Installera motorvärmare

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Installera motorvärmare

Post by brorsan »

Ska slänga i en motorvärmare innan vintern och funderar på hur det ska göras. Hur får man t.ex. enklast ur frostpluggen? Måste grenröret skruvas bort (så jag vet om jag behöver en ny packning). Tips uppskattas! :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Installera motorvärmare

Post by A-masen »

Det beror nog på var värmaren är avsedd att sitta? Jag vill minnas att det skiljer mellan dom olika fabrikaten, men den senaste jag monterade (många år sedan) gick bra utan några större demonteringar av grenrör eller annat. Om jag inte minns fel, så var det den som säljs som Volvo Original. (Det är naturligtvis ett annat fabrikat, men säljs i Volvos namn).
Som sista utväg om allt verkar hopplöst och omöjligt, väljer man en slangvärmare på undre kylarslangen. Den har lite rykte om att inte vara fullt så effektiv som en blockvärmare, men värmer gör den, garanterat. Jag har haft bilar av annat fabrikat där utrymme för blockvärmare inte fanns i konstruktörernas vildaste fantasi. Då var det slangvärmare som gällde. Även dom motorerna blev varma.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Installera motorvärmare

Post by Arne »

De flesta motorvärmarna monteras i den bakersta frostpluggen. Att ta loss en frostplugg gör man enklast genom att borra eller slå ett hål mitt i frostpluggen och sedan ta en kraftig skruvmejsel och bända loss pluggen. Skaffa motorvärmaren först så du ser i vilken frostplugg den ska monteras.
AVG
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Installera motorvärmare

Post by brorsan »

Har installerat värmaren nu och det hela tog c:a 45 minuter inklusive lufting. Var faktiskt väldigt enkelt, borrde hål i bakre pluggen, stack in en mejsel i hålet och bände tills den hoppade ur och sen var det bara att bulta dit väremaren :) Inga konstigheter eller strul, blev lite förvånad faktiskt över hur smidigt det gick :wink:
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
säckpippan
Posts: 33
Joined: Sat Nov 14, 2009 10:44 pm
Location: Karlstad

Re: Installera motorvärmare

Post by säckpippan »

Mycket intressant tråd detta då även jag vill ha motorvärmare för lättare start:)

Jag har en B18 A modell 64a

innsticksvärmare ska jag ha.. diameter på plugg? längd på värmare? jag monterar endast en sådan på blocket.

Mvh Gunnar
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Installera motorvärmare

Post by brorsan »

Har tyvärr inga mått, men jag kan ta en bild på hur min sitter! Jag köpte en Calix-värmare då jag redan hade frontintag, grenkotakter osv av modell Calix liggandes...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
säckpippan
Posts: 33
Joined: Sat Nov 14, 2009 10:44 pm
Location: Karlstad

Re: Installera motorvärmare

Post by säckpippan »

Superchysst brorsan:)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Installera motorvärmare

Post by A-masen »

Grundkonceptet för insticksvärmare är att dom är skräddarsydda för varje specifik motormodell, och då passar dom till den motor dom är avsedda för. Så några mått etc. etc. behöver man inte. Möjligen till kabeldragning, eller rättare sagt anvisningar om kabelväg och genomföringar, om man skall ha kupevärmaruttag. Tänk på att det krävs kabel i metallhölje, duschslang.

Skulle man av någon anledning inte kunna montera en insticksvärmare (det fanns sådana bilar förr också) så var det slangvärmare som gällde. Alltså på den nedre kylarslangen. Dom värmarna har en lite "lågstämpelstatus", men det är betydligt överdrivet. Jag har haft bilar (Peuguot) med slangvärmare och det fungerar också.
Många av dagens bilar har så mycket hightech och kringutrustning på motorn så konstruktörerna har förbisett behovet av plats för insticksvärmare, (bl.a. vissa Volvo :oops: ) så där är också slangvärmare ett gott alternativ.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Installera motorvärmare

Post by brorsan »

Man kan väl säga att doppvärmaren är bäst, slangvärmare (placerad på rätt ställe, MYCKET viktigt) kommer på en nära andra plats och blockvärmare (som på vissa nyare Volvon) på en avlägsen tredje plats. Blockvärmare är alltså värmare som du bultar fast utanpå blocket och dessa är verkligen inget vidare...

Förstår inte heller vad du vill med måtten till säckpipan, en modellspecifik värmare är ju ett måste, men det kanske du redan visste... :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Installera motorvärmare

Post by A-masen »

Jag kommer med en komplettering på motorvärmare. "Vi" räknade ju upp några modeller i tråden på möjliga värmare. Den finns en typ till som jag just blev påmind om på ett annat forum.

Det finns elvärmare som sitter i en egen liten burk, stor som en ölburk ungefär, och som har slanganslutning till motorn. Den modellen är främst tänkt för traktorer och entreprenadmaskiner etc. etc. Men passar lika bra till personbilar. Några har inbyggd cirkulationspump, andra är utan pump, men det går att slangmontera om man vill det. Sådana pumpar finns.

Nu är detta ett Amazonforum och en så bra och genomtänkt bil har naturligtvis plats för en genomtäkt och lättmonterad insticksvärmare, men ibland finns det ju andra bilar där det kan verka hopplöst att få plats med en värmare. Då är en sådan separat sittande burk ett alternativ.

Lite överkurs. Vill man isolera slangar till just en sådan här burkvärmare om slangarna råkar bli lite längre, så är ett välkänt material Armaflex. Det är som en sorts skumgummi för just isolering, men vulkar när det har suttit en tid och formar sig t.ex. om det är en lätt böj på slangen.
Post Reply