du kan räkna med mig på VROM + ett eventuellt försök oavsett 2011 eller 2012. Någon mer som är frivillig !? :D

/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by LABBE »

2012 va de........ nu vill jag trycka på gilla knappen....
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon med i världsrekord !

Post by daniel_sandberg »

Låter riktigt intressant. Men visst måste vi lätt komma upp i en fyrsiffrig summa av bilar? Det är ju trots allt Volvoland =)

Lite personliga tankar och åsikter:
Men ska jag vara ärlig så är det alldeles för långt bort för mig om det innebär en träff mycket söder om sthlm. Visst. Dom flesta bor ju faktiskt "där nere" men lite tråkigt för oss nordbor. Själv har jag ju just nu 3 bilar jag gladeligen skulle ställa upp i en eventuell karavan. Men realistiskt på en eventuell resa söderut så blir det ju självklart bara en av dom som får vara med om ett rekord.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Post Reply