Brukis kombin -65

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Brukis kombin -65

Post by Hasse63 »

Värme är alltid bra men passa det som inte tål värme. Går även att med 2-3 välriktade hårda slag på spindelleden där kulleden går igenom med en slägghammare.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: Brukis kombin -65

Post by Lången »

Jag hade tok mycke spänn på kuledavdragaren samtidigt som jag smällde på med slägga, men den sitter som berget :shock: Ska köpa nytt bättre verktyg och prova att värma skrotet så får vi se om det vill lossna.
Motorer utan turbo suger
perza
Posts: 14
Joined: Sun May 07, 2006 8:08 am

Re: Brukis kombin -65

Post by perza »

Tips..

Var kulleden slut eller varför öppnar du inte bara bulttar som håller fast kulleden i bärarmen för att bytta fjädrar och har du provat att korta av Gummibuffert vid nedre länkarmen, funkade allafal för mej med åk komfort när man får lite mer frigång vid fjärringen.
Kolla också att Lagerhållare i kardan är i skick, att den inte slår i därför där bak, min amazon ser lika låg ut och jag har inga sådana problem alls som du har.

Behöver du lyfta hela motoren, eller räcker de bara att lytta den lite till höger med några brickor under den andra motor kudden.? eller byt till mega squirt så kan du justera motor inne i kupén.. :wink:

Det är nu fränt med låg farmaren...
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Brukis kombin -65

Post by Blomquist »

Jag antar att du gjort detta:
Demontera stötdämparen och se till att ha bilen upp-pallad på annan punkt än länkarmen.
Då hjälper ju fjädern till att trycka på. Använd en kulledsavdragare av gaffeltyp och slägga. Sabbar gummit
med garanti, men lossar gör det. Som ett kanonskott.
210 -64, 223 -68
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: Brukis kombin -65

Post by Lången »

Har gjort exakt så som du skriver och andvänt ett sånt verktyg. Lossnar INTE.
Motorer utan turbo suger
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Brukis kombin -65

Post by JonR »

Jag värmde jämt kulleder för att få loss dom, fram till en dag på jobbet då en "exploderade", vart ett fint märke i taket(5meter i takhöjd) av själva kulan och gissa om det sjöng i öronen efter smällen! Jag skulle inte vilja veta vad som hänt om man fått den i pannan!(hade en bärarm med en spidelled satt i skruvstycket och eldade på med gassvets) Efter det så vart man aningen mer försiktigt! :) Trodde aldrig att en kulled kunde skjuta med sådan kraft som den gjorde!

Ett annat tips är att slå på godset som den konade delen av kulleden sitter i, gärna med två släggor från vardera håll så man slår ihop dom samtidigt, då svarar det bra och det får materialet att röra sig, har alltid lyckats lossa vrånga kulleder på det sättet så prova och se om det kan hjälpa!

Mvh/Jon
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: Brukis kombin -65

Post by Lången »

Buhu snyft, krockade lite lätt med amman idag :( körde in i framförvarande bil, fick inte stopp, de var snorhalt. Tryckte in högerframskärm lite grann, gick sakta så skadorna vart inte så stora. Lyktan, stötfångare och blinkersglas klarade sig. Lyktan klarade sig pga att plastpottan gav vika och att det var rätt mycket rost runt lyktan så den åkte in i skärmen och klarade sig :) inte alltid negativt med rost! Har riktat till skärmen så den ser hyffsad ut men tror inte den är värd att lägga ner så mycket energi på pga av rosten, så de blir till att leta sig en bättre begagnad att skruva dit.
Motorer utan turbo suger
Post Reply