Värde på dragkrok till amazon?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
mbbohman
Posts: 2
Joined: Mon Mar 08, 2004 11:56 am

Värde på dragkrok till amazon?

Post by mbbohman »

Som rubriken lyder...

Skick som ny.

//Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det beror på vad det är för typ och utförande. Är det en originalkrok från Volvo är den värd mer än om det ex. är en krok från ETNA Fabrikker i norge eller så. Sedan har väl modellen viss betydelse också, hur den monteras, då vissa modeller är mer användbara än andra som är direkt värdelösa i mångas tycke. Bäst anser jag att de som skruvas i stötfångarnas fästen samt upp genom bagagegolvet på dold plats (bakom en täckplåt närmst bagagens bakkant) är, men det är väl en smaksak.

De norska dragkrokarna från ETNA Fabrikker som liknar volvos egna utförande tillverkas fortfarande och finns att köpa genom exempelvis CVI Automotive. Priset är dock hutlöst högt och helt oförsvarbart. Jag hade själv en likadan dragkrok från ETNA som jag renoverade upp (blästrade och lackerade) och sålde till ungefär 1/3 av nypriset med alla monteringsdetaljer, nya bultar osv.

Du bör ju tänka på att dragkrokar är lätta att få tag på och tämligen simpla att renovera upp till fint skick för den som är lite småsnål och girig. ;)
mbbohman
Posts: 2
Joined: Mon Mar 08, 2004 11:56 am

Post by mbbohman »

har för mig att man fäster den vinkelrätt gentemot karossen, dvs står man bakom kroken så skruvar man åt höger/vänster.

hittar ingen dragkrok på CVI... vad kostar dom där?

jag är inte ute efter att försöka tjäna storkovan på den, en kompis pappa som ska ha den till sin p1800.

//Micke
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Det låter som om det är en Volvo original krok ni pratar om här, som fästs i stötfångarnas fästen och upp genom bagagegolvet långt bak på bilen.

Men den lär inte passa till P1800 utan modifieringar...
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det finns fler modeller än originalutförandet som har samma design. Exempelvis ETNAs krok som kostar ca. 2500kr hos CVI. Ett hutlöst högt pris i mitt tycke, men det är ju upp till var och en att avgöra.

Jag är inte helt överens med CVI tyvärr. Numera har de till och med plockat bort prislistorna från sin hemsida. De skriver ingen motivering till varför, kanske för att man inte skall kunna sitta och jämföra priserna med konkurrenterna? Det verkar helt sjukt i alla fall...

Deras dragkrok fanns med i prislistan på hemsidan förr iaf. Du kan ju ringa till dem och be om en prisuppgift om du vill men jag är tämligen säker på att den hamnade någonstans mellan 2.500-2.600kr inkl. moms utan frakt inräknat.
Post Reply