Bälte Bak Kombi. 3 punkts.

Moderatorer
Post Reply
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Bälte Bak Kombi. 3 punkts.

Post by kombikummu »

Det är ju vår uppgift att se till att den unga, uppväxande generationen präglas på vår goda smak! Dessutom är det ju bra om dom överlever om olyckan är framme...
En fyraåring behöver absolut sitta i en barnstol bak, enligt modern. Den gör dock ingen nytta om den inte sitter fast!
På kombin finns ju en bult som gjord att fästa bälte i uppe på stolpen där. Nere vid tröskeln finns ett hål där man skulle kunna tänka sig att man kan fästa en ända. Har hittat en bult som verkar ta, men den är för kort. Är osäker på om det verkligen är gängat där, eller om det greppar i rost, färg, smuts, klägg eller så.
OM det är gängat där, vad för slags bult bör jag leta efter?

Mittendelen är nog inga problem, jag hade tänkt att borra underifrån, så man inte skadar ngt, och ha en plåt i lämplig storlek att fästa i.
Jag har en del bälten liggandes och tänkte köra på ett grått fast volvobälte.
När det gäller besiktning, hur göra? Blir dom glada om man ökat säkerheten även för passagerare?(vilket dom borde bli) så att man får en guldstjärna på besiktningsprotokollet. Eller är det enklast att ta bort bältet för att slippa ny typreggning eller så?
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Bälte Bak Kombi. 3 punkts.

Post by Kalle »

Hej!
Jag har bakre bälten från engammal 144 i min -68 kombi (fasta bälten alltså) 2 st 3punkt och ett midjebälte.
Besiktningen har aldrig klagat på det.
Fästpunkterna finns där från början.
När det gäller gängan så sätter jag en slant på någon UNF-gänga antingen 1/2 " eller kanske 7/16".
Det kanske finns någon som vet bättre.
-68 Combi
-65 Sport
spes
Posts: 19
Joined: Sat Feb 17, 2007 5:19 pm
Location: lerum
Contact:

Re: Bälte Bak Kombi. 3 punkts.

Post by spes »

Hej.

Har en 220 kombi från 66. Vill flytta över statiska bälten från en 131'a sedan. Finns ju som sagt den övre fästpunkten på C-stolpen men jag hittar ingen nedre. Kan man sätta en fästpunkt på hjulhuset med stora brickor? Någon som gjort det och fått godkänt? Mittpunkten bör inte vara problem att ta upp hål.

Spes :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bälte Bak Kombi. 3 punkts.

Post by QV »

Eftersom mittpunkt fäste finns på min 63'a så borde denna inte varit borttagen på en 66'a. Har sett (i forumet har jag för mig) en beskrivning på montage i kombi. Vissa modeller har även det yttre fästet nere vid golvet.
Har du monterat bort säte rygg och sidoklädsel?

I någon tråd (kan vara projekt bilbälte) finns bilder på min bricka jag använder i hjulhuset. Fick komentarer på forumet om att den var liten men besiktningen kollade inte enns på detta i år.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
spes
Posts: 19
Joined: Sat Feb 17, 2007 5:19 pm
Location: lerum
Contact:

Re: Bälte Bak Kombi. 3 punkts.

Post by spes »

Tack.

Nu hittade jag fästpunkterna i golvet efter en del pyssel med att försöka få bort ryggstödet.
Återstår nu att hitta rätt tum-skruvar till golvfästena.

spes :)
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Bälte Bak Kombi. 3 punkts.

Post by gudu »

Är det någon som har en bild på fästena i nederkanten på c-stolpen.

På min 66 kombi är det fyra hål under sätet med gänga. Där skulle man kunna sätta midjebälten. Sedan har jag hål uppe i c-stolpen och små hål i bakre hjulhuset mellan säte och dörr. Är det de senare som man skulle kunna fästa bälten i? Men blir inte då den fästpunkten lite hög? Finns det någon annan användning för hålen i hjulhuset?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Bälte Bak Kombi. 3 punkts.

Post by 123GT »

QV's tråd "Projekt Bilbälte" :arrow: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... %A4lte+bak

/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Bälte Bak Kombi. 3 punkts.

Post by gudu »

Fast dem borrar han själv och mycket längre ner än mina existerande hål.

Jag tror, efter inspektion, att mina hål i hjulhuset är till tidigare bälten då i det ena ser jag en avbruten fingängad bult. Skalle och bricka syns i hjulhuset. Det är för övrigt en distans på insidan, förmodligen för att stoppningen skall gå fri från bältesbeslaget. Men de är som sagt ungefär mitt på hjulhuset.

Skall försöka ta en bild men det dröjer några veckor.
Post Reply