Gammal VS ny bensinpump

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Gammal VS ny bensinpump

Post by Vanheden »

Vet någon om denna nyare http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... cka-460678 bensinpump ger mer bensin än den äldre med glaslock?
Jag funderar på om denna nyare ger med bränslemängd då man skall ha dubbla förgasare.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by horgalaten »

<Hejsan.....

>>>>Det kan jag aldrig tänka mig att den gör. Bränslemängden som sprutas in i förgasaren ställs ju på förgasaren.....

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by Vanheden »

horgalaten wrote:<Hejsan.....

>>>>Det kan jag aldrig tänka mig att den gör. Bränslemängden som sprutas in i förgasaren ställs ju på förgasaren.....

Mvh Jörgen
Nu är det ju så att bränslepumpen skall klara mängden till två förgasare, jag vet inte om den gamla pumpen med glaslock satt på någon motor med dubbla förgasare.
Tryck och bränslemängd är två mycket viktiga parametrar som det INTE skall slarvas med.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by granfot »

Jag kör med den gamla glasklockan och dubbla SU. Fungerar så vitt jag vet bra, men jag har rätt mycket problem med min kärra, så det skulle inte förvåna mig om det där är ett bidragande problem. :P
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by Vanheden »

Det var många år sedan jag hade trimmad B20 med dubbla SU, så exakt hur det var kan man inte återskapa. Men jag hade problem med bränslet och pumpade jag med handen då pumpen var lossad så fick jag en rätt lång sprut ur slangen, vilket borde räck kan man tycka.
Men det var för lite, med en ny pump så var det en enorm skillnad, det sprutade bränsle avsevärt längre, så visst är det skillnaden som avgör.
Jag skall kontrollmäta hur mycket det skiljer mellan de två olika modellerna, men tyvärr är de båda jag har gamla, men det kanske ger en fingervisning.
Jag åker nog ut och frågar herr Elleman om han vet.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by horgalaten »

Jag hade också Dubbla SU på min gamla sport från 1962. O där satt glaskupa på den också.

jag tror att man ska ställa in förgasaren för bränslemängden i alla fall. Pumpen är ju mekanisk och har ingen inställningsfunktion, så det är väl bara till att kolla i Verkstadshandbok ???? Who Knows ???

Jag tycker ju annars att utrymmet i Glaskupan är "Större" än i den nya pumpen...... :wink:

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Emil
Posts: 46
Joined: Mon Jan 07, 2008 7:57 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by Emil »

Om man monterar ett filter mellan förgasare och pumpen, hur mycket ska den fyllas ungefär om pumpen och lednigarna är ok? den nyare pumpen då.
Emil Sundberg
Volvo Amazon 1968
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by Vanheden »

Om du får ur all luft, beroende på hur filtret hamnar, så skall filtret bli fullt. Men om filtret är utformat så det lätt blir en luftficka så lär den stanna. Det gör den för mig på Lamborghinibygget.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by Hasse63 »

Vill nog påstå att ett bränslefilter "aldrig" kan eller ska bli fullt (gäller de billiga genomskinliga) Hänger filtret så det "fylls" underifrån så ska det fyllas 3/4 om originalpumpen som ska ge 0.2-2.25 är okey, letade bekräftelse på stålmotors sida men han tycks ha tagit bort det. Originalpumpen har jag läst nånstans att den klarar av dubbla Webrar upp till omkring 150 hk.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by Vanheden »

Lysande info, då skall jag köpa renoveringssatsen från http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... a-som-lock
Kul att kunna behålla den snygga orginalpumpen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by Hasse63 »

Vanheden wrote:Kul att kunna behålla den snygga orginalpumpen.
Såklart du ska :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Gammal VS ny bensinpump

Post by StefanM »

dessutom ska man komma ihåg att AC pumpen (med glaslock) används på andra bilmärken med både dubbla och enkla förgasare. Har själv kört den typen av pump till dubbla weber 45 på en gammal Vauxhall Viva GT och det var inga problem.
Post Reply