Rullbälten bak Amazon

Moderatorer
Post Reply
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Rullbälten bak Amazon

Post by mlindblom »

Hej

Startar upp ännu en tråd om bälten... Ska få in 3 punktsbälten i bak + kanske midjebälte i mitten i bak om det finns plats.

Bilen: 1970, 3 dörrar, sedan

Hittat x antal trådar här på forumet och även hittat den här guiden (http://volvoamazonpictures.se/guides/Ru ... Amazon.pdf) men vet inte om jag fattat riktigt... Jag lägger ut lite bilder så kanske det blir klarare...

Undre fästen:
Bulta med nån plåt/stor bricka underifrån
Image

Mutter gjord för bälten antar jag? nån som vet storlek utantill?
Image

Övre fästen:


Ska visst finnas nåt fäste under tyget på stolpen här? Klämmt och kännt lite utan att va säker... Vill inte börja göra hål i tyget på fel ställe. Finns det alltid ett fäste där på en 1970 modell (exportbil till Schweiz)?

Image

Sen har jag läst om 2 lösningar på vart man kan fästa rullen, antingen direkt i hatthyllan eller dra bältet genom rektangulära öppningen i plåten (Va är dom där hålen egentligen till för??) och sen bulta direkt i hjulhuset.

Image

- Rekomendationer ang fäste för rullen?
- Någon som har bilder på hur det ser ut i färdigt skick?
- Tips på vart man kan köpa passande bälten? Biltema etc? Kommer bara va hemma i Sverige kort tid så ingen tid att leta runt på skroten...

Tacksam för alla tips! =)
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rullbälten bak Amazon

Post by Fredrik Lofter »

I min 69:a fästes fästena i baksätet i en gemensam fästpunkt i mitten under/bakom sätet, din bild verkar peka på två olika. Fästpunkten på C-stolpen kan du känna tydligt genom tyget. Dessa finns på årsmodell 1967 och framåt. Peta försiktigt hål på tyget med en syl eller en kniv och skär/klipp upp ett håll stort nog att få igenom bulten. Om du ska fästa rullen i hatthyllan så kommer rullen att ligga ned. Du bör därför börja med att kolla så att rullen låter bältet löpa även när rullen ligger ned, vilket flera bältesrullar inte gör. Du bör även förstärka hatthyllan då denna annars riskerar att inte klara lasten från en vuxen människa vid en krock. VP-Autoparts har bälten. Skroten är i regel en dålig idé eftersom du inte vet om bältena varit med om en krock (varpå de ska bytas) eller inte.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: Rullbälten bak Amazon

Post by mlindblom »

Halloj,

Fick svaret från VP-Autoparts att deras bälte måste monteras i hjulhuset men att dom aldrig testat själva. (Märkligt att sälja saker till Amazon utan att veta om och hur det passar...)

Fredrik: Antar att du har fäst dom i hjulhuset? Skulle du kunna ta en bild på hur det ser ut innifrån bagaget (gärna innifrån bilen åxå)? Vore bra att ha lite ideer innan jag börjar hugga hål i saker... =)

Tänkte försöka använda 2 fästen i golvet och sen få plats med mittbälte till mittplatsen åxå... kanske blir lite trångt...?

//Marcus
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rullbälten bak Amazon

Post by Fredrik Lofter »

Jag har fäst dem i hjulhuset enligt de instruktioner du redan läst. Jag tar gärna bilder åt dig, men nästa gång jag är vid bilen är (som det ser ut just nu) v8 2011. De bästa råd jag kan ge tills dess är vad jag redan skrivit i instruktionerna. Jag köpte mina bälten av VP Autoparts.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Rullbälten bak Amazon

Post by Blomquist »

Angående bultdimension så är det 3/8 tum på min 65:a.
Tumdimension brukar tyvärr inte vara det som gäller i påsen
bland de bultar som följer med dagens universalbälten.
210 -64, 223 -68
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: Rullbälten bak Amazon

Post by mlindblom »

Hallå

Tack för svaren. Jag får väl köpa ett test-set från VP och pröva mig fram...

Fredrik: Verkar som du har ganska långt till ditt garage? =)
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rullbälten bak Amazon

Post by Fredrik Lofter »

54 mil, så det blir ett par tre gånger per år. Men det är träffar man ser fram emot, å andra sidan... Lycka till med bältena!

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rullbälten bak Amazon

Post by Fredrik Lofter »

Nu är det v8 2011 och här kommer utlovade bilder. Tack för tålamodet! Jag uppdaterar även instruktionerna på volvoamazonpictures.se. Sedan en korrigering: fästpunkterna för bälteslåsen i baksätet (bakom ryggstödet) är två till antalet, precis som dina bilder visar ovan. Inget annat. Ibland sviker minnet, även om det var 10 år sen jag satte in rullbälten i bilen.

Rullen fäst i hjulhusets insida (håller samtidigt bagagerumskorgen på plats). Använd brickor på båda sidor. Bult, mutter och brickor i rostfritt, syrafast stål (A4). Avpassa rullen och märk för borrhål inne i bagageutrymmet. Borra inifrån bagageutrymmet och ut i hjulhuset. Stick in bulten från hjulhuset och in i bagageutrymmet. Upprepa på andra sidan (för det andra bältet). Sätt bagagerumskorg och rulle på plats. Dra åt ordentligt. Bulthuvud och bricka i hjulhuset täcks med underredsmassa (snåla inte). För extrapoäng sprayas bulthuvud och bricka med rostskyddsfärg två gånger innan övertäckning med underredsmassa.

Rullen till bälte i baksätet monterad:
Image

Bältet monterat inne i kupén, inkl. bälteslåset:
Image

Rullen till bälte i framsätet fäst i B-stolpen:
Image

Mvh,

Fredrik

Edit: Typo.
Last edited by Fredrik Lofter on Tue Feb 22, 2011 5:12 pm, edited 2 times in total.
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rullbälten bak Amazon

Post by QV »

Måste bara skriva en kommentar om Rostfri bult. Om ni nu använder rostfritt så köp INTE dessa på Biltema. De är rostfria men har ingen bra hållfasthet.
Eftersom alla bultar på Amazonen är "vanliga" så finner jag ingen anledning att blanda in en rostfri bult i något så viktigt som säkerhetsbälten specielt om man rostskyddar vid montaget. Det är ju bara att kolla på bultarna som håller fast momentstagen till bakaxeln så får man sig en uppfattning om hur de kommer att se ut om 50 år... Ytrost men ingen gravrost.

Det var förövrigt en intresant montering av rullen i skuffen. Den hade jag inte funderat på!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: Rullbälten bak Amazon

Post by mlindblom »

Hej

Tack Fredrik för bilderna... det underlättade mycket!

nu har jag fått dit allt och bältena löper o-k och allt verkar funka. Bultarna som kom med bältena från VP autoparts passade till de färdiga fästpunkterna inne i bilen. Vet inte vad de är för gänga... ungefär som M10 men inte riktigt... nån tumgänga, ganska fingängad?

Bultade genom hjulhuset med M10 bult + 3mm bricka + 2mm förzinkad plåtbit för att öka ytan lite. Allt noga inkladdat med underredsmassa... Blev ny hatthylla av en gammal spånplatta och lite svart tyg också, så fick jag dit ett par högtalare därbak...

Nu åker man väl lite säkrare hoppas jag... nån som har koll på hur säker en amazon är jämfört med samtida bilar föresten?

Lite bilder:

Image

Image

Image
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
Post Reply