Värmetålig silver och röd färg!

Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Värmetålig silver och röd färg!

Post by fredand44 »

Hej!

Jag tänkte snygga till grenröret genom att blästra det rent från den rost-röda ytan. Blästringskillen sa dock att gjutgodset kommer att korrigera till samma yta ganska snabbt igen. Så min tanke är att snabbt efter blästringen målar jag grenröret i en silverfärg.

Jag skulle även behöva röd värmetålig färg för motorblocket till min B18. Då vill man ju även helst ha i den korrekta nyansen.

Så nu är min fråga om någon vet vart man kan köpa silverfärg som är extremt tålig för värme samt den korrekta röda färgen för motorblocket.

Jag har kollat runt på lite olika färgaffärer men utan resultat.

Stort tack på förhand
Mvh
Fredrik Andersson
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Den röda färgen kan nog köpas av t.ex. Veteranprodukter, Motoroldies med flera.

Någon färg att måla grenrör med vet jag inte... Den måste klara mycket värme, och det är det väldigt få färger som gör!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Tackar!

Post by fredand44 »

Hej!

Tack för det snabba svaret!

Jag lyssnade med GCP och de sa att typ mekonomen har tydligen någon silverfärg som ska klara 1000 grader.

Ha det gott!

Fredrik
Mvh
Fredrik Andersson
jos4561
Posts: 78
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:07 pm
Location: Hälsingland

Post by jos4561 »

är det den typ jag tror så ska den \"färga av sig\" lite även när den torkat ska väl härda av värmen men jag mins inte hur bra den höll
-KOM DÅ!!!!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vill man ha ett grenrör som håller sig från rost för evig framtid är förnickling ett bra alternativ. Det är dock bökigt att få ett gammalt sotigt grenrör helt kliniskt rent före ytbehandling trots blästring, syrabad mm.

Veteranprodukters röda värmetåliga färg (Volvo BM röd) är mycket lik originalet. Den är blandad enligt rätt färgkod. Det finns andra firmor som säljer färg för samma syfte som är av nyare nyans och alldeles för \"illröd\".

Jag har använt mekonomens värmetåliga grå-svarta färg till grenröret i min 64:a. Det var dock ett NOS grenrör som jag kompletteringsmålade, har dock hållit bra. Se till att förgasaren inte läcker kring foten eller dylikt bara, det brukar ge upphov till fin färgrinning när grenröret är varmt.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Jag har för mig att värmetålig färg skall finnas på:
http://www.skevab.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag borde väl även ha nämnt att veteranprodukter har en mycket bra färg för grenröret i grå-svart nyans. Den överensstämmer iaf. med originalutseendet på 1964 års grenrör och de nyare som väl även de var gråsvarta?
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

DU TRENGER IKKE VARMETÅLI FARG PÅ BLOCK Å TOPP,DET ER IKKE SÆLI PENT HELLER,BRUK VANLI STÅLFARG,ELLER MARSKINGLASSUR.DET ER PENEST.hvor varm blir blocket????vel 100*.....
bruk ovnslakk eller sorteper på grenrøret etter blæstring.....billi å bra.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fördelen med särskild motorfärg är att vidhäftningen är grymt bra och att färgen nästan bildar en emaljliknande hårdnad yta när motorn har varmkörts ett tag. Dessutom är ju inte all färg oljeresistent. Jag har sett många motorblock som har varit ommålade men som likförbaskat ser grisiga och svårrengjorda ut. Vill man ha motorn fräsch är det bättre att satsa på riktig färg i rätt nyans.

Samtidigt, har man gjort allt riktigt så skall det inte hamna en massa olja på motorn. Möjligen lite oljedimma men inte mer. ;)
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Re: Värmetålig silver och röd färg!

Post by azze59 »

Kan rekommendera spissvärta till vedspisar för grenrör och andra heta ytor. Blir mycket snyggt. Även linolja och gasolvärmning är ett beprövat knep på hett gods. Mvh Ivan Uppsala
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Värmetålig silver och röd färg!

Post by 123GT »

Ivan, har du någon bild på linoljeresultatet (är resultatet en svart yta) och har du lust att dela med dig av proceduren...hur du gjorde ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Re: Värmetålig silver och röd färg!

Post by azze59 »

Grenröret bör blästras eller iaf. stålborstas för att få så rent som möjligt. Man köper kokt linolja som sen penslas på grenöret-efter det bränner man in oljan med gasol eller svetslåga. Man kan få göra 2-3 penslingar /bränningar innan det är klart. Resultatet blir ett svart grenrör som tål värme bra. Detta kan göras på alla heta ytor. Detta är ett gammalt beprövat trix som smeder använde förut
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Värmetålig silver och röd färg!

Post by Hasse63 »

Ett "silvertips" är CRC som har en spraybart värmerostskydd som heter Alu HiTemp. Det ska tåla 600 grader kontinuerligt och är baserat på aluminiumpigment och ska ge ett glänsande hårt skikt på metalytor typ avgasrör. Köpte flaskan för att göra mitt gjutjärnsinsug aluminiumlikt och jag tror det kommer bli bra.

Testade att lacka en 2" rörstump/slutrör till min pegg med gått resultat. Provade att exponera färgen som det står på flaskan i 200grader i en timme men så mycke blankare blev det inte av det. Det blev ännu blankare då jag tog en ren trasa och polerade lacken, det blev då mer likt den bild det är på flaskan :wink:

EDIT: LÄNK
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Värmetålig silver och röd färg!

Post by Amazonsport »

azze59 wrote:Detta är ett gammalt beprövat trix som smeder använde förut
Nej, du har lite fel här. Smeder förr gjorde inte riktigt så och inte heller nuförtiden. Ska du få nån hållbar och någorlunda bra rostskyddande effekt så ska du värma metallen först(för vanligt bonnjärn gäller rödglödgat) och sen doppa det i linolja så oljan stängs in i porerna och därmed utgör ett rostskydd.

Din metod att olja o sen värma innebär bara att du får ett lager förkolnad/bränd olja utanpå. Iofs bättre än rostig yta, men rätt ska va rätt..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Värmetålig silver och röd färg!

Post by Mats Lysekil »

Hej ! US car parts Uddevalla för ett fabrikat som heter Bill Hirch de har nyanser från silver olika grå till mattsvart, själv använde jag en grå som såg orginalig ut och den satt bra, men den kostar en del. Möjligt att de kan sända en färg karta ?
Mvh Mat
Post Reply