Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by gudu »

Rolig tråd. Kör på, med renovering och bil!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by QV »

granfot wrote:W=0.64 på hastighetsmätaren
Har för mig att den vill ha 620 eller är det 640 varv per km.
W står väll på generatorer för varvräknarutgång

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by QV »

Plåten är karros nummret brukar ligga rätt nära chassinummeret. Står i matrikeln har jag för mig.
+-50 eller +-100 kanske......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Så, nu börjar det närma sig dags för bondtrim av Raggamazonen...
R-Kam och extraktor på väg, sotningssats, nya lyftare, inkörningspasta, bultar, muttrar och skruvar fixat. B20-topp planad och lite portad i garaget och viljan till att åka brett fixad. :D

Nu gäller det bara att mekanikern har lust att hjälpa till lite i helgen. :lol:
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Så, nu sitter R-kam och trimtopp på bilen. Enda nackdelen nu är att den går som en påse skit... :/ Så nu blir det frågestund i Motor-delen av forumet... :evil:
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Hälften av problemen med trimmningen är nu avklarade. Den går rätt högt på tomgång och känns lite svag, men jag ska försöka ställa tändningen bättre så fort jag har lite garagetid.

Har även fått en löpare till Biltema, så imorgon eller så så får jag en varvräknare till bilen. Kanske inte helt nödvändigt, men jag vill gärna veta hur hårt jag plågar motorn. :)
Är det någon som har erfarenhet av biltemas billiga varvräknare? Nu förväntar jag mig inte mycket mer än att den visar ungefär var i varvtalsregistret jag befinner mig, men är det någon som bara haft problem med dom eller någon som tycker de är helt ok? (Den är ju beställd i vilket fall, är mest bara nyfiken.)
Emil
Posts: 46
Joined: Mon Jan 07, 2008 7:57 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Emil »

Kul att bilen börjar gå bra :D

Jag har biltemas 80mm som är fristående
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... rvraknare/

Har funkat för mig iaf, tror faktiskt den visar hyffsat rätt.
Emil Sundberg
Volvo Amazon 1968
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Perfekt, det är den jag beställt! :) Nu gäller det bara att den levereras också...

Nu går bilen, men den är trögstartad. Man får gnugga på startmotorn ganska länge, plus att den går ryckigt om man inte gasar. Att rulla på tomgången på 4:an är minst sagt obehagligt, men jag antar att den får lite lite soppa och att tändningen behöver ställas bättre, men det kommer nog det med. :roll:
Kilafors
Posts: 17
Joined: Thu Nov 25, 2010 5:44 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Kilafors »

Det är bara att gilla läget :D .Med R kam får du en motor som vill ha höga varv för att få rätta snurren.Det blir ingen crusingbil utan en gunghäst.För att slippa rycken får man växla ner för att få upp varven och då kommer motorn i sitt rätta element och visar sin styrka.
Av din beskrivning är det lite justeringar kvar för att få ut den ilska motorn kan ge :twisted: Det är nu det roliga blir att bemästra en gammal amazon Som "råmar" vilt när motorn får jobba (helst vintertid)

lycka till
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Hehe, jo att bemästra den är lite sport. Har rätt elaka dubbdäck på den, men vad hjälper det när motorn bara spinner på 1:an och 2:an... :lol:

Men jag får väl investera i ett bra avgassystem nu då, för orsaken till att jag inte vill ligga och vråla på trean är grannsämja och tant Blåljus. :) Just nu är den inte så pigg i varken låga eller mellanregistren, men eftersom jag fortfarande har dimma från trattarna när jag gasar och vita "puffar" från avgasröret så tror jag det är mycket en inställningsfråga. Måste bara hitta tiden till att fixa det. :/

Har ett extraktorgrenrör som jag tänkte bygga ifrån, och jag tänkte att biltemas grejjer borde funka, så nu gäller det bara att få tiden att åka dit och möjligheten att pussla ihop rätt delar. Tänkte bygga 2,5" med en ensam ljuddämpare efter bakaxeln. Någon med tankar kring det?

EDIT:
Det är klart, om man ägnar sig åt att läsa lite på forumet istället för att drömma och fantisera så inser man att ljuddämpare redan diskuteras sönder och samman. :) Det får bli ett feltema 2" system som jag slaktar till att passa på extraktorn, om ingen nu vänder sig mot det? :)
Emil
Posts: 46
Joined: Mon Jan 07, 2008 7:57 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by Emil »

Jag kör med 2tums å två dämpare på min, typ likadant som det är original, en framför och en avlång bakom axeln, har dock inte deras krök över bakaxeln då den har en tendes till att ligga på axeln vid en "liten" sänkning :mrgreen:
Men det låter faktiskt inte dåligt :D

Kör på 2tum du, tyck du att det låt för mycket med en dämpare går det ju alltid att montera en till :wink:
Emil Sundberg
Volvo Amazon 1968
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Så, nu har jag satt i de nya trattarna som jag köpte på auktionssiten. Tyvärr så glömde jag i vanlig ordning att tänka, så de var för HIF6, medan jag har HS6 i bilen, så jag fick borra nya hål i dom. Men annars blev det bra. :P
Tyvärr upptäckte jag vid monteringen att spjällaxeln på den ena gasaren är ruskigt glapp, vilket jag är rätt säker på att den inte var för några veckor sen. :/ Nåja, det blir en renovering av gasarna senare, när jag känner mig motiverad till att åka med Stromberg i några veckor.

Annars sitter det numer en original växelspaksknopp i bilen, och bara den måste väl ge en 10 - 15 hk. :lol:

Och nu, till den stora frågan.
Har flera gånger läst att om man ska åka med lyktkepsar så ska man plocka av dom vid besiktning. Varför? Jag kan inte komma på ett enda skäl till att dessa skulle vara otillåtna, men det finns säkert nån smart(?) tanke bakom det hela... :)

Jag ska försöka fixa bilder nån gång, men nu händer inte så mycket på utseendet...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by A-masen »

Granfot frågade: "Har flera gånger läst att om man ska åka med lyktkepsar så ska man plocka av dom vid besiktning?"

Förmodligen räknas dom som vassa utskjutande detaljer om olyckan skulle vara framme. Det var nog en av dom första förbudslagstiftningarna på bilsäkerhetsområdet. Om jag minns rätt, redan i slutet på 50-talet. Det fanns amerikanska bilar som hade chromade stiliserade fåglar och annat längst fram på huven. Dom fick gå ifrån det. Mercedes som inte gärna ville ändra på något som dom hade haft i decennier, fick göra en fjädrande fällbar stjärna. Jag tror äver Rolls Royce gjorde något liknande. Yttre backspeglar är sen dess fjädrande.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Nya uppdateringar då...

Nu har jag fått ett par HIF6 utan kolvar och lock, men det hade jag ju från mina HS6. Så glad i hågen så gled jag iväg till den lokala ICA-Butiken för att hämta ut dom.
Det fick bli en kortvarig lycka. Båda gasarna verkar vara för singelmontage, och även om man kan anpassa dom (gissar jag) så ser dom ganska olika ut. Det är siffror i ovankanten på dom, men dom matchar inte heller. Den ena heter AUD 3451 och den andra AUD 4444. Så nu lutar det mot att jag får skicka mina HS6:or på renovering istället. :(

Kan någon säga om dom här går att matcha och montera som ett par?

Image

Image

För övrigt så är jag numer stolt medlem i Svenska Volvo Amazonklubben. :D (Nr. 7585)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Idag på lunchen när jag skulle skjutsa en kompis på lite ärenden så hördes ett märkligt dunkade ljud från under bilen. (Kan ha hörts tidigare, jag är rätt trött på morgonen när jag ska till jobbet.) Avskrev det som att avgassystemet hoppat ur någon av gummihällorna, för dom är inte i världens bästa skick, och motorn sitter inte riktigt så still som jag skulle önska. Men på vägen hem så lät det ännu värre, så jag funderade på om jag knäckt avgassystemet och det studsade i backen eller nåt, och det var lite opassande, för imorgon behöver jag bilen en längre sträcka. Så efter att jag kommit hem så var det bara att byta om och glida ut i garaget. Och visst hade avgasröret hoppat ur en av gummihällorna, men det kändes inte som om det kunde låta så mycket bara av det. (Jag har ett hemmabyggt avgasrör, det är bockat med en sten för att komma under bakaxeln, väldigt tillfällig lösning som blivit långvarig. :oops: )
Nåja, jag passade på att kolla lite annat, putsa av rutor och lyktor och bestämde mig för att gå in och äta, men på vägen ut ur garaget så ser jag att hjulmuttrarna på ena bakhjulet ser konstiga ut. 4 av dom 5 muttrarna satt så löst att jag kunde skruva in dom några varv med bara fingrarna. :shock: Så nu funderar jag, hur kan muttrarna plötsligt lossna så pass mycket? Finns det ens en teoretisk chans att det kan hända av sig självt? En mutter, fine. Två mutrrar, ok... Tre, njae, men fyra? (Och den femte var lös den med, men inte lika lös...)
Hjälp mig nu, har det här hänt någon utan att muttrarna fått hjälp? :?
Post Reply