Borra B20 till B21

Moderatorer
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Borra B20 till B21

Post by Vanheden »

Vad är det för kolvar man använder för att borra ett B20 block till B21
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Borra B20 till B21

Post by Gunnar S »

Vanheden wrote:Vad är det för kolvar man använder för att borra ett B20 block till B21
Man använder en speciell borr till att borra. Kolvar sitter ihop med vevaxeln och far upp o ner i en faslig fart, när man gasar. Lär ska vara en stake eller flera inblandade också...
:wink:
Testa B21 kolvar. Ex. vis b21 E - har jag läst nånstans, ska fungera.
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Borra B20 till B21

Post by Vanheden »

Jag har hört ett rykte om att B21 kolvar har en annan diameter på kolvbulten än B20 vevstakarna har, stämmer det så faller det ju på sin rimlighet.
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Borra B20 till B21

Post by Gunnar S »

Åttabultad vev och m-stakar är det som gäller. 24 mm bult på kolven.

"B20A/B/E kolvarna - gjutna, plana, 88.96mm borr, 24mm kolvbult.
B21A/E sugkolvarna - gjutna, plana, 92mm borr, 24mm kolvbult"

Källa: http://powerx3m.se/filez/motor.html

I tidigare b18 satt det 22mm kolvbult och då misstämmer det hela.
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Borra B20 till B21

Post by 123GT »

Hej !

Nyfiken...av vilken anledning vill du borra och öka volymen till B21 ?

Hittade detta på nätet :
Sammanfattning:
Alla B18 och B20 vevar passar i alla B18 och B20 block. Tidiga B21 vevar med lös nos passar också i B18 och B20 block
(man tar då nosen från en B20 vev).
6-bultade vevstakar passar inte på 8-bultad vev och 8-bultade stakar passar inte på 6-bultade vevar
B21-23 stakar passar på 8-bultad vev oavsett om den är B20 eller B21-23.

6-bultade stakar har 22 mm kolvbult
8-bultade vevar har 24 mm kolvbult
6-bultade stakar kan brotchas upp i lilländan så 24 mm kolvbult passar (bussningen försvinner)

8-bultade B20 stakar anses klena och mjuka och bör kanske undvikas
8-bultade så kallade M-stakar (sitter i vissa B21 och B23 men absolut inte i alla) är mycket kraftiga och kan användas. Är märkta med ett M
6-bultade stakar anses generellt lätta och starka, detta gäller både B20 6-bultstaken och B18 så kallade Bofors-stake.
Boforsstaken anses något sämre pga skarpa hörn men håller generellt sett bra.

Samma ramlager oavsett om block och vev är 6-eller 8-bultat.
Olika vevstakslager för 6- och 8-bultade vevar.
Källa : http://140.forum.bilia.se/viewtopic.php ... 43&start=0
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Håller du med ... Gunnar S ?

/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Borra B20 till B21

Post by Gunnar S »

Jo, det ser väl rätt ut.
Som du citerar: "6-bultade stakar kan brotchas upp i lilländan så 24 mm kolvbult passar (bussningen försvinner)" Fast jag skulle nog inte våga göra så, även om andra gjort det. Byte av vev till 8 bult, alt. använda en nyare b20 vid eventuella borrningsexperiment, är vad jag föredrar.

Annars verkar det finnas lika många åsikter i dessa ämnen som det finns besökare på diverse forum på nätet. Ord som: "Anses", "lär", "kanske" och "kan antas" är ovanligt ofta förekommande. Men den där sammanfattningen ser helt ok ut.
Den är ju dessutom publicerad på ett annat bekant forum...
:wink:
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Borra B20 till B21

Post by Hasse63 »

Sammanfattningen är skriven av TVR och det skrev han på detta forum för en tid sen och den stämmer.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Borra B20 till B21

Post by Vanheden »

Ok, då har jag fått matnyttig information.
Det betyder att jag borrar B20 ÖD istället.
Är max ÖD 0,040"
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Borra B20 till B21

Post by QV »

nej det finns 6 ÖD. Se bara till att du får tag på kolvar OCH ringar till dessa.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Borra B20 till B21

Post by J.LUNDIN »

Ett bra och generellt tips är att alltid införskaffa kolvar och lämpliga ringar innan man borrar blocket, annars kan man stå där med fel mått i slutändan... :D Det här är tyvärr vanligare än man kan tro.. :D
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Borra B20 till B21

Post by QV »

Jag köpte kolvar till mitt block. Fann 4:de ÖD kolvar riktigt billigt (NOS) på SVIS. Eftersom jag (nog) inte kommer att slita ut motorn så tog jag valet att borra blocket med dessa kolvar som mått.
Efter borrningen skulle jag beställa ringar. Det vissade sig rätt snart att det inte fanns att få tag på till rimligt pris. Att specialbeställa ringar skulle ta bort all vinst med att använda dessa billiga kolvar. Nu hade jag flyt och fann ringar till 4:de ÖD på andra marknaden jag besökte just för att jaga ringar. (desutom billigt)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Borra B20 till B21

Post by A-masen »

En par frågor från en som aldrig har borrat något block.
Om man behöver borra om ett block, så vänder man väl sig till en motorrenoveringsfirma? Får man inte allt i en paketlösning då, nyborrat block, nya kompletta kolvar i rätt dimension med tillbehör etc. etc?

Ligger det förtjänst i att köpa delar från olika leverantörer och försöka kombinera allt själv?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Borra B20 till B21

Post by QV »

Om jag hittar kolvar (NOS) för någon hundring st så kan aldrig en motorrenoveringsfirma matcha det priset. Men jag har faktiskt aldrig funderat i någon paketlösning,
för då kan man lika gärna köpa en motor "helt färdig" med allt monterat och klart.

I mitt fall så började det med en renovering av toppen (samt blyfri konvertering). Sedan vart det ny Akam ny olje och vattenpump, packningar. Sedan hittade jag kolvar och då vart borrning aktuellt.... Jag hade ju planer på rullande renovering men eftersom jag inte hade gjort någon beskrivning över hur bilen skulle bli färdig så gick renoveringen överstyr.......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Borra B20 till B21

Post by Amazonsport »

Klart man kan lämna iväg motorn o få tillbaka den nyborrad med nya kolvar monterade o sen själv plocka ihop resten. Kan bli billigare än att själv köpa kolvar o ringar löst också. O man vet att man har rätt kolvar i..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Borra B20 till B21

Post by QV »

Varje (seriös) motorborrningsfirma kräver att få med en kolv att måta på...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply