Min Amazon 1967, Nya bilder nu längre ner

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Min Amazon 1967, Nya bilder nu längre ner

Post by johannes0506 »

Här lägger jag upp lite bilder på min 67a som jag renoverat och den börjar bli klar för vägarna nu! Blanka papper på första försöket!! Har varit avställd så länge jag levt har jag för mig ( Snart 20 år )
Den ska ju bli i stort sett en orginalbil, fast tvåfärgad vill jag ha för det äldre utseendet, vit med svart tak, motor är heller inget som kommer vara orginal säkerligen, har även äldre fälgar ( dom släta utan hål ). Och småsaker som helröda bakljus m.m plus extralysen innanför grillen.. / Johannes

Så såg det ut när jag hämtat den
Image

Uploaded with ImageShack.us

Image
Image

golvet var så friskt så man blev riktigt positivt förvånad, lagat på nått ställe men bra gjort..
Image

Image
Image
Image

Innerskärmar,trösklar,golv,sandplåtar,skärmkanter m.m var lagat på verkstad hos nån tidigare ägare sista åren, så jag har rostlagat dörrar och framskärmar och frontplåt stort sett bara.

Image
Image

Här har jag lyft bort motorn och framvagn och gjort iordning

Image
Image
Image
Image
Image


Slipat,tagit bort rost,spacklat,grundat, bytt batterilåda,underredsbehandlat m.m

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Farsan hade en motor ståendes, en b20, som inte gått många mil efter att han bytt kolvar,vev o ramlager, oljepump m.m.. Så jag bytte resten av packningarna,tänddelar och sådant! Ny koppling, plus hydraliken till kopplingen köpte jag ny. Hängde dit ett nytt 2" sportavgassystem.

Image
Image
Image

Bromsarna har krånglat förstås men tillslut blev det bra, ny huvudbromscylinder,hjulcylindrar,bromsklossar, bromsrör och slangar!
Image

Inredningen som satt i bilen vid köp var helt okej så har endast tvättat, golvgummimattan gick inte rädda men har gjort en vanlig golvmatta i "tyg" . Mycket fint innertak!
Image
Image

Stoppat i bälte bak ifrån 740, även fram inom nån vecka.
Image

Köpte nya vinter däck, 165 65 15 tror jag de va!
Image

Har förstås slipat och spacklat i mängder av timmar men här är lackbilderna på en gång
Image
Image
Image

Jag grundlackade med epoxi grund
Image

Sen var det dags för besiktning och det blev med bara grunden på, och blanka papper på första försöket!! Har varit avställd så länge jag levt har jag för mig ( Snart 20 år )

Image
Image

Sedan en grund till och fix utav det som behövdes, och sedan slutlacken som även den jag testade att lägga själv, blev helt ok brukslack.

Image

Taket blir svart sen, längre har jag inte kommit med arbetet, men besiktat och lackat nu iallafall efter två år i garaget!! / Johannes
Last edited by johannes0506 on Tue Jan 18, 2011 2:24 pm, edited 1 time in total.
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Min Amazon 1967, börjar bli klar

Post by ammakillen »

snyggt jobb :D ännu en amma väckt från dvalan,fint blev de med :)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Min Amazon 1967, börjar bli klar

Post by johannes0506 »

Tack så mycket , yes helt klart dom behövs återuppväckas och tas i bruk igen :) !
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Min Amazon 1967, börjar bli klar

Post by Martin G »

Snyggt jobbat! kul att se!
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Min Amazon 1967, börjar bli klar

Post by benge57 »

Snyggt jobbat.Alltid lika roligt att se ett objekt få nytt liv.http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/pos ... 13&t=10394#
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Min Amazon 1967, börjar bli klar

Post by 123GT »

Vackert...rasande tempo i bildserien...hur länge har du hållt på med bilen !? Ser gööör bra ut ! :lol:
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Min Amazon 1967, börjar bli klar

Post by johannes0506 »

Tackar för dom trevliga kommentarena, jag köpte den för snart 2 år sen, så projektet har stått lite stilla under omgångar, under sommrarna tex... Ska strax lägga upp bilder på ihopmonterad nylackad tänkte jag :)
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Min Amazon 1967, Nya bilder nu längre ner

Post by johannes0506 »

Här är lite mer bilder nu när monterat ihop lite!

Image
Image
Image
Post Reply