Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Sticka igenom... då åker ju den inre skärmen med och det villa jag inte. Jag gör nog som du Amazonsport och kapar först den nya så att den blir "lagom". Sen rita och kapa bort den gamla kant i kant. Sedan försiktigt slipa, slipa, slipa tills den passar perfekt med knappt 1 mm övermått. Kyla blir viktigt klart. Bra tips med luft då :) Tänkte först ha en blöt trasa men då blir det ju vatten som kanske stör? Lite sugen på att göra detta i eftermiddag 8)
//Uffe
Amazon 1957
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by LABBE »

fan Uffe, jag blir impad av dig aldrig svetsat, hmmm. ser ju helt ok ut. det här grejar du kanon. å som någon sa kyl med tryckluft. inga blöta trasor!!!
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Då har jag kommit en bit till...

Nästan klar med den bakre biten på den inre tröskellådan
Image

Tillpassade den yttre tröskelplåten med dörrarna i
Image

Punktat dit tröskellådan. Skönt att få detta på plats :)
Image

Kapat till, kapat ur, passat till och punktat skärmkanten. Blev faktiskt kanonbra, om jag får säga det själv 8)
Image

Image

Börjat slipa
Image
Amazon 1957
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazonsport »

Jag blir så sugen på att svetsa lite när jag ser dina bilder, (men det är ju aldrig lika kul när man väl ligger under bilen, skitig, frusen, och får svetsloppor innanför kläderna eller i hårbotten... Usch..) Men du ligger då inte på latsidan iaf. Skulle bilen vara klar till sommarn? Snabbt o snyggt jobbat som vanligt Uffe.. :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Eiler »

Fan vad bra det blir Uffe, har du jobbat på en plåtverkstad eller. :D
Målade du inre tröskel med något före du nästade fast den yttre?
Grattis till ett mycket bra jobb.

//Eiler
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack tack tack :) :P

Du är välkommen ut i garaget Amazonsport, om abstinensen blir för stor. Jag fick för övrigt köra och byta gasflaskan redan idag.

Joda Eiler, jag körde zinkspray men HÖG halt zink som förenar sig bra med stål. Sedan har jag hålrumsvätska och underredsmassor, av olika slag, i högsta hugg. Det har rostat klart i dessa delarna 8)

Nu väntar jag på en leverans från VP med lite nya goa plåtar som skall på asap.
//Uffe
Amazon 1957
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by sotarn »

Ett tips som jag såg på youtube Gundes svans svetskurs. Han använde en slags kylpasta för svetsning,bara att kleta på så skall risken för att plåten slår sig minskas. Ta o kolla själva på youtube (han svetsar bla på en amazon :) ) . MVH Sotarn
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

sotarn wrote:Ett tips som jag såg på youtube Gundes svans svetskurs. Han använde en slags kylpasta för svetsning,bara att kleta på så skall risken för att plåten slår sig minskas. Ta o kolla själva på youtube (kan svetsar bla på en amazon :) ) . MVH Sotarn
Jag har faktiskt också sett detta på Gundes svetskurs. Jag tyckte för min del att det såg ganska kletigt och jobbigt ut, även om det kyler. Jag blåser på med tryckluft och hoppas på det bästa. Tack ändå för tipset Sotarn :)
//U
Amazon 1957
Peter Widell
Posts: 209
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
Location: Upplands väsby

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Peter Widell »

Uffe wrote:
sotarn wrote:Ett tips som jag såg på youtube Gundes svans svetskurs. Han använde en slags kylpasta för svetsning,bara att kleta på så skall risken för att plåten slår sig minskas. Ta o kolla själva på youtube (kan svetsar bla på en amazon :) ) . MVH Sotarn
Jag har faktiskt också sett detta på Gundes svetskurs. Jag tyckte för min del att det såg ganska kletigt och jobbigt ut, även om det kyler. Jag blåser på med tryckluft och hoppas på det bästa. Tack ändå för tipset Sotarn :)
//U
Det funkar lika bra att manvända tryckluft.
Du har hunnit en bra bit med bilen.
Svetsarna ser mycket bra ut.
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by PeterB »

Nu när jag är utan amazon så 'är jag in ändå då och då för att kolla runt på forumet, och en stor orsak att kolla lite oftare är den här tråden.
När de första bilderna började droppa in på rosten blev jag lite bedrövad, tyckte synd om dig, men jag inser nu att det behöver jag inte göra! Fort går det också.
Det inspirerar... keep up the good work!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazon »

Kul projekt! Tidiga Amazoner är roliga att pyssla med då de har så mycket udda delar. Skulle du tröttna på rostlagningen eller behöva hjälp med en viss detalj så finns det en duktig snubbe en bit utanför Borås som fixar precis allt med mycket bra resultat. Han kan svetsa upp din Amazon så den blir i samma skick som då den var ny bara man pröjsar för det. Fast det kanske är roligare att göra jobbet själv :)

http://www.borgstenasmide.se/index.php?sida=5
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Ju längre projektet går (inne i huvudet) ju mer är tankarna kring att göra ALLT själv. Det är ju DET som är grejen... för mig i alla fall. Jag har redan tänkt på... att dra ut den färdigsvetsade, grovspacklade och underredsbehandlade Skrindan en tidig vårdag (2011 8) ) med solen i ryggen och slipmaskinen i näven och slipa den fullständigt plåtren. Sen skall den in i garaget igen och grundas och finspacklas. SEN skall den skickas till lackverkstaden, då det aldrig blir som jag vill även om jag tycker det är skitkul och jag är hygglig på att lacka. Utan lackbox/utsug blir det skit speciellt i ett skitigt garage. Men men, det är då det...
//Uffe

Putsade lite prylar framför TV'n ikväll. Imorgon lkväll kanske jag ger mig på bakluckan och ser om den är räddningsbar eller inte.
PeterB! Tyck aldrig synd om mig. Den man som har en (eller flera) Amazon i garaget är det ALDRIG synd om :P
Amazon 1957
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Rekordabilly »

Snyggt jobbat Uffe, fan nu blev jag nästan sugen på att köpa en Amazon igen, så jäkla snyggt med röd och vit klassiskt!
Keep up the good work! 8)
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by QV »

Uffe wrote:Utan lackbox/utsug blir det skit speciellt i ett skitigt garage. //Uffe
Du får kolla min någongång, En "klassisk" utomhuslack.....

Pratade med en Tysk på sommarträffen i Älmhult som berömde mig för den fina lacken som han tycket skilde sig från resten. När jag påstog att jag lackat bilen utomhus så skakade han på huvet och gick sin väg.....

med en 50-100 timmar slipning/polering efter garaglackering blir lacken rätt OK

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Rekordabilly »

jag lackade min Opel också utomhus och som du sa efter enhelvetes massa timmar med slipning och polering blev det riktigt bra fick samma kommentarer när folk tittade på min bil näää inte har du lackat den själv utomhus....... :lol:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Post Reply