Indikeringslampa od

Moderatorer
Post Reply
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Indikeringslampa od

Post by Jungletime »

Var får man tag i glödlampan till OD-indikeringen. I sockeln jag har saknas gänga och "piggspår". Alltså den skall bara tryckas in.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Indikeringslampa od

Post by Fredrik Lofter »

Jag började svara på detta inlägg med tron om att det var OD-lampan du sökte och först när jag skrivit svaret klart insåg jag att du egentligen frågade efter själva glödlampan. Så kan det gå när klockan är för lite på morgonen... En titt i tillägget till instruktionsboken för 123GT (finns på volvoamazonpictures.se) ger att lampan är på 2W och har fattningen BA9s, så: typ Clas Ohlson.

Jag låter svaret på frågan du inte ställde stå kvar (jag har ju redan gjort mig besväret...) så kanske det kan vara till glädje för någon annan:

Ett bra tips som många missar är att identiskt samma lampa som Volvo använde i Volvo Amazon för överväxeln också användes av Volvo Penta och är väldigt vanlig på samtida instrumenttavlor för båtar med Volvo Penta motorer. Penta använde flera olika färger, men det är alltså röd som är intressant här. Samma lampa som säljs för dyra pengar i bilkretsar kan du alltså få tag på för en spottstyver i båtkretsar.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Indikeringslampa od

Post by Jungletime »

Köpte en BA9s men den är för grov. Sockeln är av svart plast eller bakelit med en inre diameter på knappt 7mm.
Skrev fel i första inlägget angående det jag kallar piggspår. Där är det sådana. Och dessa piggar bör sitta rätt högt på lampfoten av innanmätet att döma. I Biltema katalogen finns en lampa med beteckningen BA7s kan det vara en som skulle passa??
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Indikeringslampa od

Post by QV »

här ha du storleken på en ba7s https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =33-450-08

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply