Byte av instrumentbrädes vaddering

Moderatorer
Post Reply
Amazon-Anders
Posts: 2
Joined: Mon Feb 07, 2011 9:28 pm

Byte av instrumentbrädes vaddering

Post by Amazon-Anders »

Tänkte jag skulle byta instrumentpanels vadderingen på vår Amazon herrgårdsvagn, till en bättre begagnad som jag fått tag på.
- Har någon bra tips på hur dem gamla demonteras utan att skada den och omgivningen i bilen, samt bra tips för att montera den ersättaren, eventuell förbehandling och lämpligt lim?
Amazon-Anders
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byte av instrumentbrädes vaddering

Post by Fredrik Lofter »

VP Autoparts säljer nytillverkade instrumentpanelsstoppningar och ett tillhörande lim som heter Landoflex. Du kan läsa om det här. De nytillverkade skiljer sig lite från de som satt original på så sätt att de är gjutna i ett stycke medan de original består av två delar: en svart topp med en underliggande gul stoppning. När jag bytte i min bil för ett par år sedan var det för att den svarta toppen hade spruckit och den gula stoppningen syntes. Jag tog bort den gamla stoppningen genom att först lossa intilliggande fönsterlister och kromlisten på själva brädan, därefter lirkade jag in en spackelspade mellan brädan och stoppningen och jobbade mig fram tills hela stoppningen var loss. Det är då en hel del rester kvar på brädan som först tvättas bort innan den nya brädan limmas på plats. Har du en ny stoppning kan kanske Landoflex vara ett alternativ, för en originalstoppning bör ett starkt kontaktlim funka. Sök vidare på forumet, både det nya (det här) och det gamla. Där står en hel del tips.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Byte av instrumentbrädes vaddering

Post by granfot »

Gjorde som tidigare skribent, men körde med 3M's Spray-kontaktlim. (Och en gammal bräda med gul stoppning.) Den sitter där än idag, men lite snett eftersom jag klantade mig när jag monterade den. :/ Så ett bra tips är att vara jäkligt försiktig och nogrann när du monterar, limmet hugger på en gång och du har ingen chans att anpassa bitarna efter att limmet tagit. (Och i mitt fall så var stoppningen 15-20mm kortare än brädan, så när allt var rätt i ena änden så var det fel i andra.)
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byte av instrumentbrädes vaddering

Post by Fredrik Lofter »

Håller med - det är lurigt att få det bra så öva gärna utan lim först. Typiskt missar man den ände av stoppningen som är till vänster om ratten (på vänsterstyrda bilar). Jag lade ut brädlappar ovan och under som med hjälp av tvingar höll nya stoppningen på plats medan limmet härdade. Det gäller att dra tvingarna lagom hårt - inte för lite och inte för mycket (risk för permanenta märken i stoppningen).

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Amazon-Anders
Posts: 2
Joined: Mon Feb 07, 2011 9:28 pm

Re: Byte av instrumentbrädes vaddering

Post by Amazon-Anders »

Tack X55858 och Granfot!
Verkar vara användbara tips, ska ut i garaget och försöka vilken dag som helst.
Att testmontera verkar vara en bra idé!
/Amazon-Anders
Post Reply