Gullbergs 64:a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

här kommer en uppdajt, folks!

Uppfräschning utav den sunkiga frontplåten, den vart bucklig, men fri front rost.
Image

Sen så blev det att laga ihop de där trösklarna som vart risiga och vad jag fick se tidigare upplagade baktill. Kapade bort den gamla lagningen som bestod utav spackelnät? och spackelkaka. Detta ersatte jag mot bockat bit plåt och MOOARR spackel, kan åtminstånde fota till trösklarna utan att fastna med foten.

Image
Image
Image
De var de bilderna, får låta bli att visa mer då jag redan är på väg att skämma ut mig på den här tråden. Saken är att nu håller trösklarna ihop ett antal säsonger till, å en hel del åt om den inte körs på vintern. När det sen är dags att fixa trösklar så blir det ett par helt nya. Då byter man även den där förbaskade frontplåten också.

Fick bättre garageplats också, mindre men bättre ljus och ingen ständig översvämning.
Image
Man kan även få en liten hint över mitt kommande projekt när amazonen är klar.:rolleyes:
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by tubbe »

Hej på dej Mr Y.
Tyckte jag kände igen bilen, men ville inte skriva förrän jag hade kollat på "det andra" forumet.
Här har det hänt grejer. Kul o få se vad du gör med kärran.
Jasså du penslade du oxo, ja det blir ju finemang.


Till de som frågat om lackfärger kan jag ge lite köpråd ang Biltemas lackfärger.
Nu pratar jag om de enkomponents lackfärger de har på byggavdelningen.
De bytte leverantör under 2009 tror jag det var.
Den färgen de hade innan var högblank men svårstruken, trög och odryg samtidigt.
Deras nya färg är något av det bästa man kan köpa, fyllig och lättstruken.
Bättre än alla konkurrenternas färger som kostar mångdubbelt mera.
Det är bara ETT MEN, den kallas BLANK av Biltema, (blankhet 70) men jag vill kalla den halvblank.
Så ni är medvetna om detta. Blir en blandning av blankt och matt när man målar med den.
Jag har testat denna färg i verkligt utsatta miljöer och den kan varmt rekomenderas.
Min amazon lackade jag däremot med Jotuns Bengalack. Den är högblank (90) och blir faktiskt
mer lik gammaldags lack. Eftersom de kan bryta till exakt nyans som man har på bilen,
så sticker de omlackade fälten inte ut så mkt som om man lackar med modern billack.
Den skriker på något sätt ut att bilen är OMLACKAD!
Ingen trodde att jag hade lackat om amazonen, alla trodde det var originallack.
Så vill ni inte lägga en profflack för 20papp så pensla istället. Det viktigaste är DYRA penslar. (och visst handlag)
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

tubbe wrote:Hej på dej Mr Y.
Tyckte jag kände igen bilen, men ville inte skriva förrän jag hade kollat på "det andra" forumet.
Här har det hänt grejer. Kul o få se vad du gör med kärran.
Jasså du penslade du oxo, ja det blir ju finemang.


Till de som frågat om lackfärger kan jag ge lite köpråd ang Biltemas lackfärger.
Nu pratar jag om de enkomponents lackfärger de har på byggavdelningen.
De bytte leverantör under 2009 tror jag det var.
Den färgen de hade innan var högblank men svårstruken, trög och odryg samtidigt.
Deras nya färg är något av det bästa man kan köpa, fyllig och lättstruken.
Bättre än alla konkurrenternas färger som kostar mångdubbelt mera.
Det är bara ETT MEN, den kallas BLANK av Biltema, (blankhet 70) men jag vill kalla den halvblank.
Så ni är medvetna om detta. Blir en blandning av blankt och matt när man målar med den.
Jag har testat denna färg i verkligt utsatta miljöer och den kan varmt rekomenderas.
Min amazon lackade jag däremot med Jotuns Bengalack. Den är högblank (90) och blir faktiskt
mer lik gammaldags lack. Eftersom de kan bryta till exakt nyans som man har på bilen,
så sticker de omlackade fälten inte ut så mkt som om man lackar med modern billack.
Den skriker på något sätt ut att bilen är OMLACKAD!
Ingen trodde att jag hade lackat om amazonen, alla trodde det var originallack.
Så vill ni inte lägga en profflack för 20papp så pensla istället. Det viktigaste är DYRA penslar. (och visst handlag)
Jag kör ju en eldriven jäkla färgspruta, resultatet blir att den spottar ut färgen och resultatet tycks påminna om rollning, sedan blir det nog att ta grovrubbing(finfint sandpapper) och jobba till en släthet.

Det är exakt den där biltemas bygglackfärg som jag använder, skitbra.. det var samma jag använde förra gången jag penslade på för ett årsen.
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by tubbe »

jasså du har oxo skaffat pv! kul!
vad är tidsplanen för raggazonen? får du ut den i sommar?
hade vart kul om vi kunde paradera med gamlingarna ihop vid Eriksberg.
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

tubbe wrote:jasså du har oxo skaffat pv! kul!
vad är tidsplanen för raggazonen? får du ut den i sommar?
hade vart kul om vi kunde paradera med gamlingarna ihop vid Eriksberg.
Amazonen blir klar lagom till våren, typ väldigt snart.

Pv:n är ett långtidsprojekt och lär bli klar lagom till nästa sommarsäsong.
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

gullberg86 wrote:
tubbe wrote:jasså du har oxo skaffat pv! kul!
vad är tidsplanen för raggazonen? får du ut den i sommar?
hade vart kul om vi kunde paradera med gamlingarna ihop vid Eriksberg.
Amazonen blir klar lagom till våren, typ väldigt snart.

Pv:n är ett långtidsprojekt och lär bli klar lagom till nästa sommarsäsong. I skrivandets stund helt orörd, då den får fint vänta på sin tur innan amazonen är klar.
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by tubbe »

KUL! då får vi tajma in Eriksberg fram i vår.
Skoj att du fått tag på en orörd pv, som inte varit sönderstylad.
Samma sak med min, helt orörd.
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

tubbe wrote:KUL! då får vi tajma in Eriksberg fram i vår.
Skoj att du fått tag på en orörd pv, som inte varit sönderstylad.
Samma sak med min, helt orörd.
Sprutlackerade med dålig spruta.. Skall slipa ner skiten och rolla över den sen.. nu har min motivation att göra något seriöst totalt försvunnit. Det blir rollning och bonntrimning tills skiten fått nog. Använda bilen som klotterplank i att lära mig pinstripa.. å rolla över med ny färg inför varje säsong.
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by tubbe »

gullberg86 wrote:
tubbe wrote:KUL! då får vi tajma in Eriksberg fram i vår.
Skoj att du fått tag på en orörd pv, som inte varit sönderstylad.
Samma sak med min, helt orörd.
Sprutlackerade med dålig spruta.. Skall slipa ner skiten och rolla över den sen.. nu har min motivation att göra något seriöst totalt försvunnit. Det blir rollning och bonntrimning tills skiten fått nog. Använda bilen som klotterplank i att lära mig pinstripa.. å rolla över med ny färg inför varje säsong.
inte ge upp så lätt, bara ta en paus några dagar och bita ihop så skall du se att det går vägen.
lägg en bra lack med en gång. blir ju inte vare sig jobbigare eller dyrare.
Post Reply