dålig laddning?

Moderatorer
Post Reply
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

dålig laddning?

Post by mlindblom »

Halloj

Har en amazon 1970 B20 motor. Verkar som generatorn laddar dåligt.

På tomgång lyser helljus, instrumentbelysning etc, men något svagt

när man gasar till blir det mer liv i alla lampor..

Är det normalt att den laddar så dåligt på tomgång (alternativt laddar för mycket vid gaspådrag?)? Hur mycket är normalt att ljus etc "fladdrar" vid gaspådrag (min för amazon)?

//Marcus
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: dålig laddning?

Post by QV »

Att det blir starkare ljus vid gaspådrag är rätt normalt.

För att svara på frågan om spänningen behöver du tillgång till en voltmätare. så man kan jaga spänningsfall.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: dålig laddning?

Post by granfot »

Jag har precis samma "problem" som dig, plus att min laddningslampa lyser lite svagt när jag kör på högre varv. (Antar att generatorn laddar lite mer än vad den borde, men så länge som lampan inte lyser alldeles för mycket tar jag det med ro.)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: dålig laddning?

Post by QV »

Att laddlampan lyser på en Amazon kan betyda "inget" eller att den laddar dåligt.

Om en generator "laddar mer än den borde" tänder ingen laddlampa i min värld. Mer byder väll högre spänning och det får batterier att koka samt lamper att lysa starkare (lyser laddlampan starkare kan det bero på trasig generator). I de allra flesta fall beror laddlampans lysande på säkringsdosan och i dessa fall påverkas inte laddningen. Men för att veta måste man mäta....


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: dålig laddning?

Post by granfot »

Haha, och jag som var så nöjd med min teori... :/ Det som jag tycker är konstigt i det här fallet är ju att lampan inte lyser på tomgång, även om jag har både ljus och fläkten igång, däremot på högre varv med samma förbrukare på.

Nåja, jag får ta tag i att mäta upp det där framåt vårkanten, just nu är det maskinella göromål på listan.
Post Reply